InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hersentumor of hersengezwel, wat zijn de symptomen

Hersentumor of hersengezwel, wat zijn de symptomen

Hersentumoren zijn één van de meest voorkomende tumoren bij de mens en bij kinderen kan men zelfs stellen dat het het meest voorkomende type kanker is. Er zijn verschillende soorten tumoren of gezwellen en daarbij horende symptomen.

Oorzaak van hersentumoren

Er zijn geen verbanden tussen een hersengezwel en een ongezonde levenswijze vastgesteld. Roken, drinken en dergelijke kunnen niet in verband worden gebracht met het ontstaan van een gezwel. Er gaan verschillende stemmen op dat het gebruik van een GSM een belangrijke oorzaak zou zijn voor hersentumoren, maar ook dit is (nog) niet aantoonbaar.

Wel gaat men ervan uit dat hersentumoren een erfelijk karakter hebben. Er zijn redenen om aan te nemen dat er al vanaf de geboorte een soort aanleg bestaat om een hersentumor te ontwikkelen, alsof het voorgeprogrammeerd is.

Wat is een hersentumor

Onder een hersentumor of hersengezwel, verstaat men strikt genomen een proces dat zich in de hersenen afspeelt. Algemeen worden echter alle gezwellen in de schedel hiertoe gerekend. Een gezwel in de schedel, kan schade berokkenen aan de hersennen doordat dit gezwel ruimte inneemt en druk op de hersenen uitoefent.

Op basis van de plaats van een hersengezwel, kan men ze onderverdelen in 4 belangrijke groepen. Elk van deze groepen heeft specifieke kenmerken en uitwerkingen.

Meningeomen

Meningeomen zijn tumoren van de hersen- en ruggenmergsvliezen die ongeveer 15 procent van de hersentumoren representeren. Ze zijn over het algemeen goedaardige tumoren die langzaam groeien. Meningeomen kunnen in alle leeftijdsgroepen voorkomen, maar er is een hogere frequentie in de 40 en de 50 jaar.

Omdat meningeomen zo traag groeien, kunnen ze reeds over een lange periode aanwezig zijn zonder dat de aanwezigheid opgemerkt wordt. Echter, meningeomen kunnen bijzonder groot worden en daarbij zullen duidelijke symptomen optreden.
De prognose bij meningeomen is vrij goed bij een vroege diagnose en indien totale extirpatie mogelijk is. Indien reeds ernstige beschadiging is opgetreden, is het mogelijk dat een aantal restverschijnselen blijven.

Neurinomen

In ongeveer 5 tot 10 percent van de neuronale tumoren, gaat het om – meestal goedaardige – neurinomen. Deze gezwellen gaan uit van de cellen van schwann en kunnen op vele plaatsen in het centrale en perifere zenuwstelsel voorkomen.

In de meeste gevallen worden deze gezwellen tussen de 35 en de 45 jaar gevonden, maar ook andere leeftijdsgroepen zijn mogelijk. Dergelijke gezwellen hebben een aantal kenmerkende symptomen tot gevolg:
  • duizeligheid
  • eenzijdige zenuwdoofheid (dit is een slechte geleiding van geluiden waardoor gedeeltelijke doofheid ontstaat)
  • nystagmus (dit is een afwijkende oogbewegin)
  • prikkelings- en uitvalsverschijnselen.

De prognose bij deze hersengezwellen is vrij gunstig en men kan het gezwel operatief meestal goed verwijderen.

Gliomen

Gliomen gaan uit van neurogliacellen. Ze hebben veelal de neiging om infiltratief tussen de cellen te groeien met uitlopers die ver kunnen reiken. Door deze vele uitlopers is het gezwel dan ook moeilijk in zijn geheel operatief te verwijderen.

De Gliomen kan men onderverdelen in 4 subtypes op basis van het celtype:

1. Oligodendrogliomen
Dit type tumor dankt zijn naam aan het feit dat hij afkomstig is van de oligodendrocyten (dit zijn gliacellen met weinig uitlopers). De tumor komt tussen de 5% en de 10% van de gevallen voor en dit voornamelijk bij volwassenen. Deze traaggroeiende tumor, vindt men vooral in de grote hersenen. De overlevingstijd na een operatie kan variëren tussen de twee en de twintig jaar of meer. Het is in dit geval wel belangrijk dat geen uitzaaiing heeft plaatsgevonden.

2. Medulloblastomen
Medulloblastomen zijn gezwellen die men vooral bij kinderen (tussen 7 en 12 jaar) vaststelt, meestal in het middelste deel van de kleine hersenen. Er zijn een aantal duidelijk herkenbare symptomen: Onzeker lopen, hoofdpijn, misselijk zijn, braken en duizeligheid. Na een succesvolle operatie en bestraling, lopen de overlevingskansen niet langer op dan gemiddeld 10 jaar.

3. Astrocytomen
Deze gezwellen zijn genaamd naar de astrocyten, stervormige gliacellen, waarvan ze afkomstig zijn en komen in 30 tot 40 percent van de hersengezwellen voor. De tumor localiseert zich in vele gevallen in de grote hersenen en dit in verschillende leeftijdsgroepen.

4. Glioblastomen
Glioblastomen zijn in secundaire en primaire vorm te vinden. Het zijn sterk infiltratieve tumoren die erg snel groeien. De secundaire glioblastomen komen vooral bij jonge mensen voor terwijl de primaire eerder bij oudere mensen gevonden worden.
De prognose bij dergelijke tumoren is ongunstig.

Symtomen van een hersentumor

De symptomen bij een hersengezwel, worden door twee belangrijke factoren bepaald: de plaats van het gezwel in de schedelholte en de algemene drukverhoging in de schedel. De plaats van het gezwel, bepaalt welke delen van de hersenen beschadigd worden of waar hersenweefsel weggedrukt wordt. De algemene drukverhoging wordt vooral bepaald door de grootte van het gezwel, ongeacht waar het genesteld is, waardoor er ruimtebeperking ontstaat in de schedel.

Algemene verschijnselen bij een hersengezwel zijn dus de symptomen die door de drukverhoging getriggerd worden. Deze zijn:
  • Hoofdpijn, die meestal vooral vroeg in de ochtend prominent aanwezig is
  • Misselijkheid en braken, ook vooral in de ochtend
  • Sufheid en slapeloosheid
  • Soms een onregelmatige hartwerking en trage pols
  • Zintuigstoornissen (doofheid, blindheid,...)
  • Karakterwisselingen en karakterverandering
  • Stuwing van de pupil in het oog
  • Spraakstoornissen

Deze symptomen zijn afzonderlijk geen duidelijk aantoonbare symptomen die een neuronale tumor kunnen indentificeren. Bij een combinatie van meerdere symptomen, is het echter wel duidelijker dat men ervan kan uitgaan dat het om een hersentumor gaat. In dergelijk geval kan een CT-scan uitsluitsel geven

Behandeling van een hersentumor

De behandeling van een hersentumor is meestal het operatief verwijderen, indien mogelijk, gecombineerd met bestraling. Sommige tumors hebben verre uitlopers en kunnen verstrengeld zijn met goed hersenweefsel. Dergelijke tumors zijn moeilijker te verwijderen. Men probeert het restant dan met bestraling te doden. Soms is enkel bestraling voldoende.

In het algemeen geldt dat hoe sneller de tumor ondekt wordt, hoe beter de kansen zijn omdat deze tumor kleiner is en dus minder beschadiging is opgetreden. Indien de tumor reeds groot geworden is, kunnen bepaalde delen van de hersenen beschadigd zijn en kunnen de symptomen die hieraan gekoppeld zijn, nog na het verwijderen verder duren.

Symptomen van kanker zijn vaak zeer gelijklopend. Lees daarom ook Kanker: alarmsignalen herkennen om meer inzicht te krijgen in de algemene signalen.
© 2010 - 2019 Gringo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Neuskeelholtekanker: symptomen, diagnose en behandelingNeuskeelholtekanker: symptomen, diagnose en behandelingKanker in de neuskeelholte komt zelden voor. De ziekte treft vooral mensen van Chinese, Indonesische en Noord-Afrikaanse…
Maagkanker: verschijnselen en behandelingMaagkanker: verschijnselen en behandelingIn de Westerse wereld komt maagkanker niet meer heel vaak voor. In ontwikkelingslanden is het echter nog een veel voorko…
Alvleesklierkanker: verschijnselen en behandelingAlvleesklierkanker: verschijnselen en behandelingEen groot deel van sterfte aan kanker is te wijten aan alvleesklierkanker. Dit komt doordat deze vorm van kanker meestal…
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…
Goedaardig of benigneGoedaardig of benigneGoedaardig is een term die in de medische wereld wordt gebruikt om aan te duiden dat een ziekte geen schade aan het lich…

Reageer op het artikel "Hersentumor of hersengezwel, wat zijn de symptomen"

Reacties

Naamloos, 25-01-2017 09:49 #25
Sinds enkele weken heb ik een pijnlijke plek op en in het hoofd, mijn haar doet zelfs pijn als ik het aanraak. Verder heb ik regelmatig hoofdpijn. Er zijn enkele aders vernauwd in mij hals, daar krijg ik nog verder onderzoek naar. Maar de pijn is andere andere kant. Moet ik me zorgen maken?

Sandra, 29-06-2016 17:06 #24
Hallo. Ben een vrouw van 40 jaar.

Heb al jaren last van duizeligheid. Het wordt alsmaar erger. Als ik wat huishoudelijke dingen doe, dan wordt dat ook erger. Onrustig en af en toe druk op mijn hoofd. Zie ook soms wat minder. Als ik zwarte letters lees, dan zie witte letters. Ben suf en moe, maar ben altijd wel druk bezig. Ben soms stil. Ook evenwichtsstoornis. Ben al onder de MRI geweest. Morgen de uitslag. Ben best wel bang. De neuroloog vond, dat er iets niet klopt.

Groetjes, Sandra.

Gulbahar, 04-02-2016 09:03 #23
Ik heb al sinds een aantal jaren een goedaardig gezwel in mijn hoofd. Eerder werd er een scan gedaan waaruit bleek dat deze niet groot was maar wel kon groeien. Ik ervaar nu vergeetachtigheid, duizeligheid, vaag zien. Ik ben van plan weer aan medicatie te beginnen ik had zo mijn redenen er mee te stoppen. Namelijk dat veel medicijnen getest wordt op dieren. Maar wil ik anderen 'redden' moet ik eerst mijn eigen 'helpen'.

Gulbahar, 04-02-2016 01:29 #22

Coupe Betty, 30-09-2015 11:43 #21
Geachte.
ik heb reeds een tweetal weken last van hoofdpijn en pijn aan de recherslaap. het voelt aan alsof het wat gezwollen staat? er is in het jaar 2009 een meningeoom vastgesteld rechts tegen het schedelvlak. er was toen nog geen sprake van een eventuele operatie. want het was nog niet zo groot. maar ondertussen is die wel wat toegenomen.zou dat de reden zijn van die klachten?
vriendelijke groeten.
coupe betty.

Anoniem, 10-10-2014 19:01 #20
Ik ben best bang geworden hiervoor omdat ik allemaal dingen erover gelezen heb, zoals dat het niet geneselijk is en het altijd terug komt. Ik heb nu al bijna een week lang hoofdpijn als ik naar voren leun, maar vaak ook als ik normaal zit. Dit gaat samen met een vervelend droog gevoel in me neus. Dit is ook altijd in de ochtend aanwezig maar vandaag had ik het (en heb ik) ook op de middag (en nu op de avond). Het word niet erger en doet ook niet veel pijn. (het vervelende gevoel in me neus is trouwens wel alleen maar in de ochtend, maar ook vandaag weer in de middag) Maar ik heb tegelijkertijd veel depressie, sufheid (komt misschien door school), en krachtsverlies in me linker arm. (even als informatie, ik gebruik me linkerarm alleen maar met een en dezelfde beweging achter de computer, en het is niet me schrijfhand). Het enige wat ik niet heb is een spraakstoornis en misselijkheid. Heb wel een paar weken geleden nog een verkoudheid gehad.

Anoniem, 23-12-2013 22:00 #19
Bij de hoeveel moet ik me zorgen maken ik heb namelijk van 5 verschijnselen last.

Gonnyvd Steen, 08-10-2013 10:16 #18
Vraag. Bij mijn nichtje van 28 jaar zijn 6 balletjes in haar hoofd ontdekt. ze heeft vele uitvallen wat kan dit zijn / betekenen? Gr gonny van der steen

Ano, 08-02-2013 20:11 #17
Ik begin nu echt een beetje bang geworden. Heb sinds vanmorgen minder hoofdpijn maar heb het nu de hele tijd koud en zie af en toe vlekken voor m'n ogen. Ik kon vandaag niet naar de dokter omdat die dicht zat, als ik maandag nog steeds zo'n hoofdpijn enz. heb misschien toch maar even naar de dokter. Of zou dat iets te voorbarig zijn? Ben bang dat als ik dan daar ben dat het allemaal meevalt met de hoofdpijn etc. en dan ga ik denken dat ik me heb ingebeeld dat het zo erg was…

Ano, 07-02-2013 23:50 #16
Hallo,
Ik ben 18 jaar en had begin deze week dacht ik, griep. Maar na 2 dagen was de meeste misselijkheid verdwenen maar had ik eergisteren op een plek linksachter op mijn hoofd heel erge steek. De volgende morgen had ik druk op het hele hoofd wat niet weggaat, ook niet na een aspirine. Ook ben ik continue moe maar val niet in slaap. Ik kom wel vaker bij de dokter met klachten en ben bang dat hij vindt dat ik zeur en me weer terug stuurt naar huis, wat hij dus vaker doet.

Hans Esvelt, 07-02-2013 15:41 #15
Beste Anoniem… Om alle onzekerheid weg te nemen ga voor een MRI… alleen dan kan je te weten komen of je hoofdpijn en klachten ergens anders door wordt veroorzaakt, wat je eigenlijk helemaal niet wilt weten. Beterschap
Groetjes Hans

Nathalie, 24-01-2013 14:50 #14
Afgelopen maandag is er bij mij baarmoederhalskanker geconcludeerd en volgende week vrijdag gaan ze plekken weg halen. Nu heb ik al lange (3 jaar) tijd twee bultjes net voor mijn ooringang op mijn kaak. Mijn huisarts zei lang geleden dat het opgezwollen lympfklieren zijn, niets ernstigs. Maar verder onderzoek is er nooit naar gedaan. Toen ik 17 was begonnen er bij mij moedervlekken te groeien en te bloeden, deze zijn verwijderd door mijn oude huisarts, maar heb nooit gehoord wat het nu eigenlijk was. In de jaren erna zijn er meerdere moedervlekken weg gelepeld. Nu heb ik de laatste maanden last van steken op rare plekken in mijn hoofd, meestal bovenop het hoofd en dan iets naar rechts en aan de linker zijkant, maar anders als hierboven staat, is dit niet altijd en alleen in de ochtend, soms wel, maar heb het ook gewoon als ik ergens zit of loop, deze aanvallen duren kort meestal 10 minuten.

Kan het zijn dat die baarmoederhalskanker uitgezaaid is, of dat ik al een ander soort kanker had en die ook mijn baarmoeder aangetast heeft (ondanks dat baarmoederhalskanker van het HPV virus is)… En hoe kan ik mij laten onderzoeken op andere soorten kanker? Hoe groot is die kans? En als ze bloedonderzoeken doen, kunnen ze daar alle kankersoorten mee opsporen of moet er echt een Scan gemaakt worden?

Groetjes Nathalie

Billiet Dany, 21-01-2013 11:46 #13
2 jaar geleden is mijn broer gestorven door een hersentumor de laatste maanden heb ook ik geregeld verschrikkelijke hoofdpijn vandaag heb ik een afspraak bij de dokter, mijn vraag is kan dit erfelijk zijn?
Vorige week ben ik bij de oorarts geweest omdat ik slecht begin te horen aan de rechteroor daar heb ik met de dokter gepraat en deze heeft mij door verwezen naar een specialist voor mijn hoofdpijn.

Hoppenbrouwer, 11-01-2013 22:47 #12
Ik heb in 2002 in Oostenrijk een meningenoom gehad en daar verwijderd nu weer in Spanje een ongelukje gehad en weer een gevonden ben nu naar Nederland gegaan en onder controle deze dokter weer wachten op de mri is hij duidelijk te zien maar heb nergens last van de vorige operatie was best heftig ben aan een kant doof en kan niet goed eten veel gemalen door een verlamde stemband pas in jan. een mri en dan kijken of hij gegroeid is is het verstandig om zo lang te wachten heb ook al tien jaar kahler maar niet actief

Fleur, 26-08-2012 21:24 #11
Ik ben 13 jaar, en maak me nu meer zorgen dan ooit…
Ik heb de laatste tijd heel veel barstende hoofdpijn, wat gevolgd wordt door blindheid aan beide ogen en daarna geef ik vaak over. Dat kan ik soms twee dagen achter elkaar hebben. Ik ga morgen naar de dokter om dit te laten onderzoeken.!

Bara, 23-06-2012 09:26 #10
Hoi, ik ben 33 jaar oud. Sinds februari loop ik met oogklachten. Zie zeer slecht, veel hoofdpijn, zie continu flitsen in een aantal kleuren, met lezen zie ik door zwarte letters witte dingen en met witte letters zwarte dingen waardoor lezen bemoeilijkt. Ben bij de oogarts geweest maar die heeft niets gevonden. Hij verwees me naar de neuroloog. Die bemerkte een hoge bloeddruk, geen reflexen links en dof gevoel links. Met het buiten lopen zie ik alles als bewegende strepen, dus veel duizelig, veel moe, misselijk, soms laat ik dingen vallen zonder het te voelen en soms zie ik niets voor een paar tellen. Heb een mri van de hersenen gehad en een test voor mijn oogzenuwen maar moet wachten tot 10 juli voor de uitslag. Heeft iemand ook last van soort gelijke klachten? Ikzelf denk aan een hersentumor. Groetjes

Lala, 14-06-2012 18:31 #9
Hoi, ik ben 44 jaar oud. Nu bijna een jaar heb ik hoofdpijn aan de rechte kant van mijn hoofd. Ik hoor ook echt slecht aan mijn rechter oor en zie slecht aan mijn rechter oog. Er is wel op de MRI "een klein aspecifike hyperintensiteit in de pons of nog net binnen de mediale lemniscus" gevonden. Onderzoeken aan oor en oog hebben geen orgaan afwijkingen getoond. Storing moet dus ergens in de hersenen zijn, maar van de arts krijg ik de medicatie tegen migraine. Herkend iemand deze klachten? omdat ik ook duizelig en misselijk ben, vrees ik dat het een hersentumor is. ik hoor graag van jullie. Lieve groet, Lala

Samira, 02-05-2012 00:19 #8
Ik heb al en jaar en klein knobbeltje rechts in mijn oor heb geen pijn. Maar ik heb wel aan de rechter hoofdpijn soms steken in het hoofd en soms in de avond en in de morgen. Ik ben ook meestal moe en duizelig en misselijk. Wat zal het oorzaak zijn denk jullie? Kunnen jullie me meer zeggen wat het zal het zijn A.U.B?

Malin, 16-04-2012 21:13 #7
Bij hoeveel symptomen die hierboven staan kan je er van uitgaan dat je een hersentumor hebt? Want ik heb er namelijk 3. is de kans dan groot dat ik een hersentumor heb?

Lisa, 26-02-2012 09:37 #6
Ik ben 16 jaar oud, en heb al +/- 8 jaar last van hoofdpijn, mijn hoofdpijn zit aan één kant (meestal rechts), achter mijn oor en boven mijn oog. Ik ben al een paar keer naar de dokter toe geweest, die heeft me door gestuurd naar de fysiotherapeut, maar de fysiotherapeut kon niks voor me betekenen. Ook ben ik meerdere malen naar de acupuncturist en homeopaat geweest. Ook dit hielp niet. Ik ga waarschijnlijk volgende week naar de huisarts. Ook ben ik een paar maanden geleden flauwgevallen (ook toen had ik last van hoofdpijn) en ik heb erg veel last van vermoeidheid en ik ben vegetariër.
Kan iemand me uitleggen wat dit (misschien) is? En herkent iemand dit?

Roy, 09-08-2011 18:57 #5
Hallo, Ik heb de laatste dagen erg veel last van hoofdpijn als ik me inspan, ik wordt ook s'ochtends soms wakker met hoofdpijn en soms s'nachts en dan lijkt het net of mijn hoofd op ontploffen staat, maar dat is alleen als ik lig. Als ik dan rechtop kom voel ik nauwelijks wat. Ik loop ook snel moe Ik maak me hier best wel zorgen om. Wat zou het kunnen zijn?

Melissa, 16-07-2011 19:23 #4
Ik maak me nu eigenlijk nog meer zorgen.
sowiso heb ik al langere tijden last van ernstige vermoeidheid ook ben ik op momenten suf en vergeetachtig.
Ik kan ook erg wisselen in hoe ik me van binnen voel.
Ook had ik als kind vaak migraines en vreemde bloedneuzen.
De laatste jaren kreeg ik steeds last van hoofdpijnen die ik niet ken die een drukkend gevoel op mijn oog geven ook kreeg ik last van hallucinaties en zichtuitval, ik begin me steeds zieker te voelen steeds komt het vaker en doet het meer zeer ik voel me moeier en ik begin me nu te vereenzamen ik zoek nauwelijks contact met anderen ik lig als het ware nu maar een beetje op de bank, Ik heb geen trek, geen zin maar de dokter zegt dan dat het misschien komt door spanning (die heb ik trouwens niet) Dan geeft de dokter als reden dat het komt omdat ik twee kinderen heb. Maar mijn lichaam probeerd me echt sterk te vertellen dat er wat anders is. Als er op een mri scan iets anders te zien is zou het me zeg maar niet verbazen. Zal ik toch maar eens een second opinion gaan vragen?

Anoniem, 28-04-2011 19:59 #3
Ik ben eens meisje van 16 jaar en heb al twee jaar lang last van elke dag hoofdpijn. Ik ben er al heel vaak voor naar de dokter geweest en ze heeft me talloze medicijnen voorgeschreven maar niets hielp. Het zou migraine kunnen zijn. Ik slikte sterke medicijnen maar ook die helpen niet. Ik weet niet meer wat ik moet en ben ontzettend bang voor kanker. Bij voorbaat dank.

J., 23-09-2010 13:30 #2
Ik zou graag willen weten of er een hulpmiddel bestaat voor spraakproblemen na een hersentumor operatie gliobastoom 4. Tumor is goed verwijderd. De uitlopers worden nu aangepakt door bestraling en chemotabletten.
Bestaat er een methode of een manier van communiceren die dit makkelijker maakt? We zitten pas 3 weken in dit zware traject, zijn er nog tips of adviezen om het dragelijker te maken? Heeft iemand ergens baat bij gehad?

Anoniem, 08-04-2010 00:41 #1
Heey, ik ben 17jaar, en heb s'morgens veel hoofpijn en soms ook suf en steken in mijn hoofd, zou iemand mij tips of uitleg kunne geve wat het zou kunne zijn? alvast bedankt, anoniem Reactie infoteur, 09-04-2010
Beste Anoniem,

Dat is waarschijnlijk niet meteen iets om je echt zorgen over te maken. Toch mag je met dergelijke klachten niet blijven zitten en ga je best naar een arts. Er zijn veel soorten hoofdpijn (spanningshoofdpijn, migraine, …) en een arts kan beter opmaken wat het geval is bij jou en hier een goede remedie tegen vinden. Ga dus zeker naar een arts en dan ben je er misschien snel van verloft.

Veel succes!
Gringo

Infoteur: Gringo
Laatste update: 31-03-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 25
Medische informatie…
Schrijf mee!