InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een koortsstuip, wat is het?

Een koortsstuip, wat is het?

Een koortsstuip, ook wel koortsconvulsie genoemd, is een soort epileptische aanval die veroorzaakt wordt door koorts. Koortsstuipen komen voor bij 4% van de kinderen tussen de 6 maanden en 5 jaar.

Wat gebeurt er?

Een koortsstuip wordt, zoals de naam al zegt, veroorzaakt door koorts. Vaak ontstaat een koortsstuip op het moment dat de temperatuur snel stijgt in het lichaam. Op dat moment ontladen zich in de hersenen zich veel neuronen op een ongecontroleerde manier. Dit zorgt ervoor dat het kind min of meer stuiptrekkende bewegingen met armen en benen maakt en vaak ook bewusteloos is. Een koortsstuip kan qua tijdsduur variëren van enkele seconden tot zelfs enkele minuten. Het kind heeft geen pijn tijdens de koortsstuip. Ouders die niet bekend zijn met het fenomeen 'koortsstuip' schrikken er vaak heel erg van, wat niet vreemd is op het moment dat je kind er zo bij ligt. Als de stuip afgelopen is komt het kind weer rustig bij en voelt het zich uitgeput, vaak heeft het hoofdpijn en gedraagt het zich suf.

Een koortsstuip ontstaat vaak niet als het kind al hoge koorts heeft, maar juist als het kind zich net ziek begint te voelen en de koorts ineens hoog oploopt. Hierdoor kan het voorkomen dat het kind 'opeens' een stuip heeft terwijl de ouder nog niet eens heeft ontdekt dat het kind koortsig is.

Zijn koortsstuipen gevaarlijk?

Over het algemeen zijn koortsstuipen zelf ongevaarlijk, het is alleen wel zaak om te achterhalen waardoor de koortsstuip veroorzaakt werd, omdat de oorzaak ervan wél gevaarlijk kan zijn. Een koortsstuip moet altijd reden zijn om een huisarts te bezoeken, omdat de oorzaak ervan onderzocht moet worden. In feite is bij één enkele koortsstuip opname in het ziekenhuis niet nodig, al wordt dat wel regelmatig gedaan ter geruststelling van de ouders. Als het kind meerdere opeenvolgende stuipen heeft, of verspreid over een aantal dagen, is opname vaak wel nodig.

Een koortsstuip lijkt doorgaans ernstiger dan het in werkelijkheid is.

Mijn kind heeft een koortsstuip, wat kan ik doen?

Je kunt ze hoe dan ook niet voorkomen. Als je kind een stuip heeft is het verstandig om de tijd op te nemen zodat je in de gaten kan houden hoe lang het duurt. Blijf rustig en blijf bij je kind. Zorg ervoor dat het kind niet kan vallen of zich ergens aan kan bezeren. Je kunt het kind het beste op zijn zij of buik leggen, zodat het zich niet kan verslikken. Paracetamol geven of koelen met een nat washandje heeft geen zin.

Mogelijke oorzaken van koortsstuipen

  • Tonsillitis: ontsteking van de keelamandelen
  • Middenoorontsteking
  • Longontsteking

Wanneer de oorzaak van de stuip niet bij één van deze aandoening gevonden wordt, dient er ook rekening te worden gehouden met meningitis, hersenvliesontsteking.

Komt het vaak voor?

Koortsstuipen komen regelmatig voor, alleen bij kinderen tussen de 6 maanden en 5 jaar worden ze zo genoemd. Bij oudere kinderen wordt vaak aangenomen dat ze veroorzaakt worden door bijvoorbeeld verkoudheid of een KNO-ontsteking. Bij ongeveer 4% van de kinderen tussen de 6 maanden en 5 jaar worden koortsstuipen gesignaleerd. Maar een heel klein percentage van deze kinderen ontwikkelt uiteindelijk epilepsie, de kans hierop is groter op het moment dat het kind een afwijkende ontwikkeling heeft, epilepsie meer voorkomt in de familie of wanneer het kind regelmatig koortsstuipen heeft.
© 2009 - 2019 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dokterdokter.nl Wikipedia

Reageer op het artikel "Een koortsstuip, wat is het?"

Reactie

Joke, 21-01-2017 22:19 #1
Mijn kleinzoon werd bij het opstaan heel moe en lag alleen maar op de bank ineens kreeg ie blauwe lippen, ogen gingen draaien, vreselijk heftig. koorts gemeten 39 half. ehbo meteen gebeld, daar zeiden ze waarschijnlijk een koortsstuip. dit is eerste keer, hij is 2 jaar. mijn vraag is, is dit wel zo want als ik lees horen daar geen blauwe lippen bij?

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 02-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!