InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn en migraine

Hoofdpijn en migraine

Hoofdpijn en migraine Een op de vijf Nederlanders heeft minstens een dag per week hoofdpijn. Maar om hoofdpijn te bestrijden, moet men wel weten door welke vorm van hoofdpijn men last heeft.

(Spier)spanningshoofdpijn

(Spier)spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Het is een verzamelnaam voor meerdere hoofdpijnvormen die door ieder mens anders ervaren kunnen worden. Vaak begint de pijn in de nek en straalt dan uit naar het hoofd. Het voelt alsof een band steeds strakker wordt aangetrokken. De pijn is niet stekend, maar meer dof en drukkend. Ook kan men last hebben van fel licht, hard geluid en pijnlijke schouders. Spanningshoofdpijn kan te maken hebben met spanningen, thuis of op het werk, maar kan ook ontstaan door een te hoge spierspanning of een verkeerde houding. Soms is er geen aanwijsbare reden. Vrouwen lijden vaker aan deze vorm van hoofdpijn; hormoonschommelingen kunnen ook een rol spelen. Een pijnstiller helpt tegen spanningshoofdpijn, maar ook even slapen doet soms wonderen.

Migraine

Migraine is een vorm van hoofdpijn die bij vrouwen beduidend meer voorkomt dan bij mannen. Een op de vijf vrouwen heeft last van migraine tegen een op de tien mannen. Bij migraine wordt men geplaagd door regelmatig terugkerende pijnaanvallen. De pijn is bonzend van aard, bevindt zich vaak aan een kant van het hoofd en kan gepaard gaan met misselijkheid, moeilijk praten, overgevoeligheid voor licht en geluid, rillingen en gezichtsuitval. Een migraineaanval kan enkele uren tot enkele dagen duren. Tegenwoordig bestaan er goede medicijnen voor de behandeling van een migraineaanval, de zogenoemde triptanen. Triptanen doen de pijnlijk uitgezette bloedvatten in het hoofd weer vernauwen. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe migraine ontstaat, maar aangenomen wordt dat het ontstaat door een ontregeling in de hersenen als gevolg van stress, te veel licht en/of geluid, vermoeidheid, hormoonschommelingen of een verstoord eetritme. Migraine is vaak erfelijk gebleken.

Middelenafhankelijke hoofdpijn

Hoofdpijn krijgen door het gebruik van pijnstillers en/of geneesmiddelen komt vaak voor. Wie meer dan twee keer per week pijnstillers slikt, triptanen of geneesmiddelen die ergotamine bevatten, maakt kans op het ontstaan van deze chronische vorm van hoofdpijn. Ook een gebruik van te veel cafeine kan voor middelenafhankelijke hoofdpijn zorgen. Wie last heeft van deze vorm van hoofdpijn, gaat vaak preventief pijnstillers slikken. Zo onstaat een vicieuze cirkel van het innemen van pijnmedicatie en het ontstaan van middelenafhankelijke hoofdpijn. Zo maar van deze hoofdpijn afkomen, is niet eenvoudig. Vaak is professionele hulp nodig om mensen te laten stoppen met hun gebruik van pijnstillers, om zo het onstaan van de hoofdpijnklachten te verminderen.

Clusterhoofdpijn

Aan clusterhoofdpijn lijden meer mannen dan vrouwen. Clusterhoofdpijn is zo pijnlijk dat het de bijnaam 'suicide headache' (zelfmoordhoofdpijn) heeft. Deze vorm van hoofdpijn kenmerkt zich door een felle pijn achter een van de ogen of ter hoogte van de slaap. De aanvallen komen achter elkaar in clusters, kunnen meerdere keren per dag voorkomen en duren gemiddeld een uur. Hoe clusterhoofdpijn ontstaat, is niet helemaal duidelijk. Een theorie is dat het wordt veroorzaakt door een afwijking in de hypothalamus in de hersenen. Die regelt de biologische klok en dat zou verklaren waarom de aanvallen op regelmatige tijdstippen opkomen. En vaak ook in hetzelfde seizoen, wat op de lengte van de dag als uitlokker zou kunnen wijzen. Een andere theorie is het verschil in druk in de bloedvaten, waardoor zenuwen bekneld kunnen raken. Behalve de heftige pijn zijn de overige symptomen tranende ogen, verstopte of juist lopende neus, zweten en hangende oogleden. Clusterhoofdpijn kan behandeld worden met triptanen en/of zuurstoftherapie.

Aangezichtspijn

Aangezichtspijn bestaat in twee vormen: de typische en de atypische. De typische aangezichtspijn kenmerkt zich door felle, korte pijnscheuten in het gezicht, veroorzaakt door een bloedvat wat tegen een zenuw drukt. De atypische vorm van deze hoofdpijn, die door een beschadigde zenuw kan ontstaan, is herkenbaar aan een zeurende, langdurige pijn. Er zijn medicijnen tegen aangezichtspijn, maar soms is een operatie noodzakelijk.
© 2009 - 2019 Julia78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoofdpijn en migraine"

Infoteur: Julia78
Laatste update: 17-12-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!