InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Macroliden: Soort antibiotica voor behandeling van infecties

Macroliden: Soort antibiotica voor behandeling van infecties

Macroliden: Soort antibiotica voor behandeling van infecties Macroliden zijn een soort antibiotica voor het behandelen van bacteriële infecties. Ze hebben een kenmerkende chemische structuur (glycosiden) waarbij ze de eiwitsynthese van de bacterie remmen. In hoge concentraties zijn macroliden soms bacteriedodend al is dit wel afhankelijk van het type micro-organisme. De medicijnen zijn waardevol voor de behandeling van onder andere luchtweginfecties zoals een keelontsteking of een longontsteking. Soms veroorzaken deze medicijnen wel maag- en darmbijwerkingen, al komen sporadisch ook meer ernstige complicaties voor. Erytromycine is het belangrijkste macrolide-antibioticum.

Erytromycine en behandeling van bacteriële infectie

Structuur

Erytromycine (erythromycine) bestaat uit een lactonring met twee suikerketens, waarvan er één een aminosuiker is.

Werkingsmechanisme

Erytromycine remt de eiwitsynthese door de ribosomale functie te onderbreken.

Indicatie

Erytromycine heeft een vergelijkbaar (maar niet identiek) antibacterieel spectrum als penicilline en is nuttig bij patiënten met penicillineallergie (allergische reactie op penicilline). De arts gebruikt erytromycine vooral bij het behandelen van diverse bacteriële infecties. De toedieningswijze is oraal (via de mond) of parenteraal.

Huid
Erytromycine behandelt geïnfecteerde eczeem, psoriasis (chronische huidziekte met droge huid en schilferende huid) of acne (huidaandoening met ontsteking van talgklieren).

Luchtwegen
Het soort antibioticum is inzetbaar voor de behandeling van een longontsteking, bronchitis (ontsteking van de luchtpijpvertakkingen, kinkhoest. Erytromycine is het voorkeursmiddel bij de behandeling van pneumonieën (longontstekingen) veroorzaakt door Legionella spp. en Mycoplasma spp.. Het antibioticum is ook effectief bij de behandeling van infecties veroorzaakt door Bordetella pertussis (kinkhoest), Campylobacter spp. (infectie met buikkrampen, koorts en diarree) en Chlamydia spp.

Mond en tanden
Infecties aan de mond en tanden die te behandelen zijn met erytromycine zijn gingivitis (infectie van het tandvlees) en een tandabces (infectie in de tandwortel met ophoping van pus in tand)

Oren, neus en keel
Volgende bacteriële infecties aan de oren, neus en keel[/U] zijn behandelbaar met het medicijn:

Seksueel overdraagbare aandoeningen
Ook seksueel overdraagbare aandoeningen zoals chlamydia behandelt de arts mogelijk met erytromycine.

Andere macroliden

Andere macroliden omvatten clarithromycine, azithromycine en telithromycine. Ze hebben een breed werkingsspectrum dat selectieve gramnegatieve organismen, mycobacteriën en Toxoplasma gondii omvat. Ze hebben in vergelijking met erytromycine superieure farmacokinetische eigenschappen (wat het lichaam doet met het medicijn) met een verbeterde weefsel- en intracellulaire penetratie en een langere halfwaardetijd die een dosering van één of tweemaal daags mogelijk maakt. Claritromycine gebruikt de arts bij de behandeling van bacteriële luchtweginfecties (zoals een keelontsteking) en ook als onderdeel van drievoudige therapieregimes (meestal met een protonpompremmer (medicijnen die maagzuur verminderen) en amoxicilline) voor het uitroeien van Helicobacter pylori. Azithromycine heeft vergelijkbare indicaties en zet de arts ook in voor de behandeling van trachoom (ernstige oogbindvliesontsteking) en cholera (infectieziekte met braken en diarree).

Interacties van soort antibioticum met andere medicijnen

Erytromycine en andere macroliden hebben een wisselwerking met theofllinen, carbamazepine, digoxine en ciclosporine. Af en toe moet de arts de dosis aanpassen van deze geneesmiddelen.

Bijwerkingen van soort antibiotica

Diarree, misselijkheid, maagpijn, braken, buikpijn en tinnitus aurium (oorsuizen) zijn de belangrijkste bijwerkingen van erytromycine. Deze bijwerkingen komen minder tot uiting bij het gebruik van claritromycine en azithromycine. Macroliden produceren ook zelden cholestatische geelzucht na een langdurige behandeling. Ernstige bijwerkingen, waaronder een allergische reactie en cholestatische hepatitis (een ontsteking en zwelling van galkanalen in de lever) zijn in het algemeen alleen geassocieerd met het gebruik van erytromycine. Verder komt soms een verlengd QT-interval voor na het gebruik van macroliden. Deze hartcomplicatie verhoogt het risico op het syndroom van 'torsades de pointes'. Bij deze zeldzame aandoening ontstaan hartritmestoornissen die leiden tot de dood.
Gerelateerde artikelen
Medicijnen: medicijngebruik  antibioticaMedicijnen: medicijngebruik antibioticaWanneer u een infectie heeft dat veroorzaakt wordt door een bacterie dient u een antibiotica in te nemen. Deze remmen de…
Soorten antibiotica: macroliden(Erytromycine) & clindamycineSoorten antibiotica: macroliden(Erytromycine) & clindamycineAntibiotica uit de macrolidengroep zijn inzetbaar voor een groot aantal aandoeningen. Ze worden vooral voorgeschreven al…
Wat zijn antibiotica?Wat zijn antibiotica?Bijna iedereen in Nederland heeft wel eens antibiotica gehad voor het een of ander. Maar wat weten we nu eigenlijk van d…
Antibiotica, werking en soortenAntibiotica zijn organische stoffen die ziekteverwekkers bestrijden. Deze stoffen zijn met name gericht op het bestrijde…
Zijn antibiotica wel echt zo goed voor je?Zijn antibiotica wel echt zo goed voor je?Heb je een blaasontsteking? Dan ga je naar de dokter voor een antibioticumkuur. Jaarlijks zijn er ongeveer 4 miljoen Ned…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Geraadpleegd op 2 maart 2019:
  • Antibiotics, macrolide, https://www.hse.ie/eng/health/az/a/antibiotics,-macrolide/uses-of-macrolide-antibiotics.html
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Macrolide, https://www.britannica.com/science/macrolide
  • Macrolides, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 97
  • Macrolides, https://www.drugs.com/drug-class/macrolides.html
  • Macrolides, https://www.msdmanuals.com/professional/infectious-diseases/bacteria-and-antibacterial-drugs/macrolides
  • Torsade de pointes als bijwerking van antibiotica , https://link.springer.com/article/10.1007/BF03058899

Reageer op het artikel "Macroliden: Soort antibiotica voor behandeling van infecties"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Klassen geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!