InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij aften?

Wat te doen bij aften?

Wat is een aft? Een aft is een zweertje wat vaak in de mond voor komt. Aften kunnen meerdere oorzaken hebben. Een aft is makkelijk te herkennen aan een aantal symptomen. Deze worden in dit artikel uitvoerig besproken. Wanneer je last hebt van aften zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om de pijn te verzachten. Als de aften langer dan 2 weken aanhouden is het verstandig contact op te nemen met de huisarts. Meer hierover in het onderstaande artikel.

Wat is een aft?

Wat is een aft? Een aft is een ontstoken zweertje wat meestal in de mond voorkomt. Deze zweertjes worden vaak veroorzaakt door een tekort aan vitamines. Andere mogelijke oorzaken zijn stoppen met roken, schade aan het tandvlees, stress en angst. Ook slaapgebrek kan samen met andere factoren een vergroote kans op aften geven. Mensen die lijden aan de ziekte van Pfeiffer krijgen ook sneller last van aften. Aften kunnen makkelijk herkent worden aan een aantal symptomen.

Symptomen

  • Eten is pijnlijk
  • Jeuk in de mond
  • Pijn in de mond
  • Wit plekje rond het tandvlees
  • Bultje aan de binnenkant van de wang
  • Hoofdpijn (zeer uitzonderlijk)

Wat te doen tegen aften?

Aften zijn een nare aandoening. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen tegen deze nare zweertjes.

Wat kun je zelf doen?

  • Een ijsje eten
  • Koud drinken nuttigen
  • Neomycine crème aanbrengen
  • Tandpasta gebruiken met veel enzymen

Het eten van een ijsje en het drinken van een koude drank laat de bloedvaten rond de aft. Hierdoor verminderd de zwelling en dit kan de pijn verlichten. Creme met Neomycine kan een groot deel van de irritatie wegnemen wanneer het met regelmaat wordt aangebracht. Wanneer de aften langer dan twee weken aanhouden is het aangeraden naar de huisarts te gaan. De huisarts kan dan meerdere dingen doen.

Wat kan de huisarts doen?

  • Filmlaag aanbrengen
  • Antibiotica voorschrijven
  • Steroïden voorschrijven
  • Doorverwijzen naar ziekenhuis

Wanneer je bij een arts komt met aften als klacht, zal hij of zij vaak verschillende dingen proberen. Zo zal de arts waarschijnlijk eerst een filmlaag over de aft aanbrengen. Dit sluit de zenuw in de buurt van de aft af. Dit scheelt al een hoop pijn en irritatie. Verder kan de huisarts ook antibiotica voor de ontsteking voorschrijven. Ook is bewezen dat sommmige steroïden kunnen helpen bij het bestrijden van aften. De arts kan daarom ook een mondzalf met Kenacort A voorschrijven. In sommige (zeer zeldzame) gevallen kun je doorverwezen worden naar het ziekenhuis.
© 2010 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aften in de mond behandelenAften in de mond behandelenAften zijn kleine zweertjes die ontstaan in je mond en zeer pijnlijk kunnen aanvoelen. De oorzaak van aften blijft nog s…
Aften: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenAften: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenKleine pijnlijke zweertjes in de mond zijn aften. Ze komen meestal voor het eerst voor in de puberteit en komen daarna n…
Aften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tong. Aften zijn zeer pijnlijk. Het zijn zweertjes die in de mond voorkomen. Ze veroorzaken voor…
Aften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften; oorzaken, verschijnselen en behandelingAften zijn pijnlijke zweertjes die in de mond voorkomen. Ze zijn rond of ovaal van vorm en zijn rood van kleur, met een…
Behandeling, symptomen en oorzaak van aften in de mondBehandeling, symptomen en oorzaak van aften in de mondVele mensen hebben wel eens last van aften in de mond. Het zijn pijnlijke zweertjes van een kleine halve centimeter in d…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij aften?"

Reacties

M., 17-06-2014 20:07 #3
Geen bananen eten! Ik denk dat het gif op de schil de boosdoener is.

Jasmine, 31-10-2012 20:33 #2
Ik heb aften sinds maandag ongeveer, en ik ben er ziek van. Ik kan amper eten echt niet leuk. Maar ik doe wat de huisarts zegt, dan komt het vast goed. Beterschap iedereen met aften!

Valery, 27-07-2011 18:52 #1
Al een aantal jaar kamp ik met aften, vroeger waren het er een of 2 met regelmaat en werd het gekoppeld aan erfelijkheid en mijn blonde haren. Maar sinds 2 jaar is het abnormaal, vooral het laatste jaar kamp ik met aft uitbarstingen en dan heb ik het over 20 aften die tot 1 cm groot worden. Het gaat heel snel van de een op de andere dag, mijn huisarts weet het niet meer. Ik heb alle aanstipmiddelen al gehad, gebruikt lidocaine gel om te verdoven en spoel met tetracycline antibiotica om de ontsteking tegen te gaan.

Ik mijdt alle citrusvruchten en chocola, omdat het leek dat het hiervan erger werd.
Maar zelfs als ik dit niet neem zit ik van de een op de andere dag vol, ik kan hier steeds slechter tegen. Het belemmert mijn leven en ik voel me er erg ziek door, mijn hele mond word dik en mijn wangen ook, daarnaast heb ik hoofdpijn en ben ik echt ziek.

De huisarts wilde geen bloedprikken want dat heb geen zin volgens hem, toch wil ik weten wat ik moet doen. Want dit heeft geen zin meer. ik heb dagboek bijgehouden maar er zit geen vast motief in lijkt mij. Of ik moet al tegen een onbekend bestanddeel niet kunnen, daarnaast realiseerde ik me dat het sinds ik ben overgestapt op de jasmin pil nog erger is kan dit? Ik heb echt hulp nodig… Reactie infoteur, 28-07-2011
Beste Valery,

Wat vervelend voor je! Ik raad je aan bij een tweede huisarts te vragen naar een second opinion, even kijken wat een andere arts/praktijk hier over te zeggen heeft! Veel beterschap!

Infoteur: VMusic
Laatste update: 11-08-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!