InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eczeem behandeling

Eczeem behandeling

Eczeem behandeling Eczeem is een huidaandoening die vaak voorkomt bij jongere kinderen maar kan ook voorkomen op latere leeftijd. Deze aandoening treft vaak mensen met een droge en ruwe huid en kan worden veroorzaakt door een verscheidenheid van allergenen.

Eczeem

Eczeem veroorzaakt droge, hevige jeukende plekken op de huid, meestal op gezicht, handen, polsen en hoofdhuid, en in knie en elleboogholten. Krabben kan de huid beschadigen en vatbaar maken voor infectie. Eczeem heeft vaak te maken met allergieën en astma. Het ontstaat meestal in de kindertijd en verdwijnt in de vroege puberteit maar kan bij volwassenen terugkeren door stress, huisstofmijten en sommige voedingsstoffen.

Eczeem bestrijden

Er is geen remedie tegen eczeem maar de volgende maatregelen helpen de symptomen te bestrijden:
  • Neem dagelijks één warm maar niet heet bad en gebruik geen geparfumeerde badproducten. Gebruik geen zeep maar vochtinbrengende créme of doe badwaterverzachter in het water. Gebruik daarna vochtinbrengende créme om je huid te verzachten en vocht te laten vasthouden. Doe dat elke dag nog enige keren op de aangetaste huid.
  • Knip je nagels of draag 's nachts katoenen handschoenen om krabben te voorkomen. Neem een kalmerend middel tegen de jeuk om beter te slapen.
  • Draag katoenen kleding op de huid en vermijd kunststof en wol. Was je kleren met niet-biologisch waspoeder en spoel ze goed uit.
  • Gebruik voor kleine, hardnekkige eczeemplekjes een milde zalf tegen de infectie.

Ga naar de dokter als:
  • Het eczeem na een week behandelen niet minder , rood, vochtig of pijnlijk wordt.
  • Je denkt of zeker meent te weten dat je eczeem hebt.
  • Vermijd eczeem opwekkende stoffen
  • Sommige stoffen kunnen eczeem bij je veroorzaken, zorg dat je er niet mee in aanraking komt:
  • Draag beschermende handschoenen bij contact met chemische stoffen als reinigingsmiddelen en verf.
  • Volg adviezen op om allergenen in huis te beperken.
  • Als je bepaalde voedingsmiddelen eczeem krijgt, vermijd ze dan tijdelijk.

Medicatie

Vochtinbrengende créme

Kan in plaats van zeep worden gebruikt. Wrijf créme op waterbasis of emulgerende créme op je huid. Spoel goed af en dep jezelf droog. Breng de hele dag royaal créme op waterbasis aan op plekken eczeem.

Badadditieven

Bevatten een lichte vloeibare paraffine, die de huid verzacht en reinigt. Ga 10 tot 20 minuten in bad liggen weken en dep op je huid voorzichtig droog om de verzachter niet weg te wrijven.

Eczeemzalf

Kan tegen eczeem worden gebruikt, maar niet langer dan een week. Gebruik de zalf met mate en tenzij de dokter anders adviseert niet op het gezicht en niet bij kinderen onder 10 jaar.
Gerelateerde artikelen
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Jeuk aan de anus en anaal eczeemAnaal eczeem wordt ook wel pruritus ani genoemd. Anaal eczeem veroorzaakt jeuk aan de anus. Hoewel anaal eczeem erg verv…
Eczeem, wat kun je er tegen doen?Eczeem is een ziekte in de genen die zich uit in de huid. Bij de meeste gevallen is het uitslag gepaard met jeuk. Is hie…

Reageer op het artikel "Eczeem behandeling"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 04-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!