Neuskeelholtekanker: symptomen, diagnose en behandeling

Neuskeelholtekanker: symptomen, diagnose en behandeling Kanker in de neuskeelholte komt zelden voor. De ziekte treft vooral mensen van Chinese, Indonesische en Noord-Afrikaanse komaf. In West-Europa wordt neuskeelholtekanker weinig gezien. Als de kanker snel wordt ontdekt, is de ziekte vaak goed te behandelen. Neuskeelholtekanker staat ook wel bekend als nasofarynxkanker.

Symptomen

  • Terugkerende bloedneuzen
  • Herhaaldelijk verstopte neus
  • Vaak lopende neus
  • Terugkerende ontsteking aan bijholten
  • Pijn en zwelling in gezicht
  • Reukvermogen holt achteruit
  • Opgezwollen lymfeklieren in hals

Indien de neuskeelholtekanker niet ontdekt wordt, kunnen de kankercellen zich verspreiden naar onder meer de lever, de longen en de hersenen. Dit noemt men metastasen. Zij vormen nieuwe tumoren. Zij kunnen organen kapot maken waardoor het functioneren wordt belemmerd. Ook kunnen zenuwen worden aangetast waardoor er verlammingen kunnen optreden in het gelaat.

Oorzaak

Neuskeelholtekanker treft meestal voor het domein rondom de neusamandelen. Risicofactoren voor het krijgen van deze kanker zijn roken, het eten van gezouten vis en het inademen van nikkelstof of hardhoutzaagsel. Ook kunnen erfelijke factoren van belang zijn. Extra risico geven het gebruiken van snuiftabak, het overmatig drinken van alcohol en besmetting met het Epstein-Barrvirus. Dit is hetzelfde virus dat de ziekte van Pfeiffer veroorzaakt.

Diagnose

Bij een vermoeden van neuskeelholtekanker, kan er met een buisje worden gekeken in de neus en de keel. Dat gebeurt door middel van een gastroscopie. Als er een tumor wordt gevonden kan daar een stukje weefsel van worden afgenomen voor onderzoek onder de microscoop. CT- en MRI-scans kunnen aangeven hoever de neuskeelholtekanker zich heeft ontwikkeld. Eventueel kan er uit omliggende lymfeklieren ook biopten worden genomen om te kijken of de kanker is uitgezaaid.

Behandeling

Neuskeelholtekanker kan bij een vroege ontdekking goed behandeld worden. Het gezwel kan operatief verwijderd worden en eventueel bestraald worden. Ook kan er chemotherapie worden toegepast om de kanker te bestrijden. Als de tumor tijdig wordt ontdekt is de overlevingskans gedurende de eerste vijf jaar zestig tot tachtig procent.

Bestraling

Bestraling is er op gericht om de kankercellen te doden en gezonde cellen zoveel mogelijk te ontzien. De bestraling vernielt zoveel mogelijk weefsel van de kankercellen, waardoor ze zich niet meer kunnen voortplanten. Voor bestraling wordt vooral gekozen als het gezwel in de neuskeelholte klein is.

Chemotherapie

Bij middelgrote tumoren wordt gekozen voor chemotherapie. Daarbij krijgt de patiënt cytostatica toegediend. Cytostatica trachten de celdeling te stoppen, ook de cellen van gezond weefsel. Met name kankercellen worden hard getroffen. Gewone cellen genezen na de chemokuur weer in tegenstelling tot kankercellen. Een chemokuur wordt gegeven met tussenpauzes om het lichaam weer op krachten te laten komen.

Halsklierdissectie

Soms is het nodig om ook de lymfeklieren in de hals weg te halen. Dat gebeurt bij grote tumoren in de neuskeelholte. Bij een halsklierdissectie verwijdert een chirurg lymfeklier en omringend weefsel uit de hals. Ook kan het zijn dat er bloedvaten, zenuwen en de halsklier verwijderd worden.
Gerelateerde artikelen
Een bloedneus, hoe te handelenIedereen in zijn leven krijgt wel eens te maken met een bloedneus. Of het nou van je zelf is of van een ander, kan het h…
Gezwollen neusamandelen (vergrote adenoïden)Gezwollen neusamandelen (vergrote adenoïden)De adenoïden (neusamandelen) zijn lymfeweefsels die zich in de bovenste luchtweg tussen de neus en de achterkant van de…
Adenoïditis: Ontsteking neusamandelen met verstopte neusAdenoïditis: Ontsteking neusamandelen met verstopte neusAdenoïden (neusamandelen) zijn een groep lymfoïde weefsels die zich op de achterste wand van de neus-keelholte achter he…
Vergrote neusamandelen bij kinderenBij sommige kinderen lijkt het alsof ze altijd verkouden zijn. Ze hebben vaak koorts, ademen door de mond (en snurken da…

Astma en overgewichtAstma en overgewichtAstma en overgewicht: het is al langer duidelijk dat die twee vaak samengaan. Astma is een chronische ontsteking van de…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7B5f828cd5-fb88-4590-8f1f-5b06286644a8%7D
  • https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen/zob2/Hoofd_halskanker/Kanker_in_het_hoofd_halsgebied/Keelholtekanker_neus_keelholtekanker_nasofarynxkanker/Pages/default.aspx
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec19/ch223/ch223d.html
  • https://www.nki.nl/Ziekenhuis/Patienten/Kanker+en+Behandeling/Soorten+kanker/Neus-keelholtekanker.htm
  • https://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/908101055273257

Reageer op het artikel "Neuskeelholtekanker: symptomen, diagnose en behandeling"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 31-03-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!