InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Waarom is roken slecht voor je?

Waarom is roken slecht voor je?

Waarom is roken slecht voor je? Roken is de veroorzaker van verschillende problemen, zoals kanker, langdurige (chronische) ademhalingsproblemen, hart-en vaatziekten, en de dood. Wereldwijd sterven er miljoenen mensen als gevolg van roken. Gemiddeld leven mensen, die niet roken, tien jaar langer dan mensen die wel roken. Maar waarom is roken nu zo slecht voor je?

Roken veroorzaakt kanker

90% van de patiënten met longkanker hebben hun ziekte ontwikkeld als gevolg van roken. Longkanker is een van de meest voorkomende oorzaken van sterfgevallen door kanker in de wereld. Rokers hebben ook een behoorlijk hoger risico op het ontwikkelen van:

Bron: Matchstick, RgbstockBron: Matchstick, Rgbstock
  • Blaaskanker
  • Nierkanker
  • Kankers van de keelholte en het strottenhoofd (keelkanker)
  • Mond kanker
  • Slokdarm kanker
  • kanker van de alvleesklier
  • Maagkanker
  • Sommige soorten leukemie
  • Kanker van de neus en sinussen
  • Baarmoederhalskanker
  • Darmkanker
  • Eierstokkanker
  • In sommige gevallen, ook borstkanker

Waarom verhoogd roken het risico op kanker?

Er zitten meer dan vierduizend soorten stoffen in . Een aanzienlijk aantal van deze stoffen zijn giftig. Ze zijn slecht voor ons en beschadigen onze cellen. Sommigen van deze stoffen zijn zelfs kankerverwekkend.

Tabaksrook bestaat voornamelijk uit:

Nicotine

Bron: Wax115, RgbstockBron: Wax115, Rgbstock
Dit is niet carcinogeen. Het is echter zeer verslavend. Rokers vinden het erg moeilijk om te stoppen, omdat ze verslaafd zijn aan de nicotine. Nicotine is een zeer snel werkend medicijn. Het bereikt de hersenen binnen 15 seconden nadat het wordt ingeademd. Als sigaretten en andere tabaksproducten geen nicotine zou hebben, zou het aantal mensen, die dagelijks roken, drastisch dalen. Zonder nicotine, zou de tabaksindustrie instorten. Nicotine wordt gebruikt als een sterk gecontroleerde insecticide. Blootstelling aan een voldoende hoeveelheden kan leiden tot braken, invloed hebben op het centrale zenuwstelsel en groeivertraging. Het kan ook afbreuk doen aan een goede ontwikkeling van een ongeboren baby.

Koolmonoxide

Dit is een giftig gas. Het heeft geen geur of smaak. Het lichaam heeft moeite om koolmonoxide onderscheiden van zuurstof en absorbeert het in de bloedbaan. Defecte ketels stoten gevaarlijke koolmonoxide uit, net als bij auto-uitlaten. Als er genoeg koolmonoxide om je heen is en je het inademt, kan je in een coma raken en sterven. Koolmonoxide vermindert spier- en hartfuncties, veroorzaakt vermoeidheid, zwakte en duizeligheid. Het is vooral giftig voor baby, die nog in de baarmoeder zitten, zuigelingen en mensen met hart-of longziekte.

Bron: Artyom rzhanov, Wikimedia Commons (CC0)Bron: Artyom rzhanov, Wikimedia Commons (CC0)

Teer

Dit bestaat uit verschillende kankerverwekkende stoffen. Wanneer een roker de sigarettenrook inhaleert, blijft 70% van de teer in de longen hangen. Probeer eens te testen met een zakdoek. Vul je mond met rook, niet inademen, en blaas de rook door de zakdoek. Er zal een kleverige, bruine vlek op het doek achterblijven. Doe dit vervolgens opnieuw, maar dit keer inhaleren en de rook door de doek uitblazen. Nu zal er slechts een zeer zwak licht bruine vlek achterblijven.

Overige stoffen

Overige stoffen in de sigaret zijn onder andere aceton, acroleïne, ammonia, benzine, chromium, nikkel, fenol en stikstofoxide.

Roken en hart- en vaatziekten

Roken veroorzaakt een ophoping van vetachtige stoffen in de slagaders, die bekend staat als atherosclerose, de belangrijkste bijdrage aan rook gerelateerde sterfgevallen. Roken is ook een belangrijke factor in het risico op hartziekten. Mensen met hart- en vaatziekten hebben veel meer kans om een hartaanval te krijgen. Tabaksrook verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. In combinatie met andere risicofactoren, zoals een hoge bloeddruk, overgewicht, lichamelijke inactiviteit of diabetes, is het risico groot dat het overgaat in een chronische ziekte of zelfs de dood.

Roken verergert ook de hart-en vaatziekten risicofactoren. Het verhoogt de bloeddruk, maakt het moeilijker om oefening te doen, maakt het bloedstolsel dunner dan het zou moeten. Mensen die bijvoorbeeld een bypass operatie ondergaan en daarnaast ook roken hebben een verhoogd risico van terugkerende hartziekten.

Bron: Assiewin, RgbstockBron: Assiewin, Rgbstock

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Roken: heel slecht voor de gezondheidRoken: heel slecht voor de gezondheidOngeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel ve…
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
Roken, nicotine en tabakRoken, nicotine en tabakRoken; steeds minder mensen doen het, maar er is nog steeds een groot deel van de bevolking die graag met regelmaat een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom is roken slecht voor je?"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 22-09-2013
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!