InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kanker: alarmsignalen herkennen

Kanker: alarmsignalen herkennen

Kanker is één van de meest gevreesde ziektes en het vroeg ontdekken is cruciaal voor een (goede) genezing. Toch blijkt, uit een onderzoek van TNS Dimarso dat de meeste Belgen de alarmsignalen, die op kanker kunnen duiden, niet kent en dus helemaal niet kan herkennen. Wat deze signalen zijn en hoe ermee om te gaan, bespreken we hier.

Symptomen van kanker

Er zijn enorm veel, meer dan 100, verschillende soorten kankers. Deze hebben elk hun specifieke uitwerking op het menselijk lichaam. Ook zijn de symptomen afhankelijk van de aard van de kanker, de grootte van het gezwel, de plaats van de kanker en hoe lang deze al in het lichaam woelt. Hoe groter de kanker wordt, hoe meer effect deze zal uitoefenen op de omliggende organen. Hoe langer een kanker in het lichaam kan woeden, hoe meer kans men heeft op uitzaaiingen en bijgevolg verschillende symptomen. Het is daarom moeilijk één bepaald symptoom aan alle kankers toe te schrijven. Toch zijn er een aantal overeenkomsten tussen al deze verschillende kankers die de alarmbel moeten doen rinkelen.

Aanhoudende problemen

Aangezien veel verschillende symptomen bij kanker kunnen voorkomen, is het belangrijk te onthouden dat het bij kankersymptomen gaat om aanhoudende problemen of problemen van weerkerende aard. De aard van de kanker kan zorgen voor meerdere klachten tegelijk en het is belangrijk te kunnen herkennen of deze klachten weerkerend zijn of aanhouden. In een dergelijk geval moet men steeds een dokter raadplegen.

Aanhoudend en onverklaarbaar gewichtsverlies

Wat bijna alle kankers gemeen hebben, is dat men door onverklaarbare reden gewicht zal gaan verliezen en dit zonder dat men hiervoor moeite moet doen. Sterker nog, vaak is het zo dat het gewichtsverlies kan blijven duren ondanks vb een toename van de voedingshoeveelheid. Indien men tot 5kg verliest en hier geen verklaring (extra sport, dieet, ...) voor kan vinden, dan is het belangrijk een arts te consulteren. Gewichtverlies komt het vaakst voor bij pancreas-, maag-, slokdarm- of longkanker.

Aanhoudende en onverklaarbare vermoeidheid

Veel kankers veroorzaken een uitputtend gevoel, een vermoeidheid die niet te verklaren valt. In dit geval brengt zelfs extra rust geen hulp. Deze extreme vermoeidheid kan wijzen op een groeiende kanker die hierdoor veel energie neemt. Vermoeidheid in relatie tot kanker kan in een vroeg stadium reeds optreden. Daarom is het belangrijk aanhoudende vermoeidheid te herkennen en een dokter te raadplegen. Indien een kanker bloedverlies veroorzaakt, zoals vaak het geval bij maag en darmkankers, dan zal dit ook gepaard gaan met extreme vermoeidheid over langere termijn.

Aanhoudende en onverklaarbare koorts

Koorts zonder duidelijke oorzaak die over een langere periode (meer dan 2 weken) loopt of gedurende een bepaalde periode weerkeert, is een verontrustend signaal. Koorts is één van de duidelijkste signalen van kanker maar komt meestal pas op een later moment. Vaak is koorts het gevolg van een kanker die reeds uitgezaaid is of een kanker die het immuunsysteem aantast. De oorzaak hiervan is dat het lichaam het moeilijk heeft om ontstekingen te bestrijden. Koorts kan ook een vroeg symptoom zijn bij bepaalde kankers. Dit is het geval bij bloedkankers zoals leukemie en maligne lymfoom. Koorts hoeft echter niet steeds een teken van kanker te zijn. In bepaalde gevallen kan aanhoudende koorts wijzen op klierkoorts en dit kan in combinatie gaan met vermoeidheid. In ieder geval is het stees belangrijk een arts te contacteren bij onverklaarbare koorts.

Heesheid en hoesten en slikmoeilijkheden

Vooral bij rokers of ex-rokers is het belangrijk dit symptoom te herkennen. Dit kan wijzen op keelkanker of longkanker.
Hieraan zijn voor een deel ook slikmoeilijkheden verbonden. Ook dit moet een extra aandachtspunt zijn bij rokers en ex-rokers, maar ook bij mensen die veel alcohol drinken.

Veranderingen in het stoelgangspatroon

Plotse en langdurige diaree, waarvoor men geen verklaring heeft, kunnen een symptoom van kanker zijn. Ook constipatie gedurende een langere periode kan een alarmsignaal van kanker zijn. En ten slotte is het duidelijk afwisselen tussen deze twee extremen een alarmsignaal.

Abnormaal bloedverlies

Abnormaal bloedverlies kan zich op verschillende manieren uiten. Het kan gaan om vaginale bloedingen buiten de maandstonden en dit gedurende een bepaalde periode of vaginaal bloedverlies na de menopauze. Ook bloedverlies in de urine is mogelijk of in de ontlasting. Men kan ook bloed ophoesten in fluimen en ook dit moet een alarmsignaal zijn. Tenslotte kan bloedverlies zich ook uiten door het vormen van blauwe plekken om onverklaarbare reden. Dit zijn allemaal duidelijke alarmsignalen dat iets mis is met het lichaam en het raadplegen van een arts is cruciaal. Deze symptomen kunnen ook op andere gezondheidsproblemen wijzen.

Een knobbeltje

Een knobbeltje of zwelling, op eender welke plaats in het lichaam, dat plots opgemerkt wordt, kan een teken van kanker zijn. Het is als vrouw belangrijk de borsten zelf te onderzoeken omdat knobbeltjes hier kunnen voorkomen en op deze manier kunnen ondekt worden. Bij mannen zijn knobbeltjes of zwellingen in de teelbal mogelijk. Ook hierbij is onderzoek belangrijk.

Huidvlekken of verkleuring

Een verkleuring van de huid lijkt een duidelijk signaal voor huidkanker. Maar, ook andere kankers kunnen zich uiten door verkleuringen of veranderingen. Indien een huidvlek die verandert van kleur of grootte, is het ook cruciaal dit zo snel mogelijk te laten onderzoeken. Een donkerdere huid, een gelige huid en een rode huid kunnen wijzen op gezondheidsproblemen (zoals bijvoorbeeld geelzucht) en kanker. Maar ook eigenschappen zoals jeuk en buitensporige haargroei kunnen tot de alarmsignalen gerekend worden.

Een ongeneesbare wonde

Tenslotte is een wonde die niet wil genezen een mogelijk teken van kanker. Deze wonde kan zich zowel op de huid als vb in de mond bevinden. Het is steeds belangrijk een arts te contacteren.

Luister naar uw lichaam

“luister naar uw lichaam” is de nieuwe campagne van de Stichting tegen Kanker. Deze heeft de bedoeling de bevolking te sensibiliseren maar wil geen onnodige onrust scheppen. De Stichting tegen Kanker zal extra informatie over deze alarmsignalen verspreiden in de hoop dat men de symptomen sneller zal herkennen. Het is echter niet de bedoeling om paniek te zaaien. Veel symptomen kunnen op een andere ziekte wijzen. Maar, ook in dergelijk geval is het raadzaam een arts te contacteren. Hoe vroeger men kanker of een andere ziekte kan herkennen, hoe hoger de kans op een goede genezing.

Lees verder

© 2010 - 2019 Gringo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Symptomen van kanker bij honden herkennenSymptomen van kanker bij honden herkennenHoe kun je symptomen van kanker bij honden herkennen? Op welke symptomen moet je letten? Kanker bij honden klinkt als ee…
Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Kanker is een levensbedreigende ziekte en het is dan ook echt van belang om zelf waakzaam te zijn op tekenen, die er op…
Kanker: HuidkankerHuidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker. Vooral mensen met een blanke huid lopen het risico op huidkanker. De…
Bronnen en referenties
  • www.kanker.be

Reageer op het artikel "Kanker: alarmsignalen herkennen"

Reacties

Nys, 25-09-2016 17:30 #2
Hallo, ik ben ongerust over mijn reacties van mijn lichaam. Ik kan extreem zweten ook bij fris weer bij arbeid, ben kortademig maar recupereer vlug. Bij het zweten wordt mijn huid op lichaam nogal rood, heb enkele vlekken waarvan rare vorm en jeuk, kan dit wijzen op huidkanker?

Gul Yucel, 19-06-2013 22:00 #1
Ik ben de laatste tijd heel erg moe. ik heb bijna geen kracht meer (vooral in men benen) ook tijdens het fietsen naar school gaat het heel moeizaam. ik probeer zo veel mogelijk te slapen, maar het gaat niet over. weet u misschien wat het probleem is? (ik ben 13 kan het ook misschien met de pubertijd maken?)

Infoteur: Gringo
Laatste update: 31-03-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!