InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met chronische hoofdpijn

Leven met chronische hoofdpijn

Leven met chronische hoofdpijn Iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad, die vervelende hoofdpijn die op heel ongeschikte momenten naar boven komt. Bij de één is de hoofdpijn heviger dan bij de ander. Hoofdpijn heeft bij iedereen dus een ander effect. Er zijn mensen die dagenlang in bed moeten blijven liggen omdat medicijnen niet werken, maar er zijn ook mensen die na het nemen van een pijnstiller weer gewoon hun werkzaamheden kunnen vervolgen. Er zijn heel wat mensen in Nederland die last van chronische hoofdpijn hebben.

Wat is chronische hoofdpijn?

Chronische hoofdpijn is een vervelende hoofdpijn die een zeer lange tijd duurt. Het vervelende aan deze hoofdpijn is dat je nooit weet hoelang deze hoofdpijn zal duren en of deze zelfs nog ooit weg gaat. Er zijn diverse soorten chronische hoofdpijn.

Spanningshoofdpijn

Bij sommige mensen is de spanningshoofdpijn, oftewel hoofdpijn die is toegeschreven aan overmatige spanning in gelaats- en/of nekspieren, zo erg dat deze hoofdpijn chronisch genoemd mag worden. Mensen die veelvuldig last van hoofdpijn hebben, nemen vaak dagelijks medicijnen.

Medicatie-afhankelijke hoofdpijn

In sommige gevallen kan het dagelijks innemen van pijnstillers overigens leiden tot een chronische hoofdpijn, deze wordt dan ook wel een medicatie afhankelijke hoofdpijn genoemd.

Symptoom van andere ziekte

Het hebben van hoofdpijn kan bovendien een symptoom zijn van een andere ziekte of kan veroorzaakt worden door psychische problemen zoals stress.

Behandeling van chronische hoofdpijnen

Na verloop van tijd is de medische behandeling van chronische hoofdpijn niet meer effectief. Wanneer enkel en alleen de symptomen worden aangepakt, blijft de oorzaak bestaan waardoor er weer een grote kans bestaat op medicatie afhankelijke hoofdpijn. Bij chronische hoofdpijn is een echte oorzaak meestal niet te vinden waardoor veel patiënten levenslang met deze vervelende hoofdpijn moeten leven.

Leven met chronische hoofdpijn

Leven met een chronische hoofdpijn is absoluut geen pretje. Chronische hoofdpijn brengt heel veel gevolgen met zich mee, zoals de volgende ongemakken.

Kwaliteit van leven

Chronische hoofdpijnen verminderen de kwaliteit van het leven; wanneer iemand met een chronische hoofdpijn moet leven, heeft dit een grote impact op de dagelijkse sociale activiteiten. Veel mensen met deze hoofdpijn hebben zon pijn dat ze alleen maar in bed willen blijven liggen, niet meer actief kunnen zijn, etcetera.

Emotionele problemen

Er zijn mensen die het nut van het leven niet meer zien doordat ze iedere dag met pijn moeten leven en beperkt zijn door de chronische hoofdpijn. Omdat deze mensen vaak niet meer kunnen werken, raken ze verveeld of gefrustreerd en gaan dit op andere afreageren. Onder deze emotionele problemen kan ook de naaste omgeving gebukt gaan.

Pijnstillers tegen chronische hoofdpijn

Mensen die vaak last hebben van hoofdpijn, nemen vaak dagelijks pijnstillers in. Het gevolg hiervan kan chronische hoofdpijn zijn, waardoor men in een vicieuze cirkel terecht komt. Het is dus belangrijk om niet iedere keer naar medicijnen te grijpen zodra de hoofdpijn weer naar boven komt. Neem sowieso niet vaker dan acht dagen in de maand zware pijnstillers en niet vaker dan twee weken in de maand eenvoudige pijnstillers. Werken de pijnstillers niet, waardoor je geneigd bent vaker of zwaardere pijnstillers in te nemen, maak dan een afspraak met je huisarts. Deze zal je dan in eerste instantie zelf verder helpen of verwijzen naar een hoofdpijnspecialist.

Altijd hoofdpijn; de alternatieve behandelingen

Omdat heel veel mensen niet van hun hoofdpijn af kunnen komen, vaak omdat de oorzaken onbekend zijn, zoeken ze hun heil in alternatieve geneeswijzen. Hierbij kan men denken aan acupunctuur, osteopathie of kruidentherapie. Er zijn zelfs speciale klinieken opgericht, waar men de hoofdpijn middels een multidisciplinaire aanpak bestrijdt. Eerst moeten de patiënten die altijd hoofdpijn hebben stoppen met de pijnstilling, waarna er gekeken wordt naar de onderliggende oorzaak. Het komt overigens regelmatig voor dat patiënten, omdat ze moeten stoppen met de medicatie, hier behoorlijk ziek van worden.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alternatieve geneeswijzenNaast de reguliere geneeswijze die wij in Nederland kennen, van de huisarts en de ziekenhuizen met hun specialisten, bes…
Alternatieve geneeskundeWat is alternatieve geneeskunde? Werken alternatieve geneeswijzen echt? En kan het dragen van een edelsteen echt mijn ge…
Zorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzenZorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzenAlternatieve geneeswijzen zijn geneeswijze waarvan het niet wetenschappelijk is vastgesteld of ze daadwerkelijk werken.…
Hoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHet kan voorkomen dat medicijnen tegen hoofdpijn door te vaak gebruik juist hoofdpijn veroorzaken. Er zijn dan meerdere…
Hoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHet bestrijden van verschillende vormen van hoofdpijn kan op drie manieren. U kunt zelf stappen ondernemen, u kunt profe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LMun81, Pixabay
  • www.hoofdpijn.nl

Reageer op het artikel "Leven met chronische hoofdpijn"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 02-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!