InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Periorale dermatitis of clownseczeem

Periorale dermatitis of clownseczeem

Periorale dermatitis ook wel clownseczeem genaamd, komt nogal eens voor in meer of minder drastische vorm. Deze vorm van eczeem is sterk ontsierend in het gezicht en kan zeer pijnlijk zijn, maar is op zich wel te behandelen. Hoe ga je te werk?

Wat is periorale dermatitis precies?

De naam clownseczeem ontleent de aandoening aan het gegeven dat het eczeem zich vaak concentreert rond de mond (de kin, de mondhoeken en boven de lip tot aan de neus). Typisch dat de huidrand die direct op de lippen aansluit meestal “schoon” blijft.
Daarnaast kan periorale dermatitis ook bij de ogen (vaak aan de buitenkant van de ogen en op de oogleden) en naast de neusvleugels ontstaan. Dit maakt dat de officiële benaming niet helemaal correct is, want de letterlijke vertaling is eigenlijk “huidontsteking rond de mond”.

Het zijn rode jeukende en branderig aanvoelende plekjes die op zich klein zijn (enkele minimeters), maar omdat het er vaak meer zijn oogt het vlekkerig en vormt meer een grote "vlek" op het gezicht. Er komt geen pus of iets dergelijks uit de verdikkingen, hooguit een geringe mate aan vocht.

Wie?

Iedereen kan het in principe krijgen, maar de kans is iets groter als je een vette huid hebt en regelmatig cosmetica gebruikt. Er zijn per saldo meer vrouwen dan mannen die last van periorale dermatitis hebben.

Wat is de oorzaak?

Zoals hierboven beschreven kan de combinatie van een vette huid met gebruik van cosmetica de oorzaak zijn. Natuurlijk is het schoonmaken van de huid met een mild product erg belangrijk, maar als de vette huid ’s avonds wordt schoongemaakt en er vervolgens weer nachtcrème op gesmeerd wordt, kan dit tot verstopping van de poriën leiden.

Verder verhoogt het gebruik van hormooncrèmes, om wat voor reden dan ook, de kans op periorale dermatitis.

Hoe te behandelen?

Overbodig om te melden dat cosmetische crème dan niet goed is en hier beter mee gestopt kan worden. Dat je je huid toch graag wilt verzorgen is logisch, maar overleg dit met de dermatoloog. Vraag hem/haar wat wel en wat niet te gebruiken.
Zoals eerder aangegeven is de hormooncrème ook niet aan te raden, maar plots stoppen is niet goed. In overleg met de dermatoloog kan er minder sterke hormooncrème gebruikt worden.

Als het stoppen met cosmetische crèmes of hormooncrèmes niet helpt, dan is er altijd nog een drastisch middel als een antibioticakuur en een alternatief kan ook gezocht worden in de homeopathische middelen. Waar je ook voor kiest, laat je in beide gevallen door de betreffende specialist begeleiden. Zelf experimenteren is niet verstandig, want als je huid al gevoelig is kan deze minder hebben, irriteert weer gemakkelijker etc. Welk middel het ook gaat worden, de periorale dermatitis is helaas niet binnen enkele dagen weg. Uiteindelijk kan je, als je je aan “de regels” houdt, er wel helemaal vanaf komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode kleine bultjes mond, kin en ogen: periorale dermatitisRode kleine bultjes mond, kin en ogen: periorale dermatitisMerk je rode uitslag rond de mond op? Periorale dermatitis wordt ook wel 'clownseczeem' genoemd, omdat het een dermatose…
Periorale dermatitis: Huidziekte met huiduitslag rond mondPeriorale dermatitis: Huidziekte met huiduitslag rond mondPeriorale dermatitis wil letterlijk zeggen: ‘huiduitslag rond de mond’. Bij de huidaandoening ontstaan diverse rode, sch…
Clownseczeem: symptomen en behandeling dermatitis perioralisClownseczeem: symptomen en behandeling dermatitis perioralisLast van rode uitslag rond de mond? Dermatitis perioralis is een dermatose die ook wel 'clownseczeem' wordt genoemd, omd…
Droge rode schilferige huid rond neus: oorzaken en symptomenDroge rode schilferige huid rond neus: oorzaken en symptomenVerschillende factoren kunnen bijdragen tot roodheid rond je neus. Een rode schilferige huid of vlekken rond de neus kan…

Reageer op het artikel "Periorale dermatitis of clownseczeem"

Reacties

Ilona, 17-12-2018 23:05 #2
Hoi,

Ik heb jaren clownseczeem gehad. Door het gebruik van hormooncreme in mijn gezicht, wat geadviseerd werd door de huisarts. Helaas! Want daardoor kreeg ik dus clownseczeem waar ik vervolgens 5 jaar aan vast zat. Van de huisarts kreeg ik andere zalf wat de clownseczeem onderdrukte. 1 dag niet smeren en de ramp begon weer. Uiteindelijk moest ik daarvan af. Het enige wat bij mij heeft geholpen is NIKS meer smeren, geen 1 crème of zalf o.i.d. Bij mij duurde dit zeker 6 weken! Mijn huid moest haar eigen 'balans' terug vinden. Het was echt vreselijk dat zeg ik eerlijk, in het begin jeukt en brand de huid en het wordt erger. Maar daarna wordt de huid rustig en is het, het afzien meer dan waard! 

Nu ben ik er volledig (afkloppen ;)) vanaf. Ik gebruik als dagcrème La roche posay - toleriane ultra. Super spul!

Ik weet dus wat voor ellende je ermee hebt en hoop dat meer mensen proberen 'af te kicken' van alle crèmes en je eigen huid zichzelf hersteld. :) 

Marga, 02-10-2013 15:52 #1
Ik heb er zelf last van gehad en had veel baat bij de voetreflextherapie van Niijraja. Leuke bijkomstigheid, mijn allergische reactie (dikke ogen en snotterige neus) op (katten)haren is ook verdwenen! Reactie infoteur, 02-10-2013
Prettig te lezen dat je zoveel baar hebt bij voetreflextherapie!

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 08-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!