InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit?

Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit?

Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit? Oxazepam is een kalmeringsmiddel dat gebruikt wordt om slapeloosheid en angstgevoelens te bestrijden. Dit middel heeft invloed op de overdracht van de prikkels in de hersenen. Het is een vrij sterk middel en dit kan verslavend werken. Oxazepam en alcohol zijn een slechte combinatie omdat de versuffende werking van het middel door alcohol wordt versterkt. Dit middel wordt ook gebruikt bij alcoholverslaafden die last hebben van ontwenningsverschijnselen.

Wat Oxazepam is

Oxazepam is een middel dat wordt voorgeschreven bij mensen die last hebben van slaapproblemen, angst en het wordt ook gebruikt bij alcoholverslaafden met ontwenningsverschijnselen of bij mensen die last hebben van epilepsie. Het is in tabletvorm verkrijgbaar en het is een kalmeringsmiddel. Het is in Nederland een van de meest voorgeschreven middelen, met name voor vrouwen. Na het innemen werkt het snel en het is ook relatief snel weer uitgewerkt.

Hoe het werkt

Dit kalmeringsmiddel dempt de emoties. Na ongeveer een uur nadat je het hebt ingenomen, begin je de werking al te voelen. Geleidelijk aan wordt het effect beter merkbaar en na zon drie uur werkt het op zijn best. Het effect houdt zes tot tien uur aan en daarna begint het weer uit te werken. Hoewel je hier rustig van wordt en minder angstig, blijft de oorzaak van het probleem bestaan. Gebruik dit dan ook voor kortere tijd, want het middel kan verslavend werken.

Oxazepam en alcohol

Oxazepam werkt relatief snel en hetzelfde geldt voor alcohol. Het wordt afgeraden dit tegelijk te gebruiken, omdat de versuffende werking van het middel door de alcohol wordt versterkt. Het is beter om dit niet samen te gebruiken. Er kan wel alcohol gedronken worden als je de Oxazepam al een tijd daarvoor hebt ingenomen (meer dan 3 uur), omdat de werking van de pil dan al is uitgewerkt. Als je bijvoorbeeld de Oxazepam in de ochtend inneemt, kun je s avonds wel een glaasje alcohol drinken omdat het middel dan al niet meer werkzaam is.

Alcoholverslaving

In het geval van een alcoholverslaving kan Oxazepam gebruikt worden tegen de ontwenningsverschijnselen. Het werkt goed tegen angst, versnelde hartslag, overmatig zweten en misselijkheid die met het afkicken gepaard gaan. Voormalig alcoholisten kunnen daarnaast last hebben van slapeloosheid, trillen en op epilepsie lijkende aanvallen. Bij gebruik van Oxazepam in dit geval wordt aanbevolen het niet te lang te gebruiken het langzaam af te bouwen. Zo blijft de kans op ontwenningsverschijnselen het kleinst.

Bijwerkingen

De belangrijkste bijwerkingen van dit middel zijn sufheid en vermoeidheid. Het medicijn kan een wisselwerking hebben met andere medicijnen die het reactievermogen beïnvloeden. Het effect kan door de Oxazepam worden versterkt. Naast een gevoel van slaperigheid, kan dit invloed hebben op je spieren. De coördinatie en reactiesnelheid worden minder. Autorijden wordt dan ook afgeraden. Let hierop met de activiteiten in het dagelijkse leven.

Overleg met je arts

In principe gaan Oxazepam en alcohol niet samen. Lees altijd goed de bijsluiter voordat je het inneemt. Als er sprake is van een alcoholverslaving, is het zeer aanbevolen om naar de huisarts te gaan. Die kan je helpen om van deze verslaving af te komen. Naast dit middel, zijn er ook nog andere manieren om de ontwenningsverschijnselen te lijf te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam is een kalmeringsmiddel (ook wel benzodiazepine genoemd) dat voorgeschreven wordt bij klachten als slapelooshei…
Kalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepamKalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepamHeb je vaak last van gevoelens van angst en spanning, of geraak je je emoties moeilijk de baas? Heb je het moeilijk om i…
Oxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam is een tranquillizer uit de groep van de benzodiazepinen. Het middel is een van de meestgebruikte medicijnen en…
Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019Ruim één miljoen Nederlanders, tussen de 15 en de 64 jaar, gebruiken op regelmatige basis slaap- en kalmeringsmiddelen.…
Oxazepam of seresta voor rust en om in te slapenOxazepam of seresta voor rust en om in te slapenLange tijd was in Nederland het medicijn oxazepam, toen nog bekend onder de naam seresta, het meest voorgeschreven medic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • www.oxazepam.net

Reageer op het artikel "Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit?"

Reacties

Eelen Jan, 22-05-2019 10:00 #3
Mag een biertje 10 uur na 15mg oxazepam?

Trix, 27-03-2014 01:41 #2
Als ik 's avonds 20mg oxazepam neem kan ik dan veilig de andere avond een paar glazen alcohol drinken? Reactie infoteur, 27-03-2014
De volgende avond is de oxazepam uitgewerkt, dus zou je een paar glazen alcohol kunnen drinken. (Teveel) alcohol kan ervoor zorgen dat je moeilijk kunt doorslapen, dus wees er wel voorzichtig mee.

Jan de Bruin, 03-01-2014 14:08 #1
Het werkt tot 10 uur? en je kan wel alcohol drinken als het 3 uur geleden is dat je de pil hebt genomen want dan is die uitgewerkt? Wat is dit voor kut informatie. Die 10 uur is placebo. het werkt echt maar 2 uurtjes

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 02-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Alcoholmisbruik
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!