InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is A-seksualiteit?

Wat is A-seksualiteit?

Wat is A-seksualiteit? A-seksueel, frigide of non-libidoïsme het zijn verschillende benamingen voor mensen die geen seksuele gevoelens hebben. Tijdens het vrijen komen uit de hormonen niet de prikkels vrij die bij andere wel vrij komen. Het is iets waar niet vaak over gesproken wordt, maar wat zeker voorkomt. In dit artikel kunt u informatie lezen over A-seksualiteit.

Wat is A-seksualiteit

A-seksualiteit houdt in dat er geen behoefte aan seks is en dat men de opwinding niet voelt. Deze mensen kunnen veelal ook gewoon klaarkomen maar kunnen zich moeilijk aanzetten tot seks omdat zij niet opgewonden raken. Echter kan het ook zover gaan dat mensen ook al zijn ze in een relatie gewoon geen seks willen, voor hun is er dan ook vaak een discussie over het voortzetten van de relatie en het krijgen van kinderen.

Relaties

Er zijn verschillende relaties:
  • TYPE A wel drang naar seks, geen drang naar romantiek
  • TYPE B wel drang naar romantiek, geen drang naar seks
  • TYPE C zowel drang naar seks als drang naar romantiek
  • TYPE D noch drang naar seks, noch naar romantiek
Type B en D zijn beide A-seksueel type D valt ook onder A-romantisch.

Biologisch of psychisch?

Beide kunnen er iets mee te maken hebben echter als iemand bijvoorbeeld a-seksueel wordt dankzij een trauma dan is er nog kans dat dit over gaat als er een prettige ervaring op het gebied van seks komt. Hier gaat vaak wel een lange tijd overheen. De meeste a-seksuelen zijn dat echter al zolang zij dat kunnen herinneren, het is aangeboren net als mensen die op hetzelfde geslacht vallen.

De ontdekking

Al in de twintigste eeuw werd er een onderzoek in gedaan door Alfred Kinsey. Echter wou hij in eerste instantie uitzoeken hoeveel procent hetero en hoeveel procent homo was. Doordat sommige mensen aangaven geen seksuele opwinding te kennen vormde er een nieuwe groep, de a-seksuelen. Het is lastig te zeggen hoeveel mensen er a-seksueel zijn, er wordt immers niet vaak over gesproken. A-seksualiteit wordt weleens verward met het geen zin hebben omdat een relatie in een sleur raakt.

U staat er niet alleen voor

Er zijn verschillende forums waar u terecht kunt als u a-seksueel bent zoals AVEN(Aseksueel Voorlichtings en Educatie Netwerk). U kunt uw verhaal kwijt, vragen stellen en praten met lotgenoten. U staat er niet alleen voor en het hoeft geen fase te zijn.

Wees eerlijk

Als u wel liefdesgevoelens heeft maar toch a-seksueel bent is het vaak lastig een relatie aan te gaan. Er zijn gevallen waarbij men na een paar jaar uit kwam voor a-seksualiteit en dat mensen verkracht werden, scheidingen volgden en mensen hun kinderen daardoor uit het oog verloren. Wees daarom te allen tijde eerlijk, wie weet wilt u ook wel kinderen in de toekomst maar wilt u het zelf dan ook niet doen. Vroeg of laat zal de partner er toch wel achter komen dat u geen seksuele gevoelens heeft.
Gerelateerde artikelen
Seksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistSeksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistWat is een seksuoloog? Wat doet een seksuoloog? Voor welke seksuele problemen kan je terecht bij een seksuoloog? Kan je…
Wat willen mannen in een relatie?Wat willen mannen in een relatie?Wat willen mannen in een relatie? Wat doet ze besluiten om een verhouding serieus te nemen en zich vast te leggen? Natuu…
Geniet van romantiekGeniet van romantiekRomantiek is voor iedereen anders, toch zijn er wel een aantal facetten aan romantiek die voor iedereen hetzelfde zijn.…
Liefde, wat is romantiek?Liefde, wat is romantiek?Wat vinden vrouwen romantisch? Wat vinden mannen romantisch? Wat is niet romantisch? Wat vinden vrouwen niet romantisch?…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: David Berkowitz, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://asexuality.org/du/index.php
  • http://www.asexuality.org/home/

Reageer op het artikel "Wat is A-seksualiteit?"

Reacties

Jansen, 01-04-2018 22:38 #2
Ik heb een lat relatie van 17 jaar maar gemeenschap hebben met elkaar vind ik pijnlijk en niet leuk. Ik hou van hem en hij wil juist wel vaak dus voor mij acteren alsof ik dat prettig vind pfff. Ik ervaar het niet als verkrachting voor alle duidelijkheid maar als iets wat aan mij ligt. Ik vind het gewoon niks. Even doen alsof het leuk en lekker was en hij is weer blij. Voor het eerst dat ik hierover praat, best moeilijk want nogmaals ik hou van mijn vriend alleen dat penatrale bah dat hoeft voor mij niet. Zoenen ja maar meer niet.

Callas, 04-01-2011 17:01 #1
Als aseksueel heb ik een hoop bezwaren op de uitleg die op deze pagina staat. Om te beginnen kunnen veel aseksuelen wel seksuele gevoelens hebben, maar deze zijn dan niet gericht op een bepaald persoon. Het is een gebrek aan aantrekking tot anderen en niit een gebrek aan libido en het is een serieus te nemen seksuele geaardheid.

Bij de verwante artikelen staat een pagina genaamd 'Aseksualiteit: Vreemde eend in de seksuele samenleving', dit artikel is veel beter. De informatie op Wikipedia en AVEN kunnen ook erg behulpzaam zijn. Dit artikel is beledigend.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!