InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > ABBE: oorzaak, klachten, behandeling en preventie

ABBE: oorzaak, klachten, behandeling en preventie

ABBE, oftewel Aandoeningen van het Bewegingsapparaat in Bovenste Extremiteiten, is de moderne naam voor RSI (Repetitive strain injury). Wanneer deze aandoening werk gerelateerd is wordt de aandoening ook wel WABBE genoemd (Werk gerelateerde Aandoeningen van het Bewegingsapparaat in Bovenste Extremiteiten). Deze aandoening komt vooral voor bij mensen die kort cyclisch werk verrichten, zoals caissières, lassers en andere beroepen waarbij bepaalde spieren, banden en pezen langdurig eenzijdig belast worden. Kort cyclisch werk houdt in dat een zelfde handeling iedere 5 tot 15 seconden wordt herhaald. Wanneer dit werk langdurig uitgevoerd wordt kunnen er in de loop van de tijd klachten ontstaan. In de jaren ’90 had ongeveer 15% van de mensen die arbeidsongeschikt waren te maken met ABBE.

Oorzaak

ABBE houdt eigenlijk in dat er een ontsteking is ontstaan in de pezen en peesscheden (tendosynovitis). Een pees is een stukje sterk weefsel dat er voor zorgt dat een spier aan een bod vastzit. Sommige pezen in het menselijk lichaam worden bedekt met een schede. Deze schede maakt een soort olieachtige vloeistof aan wat er voor zorgt dat de pees soepel kan bewegen.
Een directe oorzaak voor het ontstaan van een ontsteking is niet aan te wijzen. Zoals eerder al benoemd ontstaat de ontsteking vaak door langdurige overbelasting.

Een zeldzame oorzaak die zou kunnen voorkomen is een bacteriële infectie. In dit geval houdt het in dat er een wond is ontstaan die is gaan ontsteken en van hieruit de pezen heeft aangetast.

Klachten

Het is voor artsen soms lastig vast te stellen of iemand ABBE heeft. Dit komt omdat vaak niet alle mogelijke klachten die te maken hebben met ABBE voorkomen. De klachten die voorkomen en die men kan koppelen aan ABBE zijn:

  • pijn
  • stijfheid
  • tintelingen
  • onhandigheid
  • coördinatieverlies
  • krachtsverlies
  • huidverkleuringen
  • temperatuurverschillen

Bovenstaande klachten komen voor in de nek, boven-rug, schouder, boven- en/of onderarm, elleboog, hand of pols. Vaak treden de klachten op meerdere plekken in het lichaam op.

Woorden die men vaak tegen komt wanneer men spreekt over ABBE zijn ‘muisarm’ en ‘tennisarm’.

Behandeling

De behandeling die vaak effectief is en daardoor ook veel aangeraden wordt is het houden van rust. Door rust te houden zou de ontsteking moeten verminderen en later geheel weg moeten trekken. Om de pijn enigszins te verzachten is het mogelijk een ‘coldpack’ te gebruiken en deze op het pijnlijke gebied te leggen. Daarnaast kunnen pijnstillers een uitkomst bieden. Vaak worden ontstekingsremmers als ibuprofen voorgeschreven.
In uitzonderijke gevallen kan ook worden voorgeschreven:
  • Fysiotherapie: wanneer bovenstaande maatregelen niet lijken te werken wordt wel eens fysiotherapie geadviseerd.
  • Een corticosteroïde injectie: Deze injectie zal worden ingespoten op de plek van de ontsteking en is meestal effectief.
  • Een operatie aan een pees
  • Wanneer in uitzonderlijke gevallen sprake is van een bacteriële infectie, is het mogelijk hiervoor antibiotica te krijgen.

preventie

Er bestaat geen 100% methode om ABBE te voorkomen. Wel kan de kans erop verkleind worden. Probeer bewegingen af te wisselen, zodat niet elke keer dezelfde beweging wordt gemaakt. Wanneer je al een keer in aanraking bent gekomen met ABBE kan een verandering van taken uitkomst bieden. Ook is het dan wellicht verstandig oefeningen voor de getroffen pezen uit te voeren, waardoor zij versterkt worden en hiermee de kans op overbelasting verkleind wordt.
© 2013 - 2019 Doost90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken en behandelingen bij een peesontstekingTendinitis ook wel peesontsteking is een ontsteking aan de pezen. De pezen zijn de verbindingen tussen de spieren het he…
Peesontsteking: tendinitis in schouder, pols, knie of dijPeesontsteking: tendinitis in schouder, pols, knie of dijPeesontsteking of tendinitis kan optreden in schouder, pols, knie of dij. Een peesontsteking (tendinitis) ontstaat door…
De tenniselleboog: symptomen, oorzaak en behandelingDe tenniselleboog: symptomen, oorzaak en behandelingDe tenniselleboog is een letsel in de arm die voor langdurige problemen kan zorgen. Hoe ontstaat een tenniselleboog, wat…
Tenniselleboog. Symptomen, oorzaken en behandelingEen tenniselleboog kan erg vervelend zijn, doch is niet iedereen zich er altijd van bewust dat hij een tenniselleboog he…
Tennisarm: pijn aan de elleboogTennisarm: pijn aan de elleboogEen tennisarm is een pijnlijke aandoening waarbij de onderarmspieren die vastzitten aan de elleboogknobbel, geïrriteerd…
Bronnen en referenties
  • Endt-Meijling, Martha van. Medische kennis voor hulpverleners, p.269

Reageer op het artikel "ABBE: oorzaak, klachten, behandeling en preventie"

Infoteur: Doost90
Gepubliceerd: 25-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!