InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zijn aften besmettelijk?

Zijn aften besmettelijk?

Zijn aften besmettelijk? Aften zijn zweertjes in de mond die rood, gezwollen en ontstoken uitzien. Een aft is wit of geel met een sterk rode rand. Aften zijn zeer pijnlijk. Daardoor is het soms niet mogelijk om normaal te eten of te praten. Er kan één aft ontstaan, maar ook meerdere. Sommige mensen hebben er wel 50 in de mond. Ze bevinden zich op het tandvlees, de tong, het gehemelte of het wangslijmvlies. Aften zijn niet besmettelijk. De weerstand speelt mogelijk wel een rol bij het ontstaan hiervan. Ook kinderen kunnen er last van krijgen. Kinderen kunnen elkaar niet besmetten.

Wat is een aft?

Een aft is een pijnlijk zweertje in de mond. Deze kan zich op het tandvlees bevinden, op het wangslijmvlies, het verhemelte of op de tong. Vaak zijn er meerdere aften aanwezig. Bijna iedereen krijgt wel eens te maken met aften. Vooral volwassenen, maar ook pubers hebben aften. Toch kunnen ze ook bij jonge kinderen voorkomen. Ruim 20 procent van de bevolking heeft vaker per jaar last van aften.

Oorzaken

Het is nog onduidelijk wat de precieze oorzaak voor het ontstaan van een aft is. Vaak is de weerstand wel verlaagd. Bij en griep of verkoudheid ontstaan er dan ook eerder aften. Ook verwondingen aan het slijmvlies kunnen voor een aft zorgen. Scherpe randen aan de tanden of kiezen, het bijten op de wang of de tong of het dragen van een beugel kan voor aften zorgen. Ook een slechte mondhygiëne speelt een rol. Daarnaast kan stress de vorming van aften bepalen. Een besmetting met een virus of bacterie wordt ook als mogelijke oorzaak aangewezen.

Zijn aften besmettelijk?

Veel mensen vragen zich af of aften besmettelijk zijn. Iemand met aften weet hoe pijnlijk deze kunnen zijn. We geven ze dus niet graag door aan anderen. Op de vraag of aften besmettelijk zijn is het antwoord: nee. Aften zijn niet besmettelijk. Ze kunnen niet doorgegeven worden door middel van zoenen, speekseluitwisseling, het drinken uit elkaars glas of ander lichamelijk contact. Aften worden ook niet in verband gebracht met het herpesvirus. Het herpesvirus van het type HHV-1 veroorzaakt onder andere een koortslip. Het herpesvirus HHV-4 veroorzaakt de ziekte van Pfeiffer (klierkoorts). Deze ziekten zijn wel besmettelijk en kunnen worden overgebracht door speekselcontact.

Kinderen met aften

Ook kinderen kunnen niet door andere kinderen of volwassenen besmet worden. Toch kunnen kinderen aften krijgen. Bij jonge kinderen komt het vaker voor dat ze per ongeluk op de tong of de binnenkant van de wang bijten. Er kunnen dan aften ontstaan. Ook bijten kinderen wel eens hun eigen tandvlees kapot. Dit zien we vooral wanneer kinderen tanden gaan wisselen. Wanneer deze scheef komen te staan ontstaan er makkelijker wondjes. Verder is bekend dat sommige kinderen sneller aften krijgen dan anderen. Weerstand kan een rol spelen maar lijkt niet altijd doorslaggevend te zijn. Zo zijn er soms kinderen met weinig weerstand en nooit aften.

Medicijnen

Er zijn geen medicijnen tegen aften. Sommige mensen hebben baat bij het aanstippen van de aften. Spoelen met kamillethee verzacht de pijn en werkt heilzaam. Zuigtabletten met vitamine B12 lijken de pijn te verminderen. Mensen die vaak last hebben van aften, een grote doorbraak van aften meemaken of last hebben van bloedende aften kunnen het beste langs de huisarts.

Zelf laten genezen

De meeste aften genezen binnen twee weken. Hoe groter de aft, hoe langer het genezingsproces duurt. Aften met een diameter tot 10 mm zijn vaak binnen 7 tot 14 dagen weg. Grotere aften van meer dan 10 mm doorsnede genezen binnen twee tot vier weken. Let op met hard voedsel wanneer je aften in de mond hebt. Hard voedsel kan de aft weer open schuren. Dit is pijnlijk en zal het genezingsproces vertragen. Drink liever ook geen bijtende dranken zoals frisdranken met koolzuur en sinaasappelsap. Dit is pijnlijk en irriteert de aft. Ook sterk gekruid voedsel heeft eenzelfde effect op aften.

Niet besmettelijk, wel uitkijken met aften

Hoewel aften niet besmettelijk zijn is het wel uitkijken met aften. Vaak hebben we de neiging om aan wondjes in de mond te gaan bijten, duwen, likken of zuigen. De aft geneest dan langzamer en kan zelfs gaan bloeden. Wie veel last heeft van aften, in grote aantallen of grote aften, kan wel eens last hebben van een onderliggende ziekte of infectie. Aften ontstaan dan doordat het lichaam het immuunsysteem in de strijd gooit tegen de onderliggende infectie of ziekte. Er is als het ware geen 'tijd' om een aft tegen te houden. Negeer aften dus zeker niet.
Gerelateerde artikelen
Aften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvliesAften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvliesPlotseling heb je kleine witte vlekjes met een rode rand in je mond die heel pijnlijk zijn. Waar worden die plekjes door…
Aften in de mond behandelenAften in de mond behandelenAften zijn kleine zweertjes die ontstaan in je mond en zeer pijnlijk kunnen aanvoelen. De oorzaak van aften blijft nog s…
Aften op de tong: symptomen en behandeling van aftenAften op de tong: symptomen en behandeling van aftenAften in de mond of aften op de tong is een vervelende klacht. Wat zijn aften, zijn aften besmettelijk en wat is de oorz…
Aften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjesAften in de mond: oorzaken, behandeling, tips & middeltjesHeb je vaak last van een afte in je mond? Dan bestaat de kans dat je immuunsysteem verzwakt is. Een verminderde weerstan…
Huismiddeltjes tegen aftenAften zijn nare blaasjes in de mond die ondanks hun geringe grootte veel pijn kunnen veroorzaken. Aften behandelen kan m…
Bronnen en referenties
  • http://www.jmouders.nl/Themas/Gezondheid-11/Gezondheid-11/Au-een-aft-.htm

Reageer op het artikel "Zijn aften besmettelijk?"

Reactie

Albert Alberts, 08-01-2016 16:00 #1
Hallo,

Ik was kortgeleden bij de tandarts en die zei mij dat Aften verwant zijn aan het herpesvirus en wel besmettelijk zouden zijn. Graag je reactie.

Groet
A.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 23-06-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!