InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Periorale dermatitis: Huidziekte met huiduitslag rond mond

Periorale dermatitis: Huidziekte met huiduitslag rond mond

Periorale dermatitis: Huidziekte met huiduitslag rond mond Periorale dermatitis wil letterlijk zeggen: ‘huiduitslag rond de mond’. Bij de huidaandoening ontstaan diverse rode, schilferige bultjes of puisten rond de mond, en soms ook op andere plaatsen van het gezicht. De oorzaak van de huidziekte is onbekend, maar veelal komt periorale dermatitis tot stand door het gebruik van op de huid aangebrachte of geïnhaleerde medicijnen, of andere gezichtscrèmes. De behandeling gebeurt dan ook door het stopzetten van deze producten. Verder zijn nog andere medicamenteuze behandelingen mogelijk voor het behandelen van de huidletsels rond de mond. De vooruitzichten zijn verder goed. De ziekte heeft vaak wel een terugkerend karakter maar met de juiste behandeling, verdwijnen de symptomen.

Synoniemen van periorale dermatitis

Periorale dermatitis is ook nog gekend als ‘dermatitis perioralis’ en ‘clownseczeem’.

Epidemiologie huidaandoening

Periorale dermatitis is een veelvoorkomende huiduitslag die in 90% van de gevallen bij jonge vrouwen optreedt. Ook bij mannen en jonge kinderen komt de ziekte mogelijk tot stand.

Het veelvuldig gebruik van vochtinbrengende crèmes veroorzaakt mogelijk de huidziekte / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Het veelvuldig gebruik van vochtinbrengende crèmes veroorzaakt mogelijk de huidziekte / Bron: Kiyok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oorzaak: Corticosteroïden (medicijnen)

De exacte oorzaak is onbekend. Vaak heeft periorale dermatitis een iatrogene component (medisch veroorzaakt). Het langdurig gebruik van topische (op de huid aangebrachte) corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers) in de vorm van crèmes of inhalatiesprays (gebruikt in de neus en mond), doet de ziekte vaak ontstaan of verergert de aandoening. Deze medicijnen zet de arts in voor de behandeling van een andere ziekte, zoals bijvoorbeeld eczeem (chronische huidziekte met droge huid en jeukende huid) of astma (chronische ontsteking van de luchtwegen in de longen). Het overmatig gebruik van zware gezichtscrèmes en vochtinbrengende crèmes zijn een andere veel voorkomende oorzaak. Andere oorzaken zijn huidirritaties, het gebruik van gefluorideerde tandpasta's en de huidziekte rosacea (huidaandoening met roodheid en zwelling in het gezicht).

Symptomen: Huiduitslag rond de mond

De symptomen van de huidaandoening presenteert rond de mond. De patiënt ervaart hierbij roodheid (erytheem), schilfering, papels (bultjes) en af en toe puisten rond de mond. Deze letsels zijn af en toe branderig en/of jeukend. Zo ontstaat bijvoorbeeld ook een jeukende neus. De huiduitslag verspreidt zich mogelijk rond de neus en aan het voorhoofd. Het spaart meestal wel een huidkring direct naast de lippen. Heel af en toe is een huiduitslag rond de ogen bekend.

Diagnose en onderzoeken

Een dermatoloog diagnosticeert periorale dermatitis door de huidletsels grondig aan een klinisch onderzoek te onderwerpen. Specifieke diagnostische testen zijn niet nodig bij de huidaandoening. In sommige gevallen is een bacteriecultuur nodig om de mogelijkheid van een bacteriële huidinfectie uit te sluiten.

Behandeling van huidziekte

Soms is het nodig om te stoppen met fluoride-tandpasta / Bron: Photo Mix, PixabaySoms is het nodig om te stoppen met fluoride-tandpasta / Bron: Photo Mix, Pixabay

Stopzetten van uitlokkende factoren

Voor het behandelen van periorale dermatitis, moet de patiënt in overleg met de arts stoppen met het gebruik van topische corticosteroïden. Het afbouwen van deze medicijnen gebeurt veelal langzaam om een te sterke huidreactie na het stoppen te voorkomen. Meestal verergert de huiduitslag wel na het stoppen van de medicatie, en duurt het meerdere dagen tot weken alvorens de klachten verbeteren. Verder moet de patiënt eveneens meteen volledig stoppen met het gebruik van zware gezichtscrèmes. Daarnaast mag de patiënt de huid wassen met een milde zeep maar zeker niet schrobben. Patiënten met hardnekkige huidletsels rond de mond moeten stoppen met het gebruik van fluoride-tandpasta.

De patiënt neemt verder antibiotica / Bron: Stevepb, PixabayDe patiënt neemt verder antibiotica / Bron: Stevepb, Pixabay

Gebruik van antibiotica

De behandeling is verder gesteund op een lage dosis orale (via de mond ingenomen) of lokale antibiotica namelijk oxytetracycline of erytromycine (beide 500 mg tweemaal daags) en topisch toegepaste metronidazol (medicijnen voor de behandeling van infecties met anaerobe bacteriën en specifieke protozoa). Deze behandelingsduur duurt gewoonlijk drie tot vier maanden en is enkel nodig wanneer het stopzetten van de uitlokkende factoren niet voldoende effectief is.

Gebruik van natuurlijke middelen

Het gebruik van natuurlijke verzorgingsmiddelen zorgt voor minder huidirritatie en verbetert de gezondheid van de huid.

Prognose van letsels rond mond

De aandoening periorale dermatitis komt en gaat gedurende maanden of jaren. Zelfs na een succesvolle behandeling komt periorale dermatitis namelijk soms later terug. Vaak zet de arts dan dezelfde behandeling in, wat dan weer effectief is. Veel patiënten die terugkerende klachten ervaren, krijgen uiteindelijk vaak te maken met rosacea. Periorale dermatitis is voorts een veelvoorkomende huidaandoening, maar veelal werkt de behandeling wel goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode kleine bultjes mond, kin en ogen: periorale dermatitisRode kleine bultjes mond, kin en ogen: periorale dermatitisMerk je rode uitslag rond de mond op? Periorale dermatitis wordt ook wel 'clownseczeem' genoemd, omdat het een dermatose…
Periorale dermatitis of clownseczeemPeriorale dermatitis ook wel clownseczeem genaamd, komt nogal eens voor in meer of minder drastische vorm. Deze vorm van…
Periorificiale dermatitis: Bultjes aan neus, ogen en mondPeriorificiale dermatitis: Bultjes aan neus, ogen en mondPeriorificiale dermatitis is een veel voorkomende huidaandoening waarbij op diverse locaties op het gezicht huidletsels…
Chronische actinische dermatitis: Huidziekte door zonlichtChronische actinische dermatitis: Huidziekte door zonlichtChronische actinische dermatitis is een ernstige huidaandoening waarbij patiënten abnormaal overgevoelig reageren op de…
Clownseczeem (dermatitis perioralis)Clownseczeem (dermatitis perioralis)Last van rode uitslag rond de mond? Dermatitis perioralis is een dermatose die ook wel 'clownseczeem' wordt genoemd, omd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Geraadpleegd op 6 november 2017:
  • Perioral dermatitis, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/perioral-dermatitis
  • Perioral dermatitis, http://www.aocd.org/?page=PerioralDermatitis
  • Perioral dermatitis, actinic reticuloid), boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 1247
  • Afbeelding bron 2: Photo Mix, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Periorale dermatitis: Huidziekte met huiduitslag rond mond"

Infoteur: Miske
Laatste update: 08-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!