InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken en behandeling van clusterhoofdpijn

Oorzaken en behandeling van clusterhoofdpijn

Oorzaken en behandeling van clusterhoofdpijn Een kwart van de Nederlanders kampt minstens één keer in de week met hoofdpijn. Deze hoofdpijn kan slechts tien minuten duren, maar er zijn ook gevallen waarin de hoofdpijn zo’n drie uur achter elkaar doorzet. De meeste mensen slikken medicijnen wanneer zij last hebben van hoofdpijn, vooral bij hevige hoofdpijnen. Hoofdpijnen zijn in verschillende categorieën onder te verdelen. Een voorbeeld hiervan is de cluster hoofdpijn.

Hoofdpijn en functioneren

Hoofdpijn kan in lichte mate voorkomen, maar als de hoofdpijn overgaat in een zware hoofdpijn, dan zal dit een belemmering vormen voor het functioneren. Bij normale hoofdpijn zal deze na het gebruik van pijnstillers meestal grotendeels of geheel verdwijnen, maar als er sprake is van zware hoofdpijn zoals clusterhoofdpijn, dan zullen de reguliere pijnstillers misschien geen uitkomst bieden.

Clusterhoofdpijn; wat is het?

Cluster hoofdpijn is een neurologische aandoening die zich in een extreme pijn aan één kant van het hoofd uit. Cluster hoofdpijn wordt ook vaker afgekort als CH. Mensen die aan clusterhoofdpijn lijden, hebben vaak een extreme hoofdpijn in de omgeving van één van de ogen en/of de slaap. De pijn van cluster hoofdpijn kent verschillende gradaties die variëren van lastige pijn tot onhandelbare pijn. De pijn die mensen met clusterhoofdpijn ervaren, kan vergeleken worden met de pijnscheut die je krijgt als je bijvoorbeeld te snel een ijsje eet. Mensen die naast clusterhoofdpijn ook vaak last hebben van migraine, kunnen bevestigen dat cluster hoofdpijn veel erger is. Het is dan ook niet zo gek dat cluster hoofdpijn wordt aangemerkt als één van de meest pijnlijke syndromen waar een persoon aan kan lijden. Andere mensen ervaren de pijn als het gevoel van een brandende ijspriem, die herhaaldelijk boven of in het oog gestoken wordt. De aanvallen van cluster hoofdpijn duren gemiddeld één uur, maar kunnen variëren van vijftien minuten tot wel drie uur. Daarnaast kunnen de aanvallen meerdere keren per dag opkomen gedurende een periode van soms wel enkele weken.

Is behandeling mogelijk?

Het doel van de behandeling van cluster hoofdpijn is in eerste instantie natuurlijk het bestrijden van de symptomen, omdat de oorzaken van clusterhoofdpijn nog niet bekend zijn om daar een adequate behandeling op af te stemmen. Een combinatie van behandelmethoden is in de meeste gevallen wel mogelijk, maar niet bij iedereen werken deze succesvol. De behandelmethoden zijn grofweg in twee groepen te verdelen, namelijk:
  • Profylactische behandeling; deze behandelingen zijn erop gericht om clusterperiodes te beperken of juist te voorkomen.
  • Directe aanvalbestrijding; hierbij is de medicatie bedoeld om de aanvallen van cluster hoofdpijn zo snel mogelijk af te breken.
Niet iedereen krijgt dezelfde behandeling tegen clusterhoofdpijn, en dit is afhankelijk van de soort pijn en natuurlijk het advies van de huisarts of specialist.

De reacties bij clusterhoofdpijn

Cluster hoofdpijn is een relatief onbekend verschijnsel waardoor mensen met deze hoofdpijn vaak op een muur van onbegrip in hun omgeving stuiten. Er zijn veel mensen die niet weten hoe ze om moeten gaan met clusterhoofdpijn of iemand die hier last van heeft. Dit komt voornamelijk doordat het vaak niet aan een persoon te zien is, dat deze zo enorm veel hoofdpijn heeft. Daarnaast lopen de meeste mensen liever niet met deze ziekte te koop. Ook de clusterpatiënt zelf blijft vaak met veel onbegrip zitten, doordat niet gezegd kan worden waar de hoofdpijn precies vandaan komt en waarom de ene keer de medicijnen wel werken en de andere keer niet. Clusterhoofdpijn wordt soms ook wel “suicidal headache” genoemd, oftewel een zelfmoord hoofdpijn, vanwege bovenstaande factoren, de uitzichtloze situatie waar men in terecht komt en de vaak ondraaglijke pijn. Cluster hoofdpijn is dus een serieuze handicap die een grote impact heeft op het leven van een persoon.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Clusterhoofdpijn: symptomen en behandelingClusterhoofdpijn: symptomen en behandelingClusterhoofdpijn is een soort hoofdpijn die het meest voorkomt bij mannen en vaak zijn dit straffe rokers. Het kenmerkt…
Hoofdpijn en migraineHoofdpijn en migraineEen op de vijf Nederlanders heeft minstens een dag per week hoofdpijn. Maar om hoofdpijn te bestrijden, moet men wel wet…
Wat te doen met hoofdpijn?Heeft u last van kwellende hoofdpijn? Kunt u zich hierdoor niet goed concentreren? Bent u 's avonds te moe om nog iets t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Nl.mimi.hu

Reageer op het artikel "Oorzaken en behandeling van clusterhoofdpijn"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 02-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!