InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Koortsstuipen bij kinderen

Koortsstuipen bij kinderen

Koortsstuipen bij kinderen Een koortsstuip is plotselinge heftige schokken en trekkingen in het lichaam van een kind. Dit wordt veroorzaakt door het snel oplopen van de koort. Het kan voorkomen dat het kind dan ook even stopt met ademen. Zo'n koortsstuip kan enkele minuten tot een kwartier duren en gaat dan vanzelf weer over. Vaak zijn kinderen na een koortsstuip erg moe en zijn ze niet goed te wekken. Na een uur is het kind weer goed aanspreekbaar. Meestal komt een koortsstuip voor tussen de zes maanden en vijf jaar.

Hoe ontstaat een koortsstuip

Meestal ontstaat een koortsstuip aan het begin van een koortsperiode. Het kan dus al voorkomen dat het kind een koortsstuip krijgt voordat ouders gemerkt hebben dat het kind koorts heeft. Meestal is het zo dat kinderen die al hoge koorts hebben geen koortsstuip meer krijgen. Een koortsstuip is niet te voorkomen. In sommige families komen koortsstuipen vaker voor.

Kan een koortsstuip kwaad

Vaak zijn de ouders erg bang op het moment dat het kind een koortsstuip heeft. Dit is ook begrijpelijk want het ziet er naar uit. Een koortsstuip duurt een paar minuten tot een kwartier, daarna gaat het vanzelf over. Kinderen lopen hier geen hersenbeschadiging van op. Ook niet als de koortsstuip zich herhaalt. Ook is een koortsstuip geen teken van epilepsie.

Adviezen tijdens een koortsstuip

Hoe moeilijk het ook is, maar probeer rustig te blijven. Blijf bij het kind en leg het op de zij of op de buik. Op deze manier kan het kind zich niet verslikken in speeksel of tong. Kijk ook of er niks in de keel of mond zit waar het zich in verslikken kan en zodat het kind vrij kan blijven ademen. Zorg dat er geen dingen in de buurt staan waar het kind zich aan stoten of bezeren kan. Daarna kunnen ouders het beste de huisarts bellen zodat het kind nagekeken kan worden.

Medicijnen bij een koortsstuip

Zodra de huisarts er is, is de koortsstuip meestal al over. Als dit niet het geval is, zal het kind een medicijn ( meestal diazepam) krijgen om de aanval te stoppen. Hier ontspant het kind zich van en wordt slaperig. Als het kind diazepam heeft gekregen duurt het vaak wat langer voor het weer helemaal bij is.

Paracetamol helpt niet om een koortsstuip te voorkomen of te toppen. Er bestaan ook geen andere medicijnen om een koortsstuip te voorkomen.

Hoe gaat het verder?

Een koortsstuip houdt meestal vanzelf op zonder dat het kind er schadelijke gevolgen aan overhoudt. Soms gebeurt het dat kinderen bij een volgende periode van koorts weer een koortsstuip krijgen, maar dit is niet altijd het geval. Boven de vijf jaar horen koortsstuipen niet meer voor te komen. Wel is het nodig om na elke koortsstuip even contact te hebben met de huisarts.

In sommige gevallen is er wel verder onderzoek nodig:

  • Koortsstuippen bij kinderen jonger dan een half jaar of ouder dan vijf jaar
  • Als een koortsstuip langer duurt dan 15 minuten
  • Als de trekkingen en stuipen maar aan één arm of been optreden
  • Als een kind in één ziekteperiode meerdere koortsstuipen krijgt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koortsstuipen bij kinderen"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 02-11-2009
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!