InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Migraine en behandeling

Migraine en behandeling

Migraine en behandeling Migraine is niet zomaar hoofdpijn, het is een vorm van hoofdpijn die uw hele leven op zijn kop kan zetten. Het is een ziekte waarvan het exacte ontstaan nog niet helemaal achterhaald is. Zo ongeveer 1 op de 10 Nederlanders heeft last van migraine. Zij krijgen tijdens een aanval last van een eenzijdige ‘bonzende’ pijn die verergert bij beweging en toename van licht. Hoewel we het exacte ontstaan ervan dus nog niet kennen, is wel duidelijk dat erfelijke en hormonale factoren een rol spelen. Bepaalde lichaams-, omgevings-, en psychische factoren kunnen het ontstaan van migraine bevorderen, maar deze invloeden kunnen weer van persoon tot persoon verschillen.

Een migraine aanval

De duur en hevigheid van een migraine aanval varieert per persoon. Globaal kan gesteld worden, dat de aanvalsduur kan variëren van ongeveer 4 uur tot enkele dagen (!). Het kan uw dagelijkse leventje dus behoorlijk ontregelen. Daar komt ook nog eens bij, dat beweging en de noodzakelijke dagelijkse dingen een aanval in veel gevallen verergeren. Gedurende een aanval treden er een aantal klachten op. Op de eerste plaats is er natuurlijk de hoofdpijn, maar deze gaat vaak gepaard met misselijkheid, braken, flikkeringen of vlekken voor de ogen, en overgevoeligheid voor licht, geluid en sommige sterke geuren.

Soorten migraine

De ene migraine is de andere niet, en er zijn in totaal 4 soorten migraine die vaak of minder vaak voorkomen:
  • Migraine zonder aura; deze soort komt in 80% van de gevallen voor, en gaat gepaard met een bonzende éénzijdige hoofdpijn, misselijkheid, overgevoeligheid voor licht en geluid, en een stijve nek en schouders
  • Migraine met aura; deze soort is gelijk aan die zonder aura met dat verschil, dat er voorafgaande aan een aanval neurologische storingen optreden. Hierbij kunt u denken aan blinde vlekken, spierzwakte of concentratieverlies. De symptomen gaan na gemiddeld een kwartier over in migraine
  • Basilaire migraine; deze soort is gelijk aan de migraine met aura’s, en gaat daarnaast ook nog eens gepaard met evenwichtsverlies, spraakproblemen, slecht zicht, of zelfs flauwvallen
  • Hemiplegische migraine; deze soort van migraine gaat gepaard met tijdelijke verlammingen en komt slechts in zeer weinig gevallen daadwerkelijk voor
Voor een juiste preventieve of acute behandeling van migraine, is het dus belangrijk dat eerst vastgesteld wordt welke soort van migraine het betreft.

Preventieve behandeling

Preventieve behandeling van migraine is erop gericht eventuele aanvallen zoveel mogelijk te voorkomen. Hiervoor moet u naar een arts, welke u preventieve medicatie voor een half jaar tot een jaar zal voorschrijven. Na deze periode wordt er geëvalueerd, en wordt er eventueel een nieuwe behandeling gekozen.

Therapie bij migraine

Voor lichte gevallen van migraine, waarbij er wel sprake is van een bonzend hoofd, maar niet de noodzaak en behoefte bestaat om in een donkere kamer te gaan liggen, kan het innemen van een pijnstiller voldoende zijn. Het herhalen van de inname van een pijnstiller kan dan op basis van de aangeraden maximale dosis per dag, tot het moment dat de aanval voorbij is. Pijnstillers zijn voor de lichte gevallen van migraine dan ook een mogelijke therapie of behandeling. Ernstige gevallen van migraine zullen toch eerst onderzocht moeten worden door een arts om vast te stellen welke therapie het meest geschikt is. Triptanen zijn medicijnen die de pijn van een migraineaanval doen verminderen, en deze worden in de meeste ernstige situaties dan ook voorgeschreven.

Therapie om migraine te voorkomen

Er is niet een eenduidige therapie aan te wijzen die kan leiden tot het voorkomen van migraine. Wel is het mogelijk om zoveel mogelijk de oorzaak te achterhalen en op basis daarvan de strijd aan te gaan. Als bijvoorbeeld blijkt dat na het eten van chocola een onvermijdelijke aanval van migraine volgt, dan is het een simpele theorie en therapie om in het vervolg de chocola te laten staan. Hetzelfde geldt voor het nuttigen van alcohol. Therapieën waarbij de patiënt in behandeling gaat om migraine te voorkomen zijn er dus eigenlijk niet, maar het onderzoeken van de oorzaak is wel mogelijk om aan de hand daarvan de triggers te vermijden.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingHoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingMigraine verschilt per persoon en ook per aanval. Vaak is het kloppende hoofdpijn aan één kant van het hoofd. Soms krijg…
Migraine, een vervelende aandoeningVeel mensen in Nederland hebben vaak last van hoofdpijnen. Die mensen kunnen dan niet werken of naar school gaan. Één va…
Migraine: oorzaken, "triggers", behandeling & middeltjesMigraine: oorzaken, "triggers", behandeling & middeltjesMigraine is een aandoening die je dagelijkse activiteiten danig kan verstoren. De bonzende hoofdpijn van een migraine-aa…
Bronnen en referenties
  • www.hersenstichting.nl
  • www.thuisarts.nl

Reageer op het artikel "Migraine en behandeling"

Reactie

Telling, 04-07-2018 22:49 #1
Ik heb al 2 maanden last van aura's zonder hoofdpijn, wat kan dat zijn. Het komt onverwachts de aanval en duurt 20 minuten en daarna ben ik erg moe. Morgen naar de neuroloog. Ik hoop dat het wat oplevert. Reactie infoteur, 08-07-2018
Dit is echt iets wat de neuroloog zal onderzoeken en waar dan hopelijk een oorzaak voor wordt gevonden.

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!