InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Chlooramfenicol: Soort antibioticum voor ooginfecties

Chlooramfenicol: Soort antibioticum voor ooginfecties

Chlooramfenicol: Soort antibioticum voor ooginfecties Chlooramfenicol is een soort antibioticum dat de eiwitsynthese (productie van eiwitten) van bacteriën remt (bacteriostatische werking). De arts zet chlooramfenicol voornamelijk in voor de behandeling en ook preventie van ooginfecties. Het antibioticum dringt namelijk diep binnen in het oog. Daarnaast is het antibioticum ook bruikbaar voor de behandeling van bepaalde bacteriële infecties die vooral aanwezig zijn in tropische gebieden en ontwikkelingslanden. Bijwerkingen aan onder andere de ogen, de huid en het bloed komen af en toe tot uiting door het nemen van dit medicijn. Door de potentiële ernst van de bijwerkingen zet de arts dit medicijn enkel in voor de lokale behandeling van ooginfecties en voor andere levensbedreigende infecties waarvoor de patiënt geen ander medicijn kan innemen.

Indicatie van chlooramfenicol

Ooginfecties

Chlooramfenicol zet de arts in voor de behandeling van purulente conjunctivitis (etterende oogbindvliesontsteking). Dit medicijn is beschikbaar via een oogzalf of via oogdruppels. Verder zet de arts dit soort antibioticum ook in voor de preventie van een bacteriële ooginfectie nadat een traumatische hoornvliesbeschadiging is opgetreden, nadat een vreemd object uit het hoornvlies is verwijderd en nadat de oogarts een roestring verwijderd heeft uit het oog. Een roestring vormt zich wanneer een metalen schilfer in het oog is terechtgekomen. Ook voorkomt chlooramfenicol ooginfecties na een oogoperatie.

Tropische infecties

In ontwikkelingslanden is het van onschatbare waarde bij de behandeling van meningitis (hersenvliesontsteking met hoofdpijn en een stijve nek) en ernstige infecties veroorzaakt door Salmonella typhi en S. paratyphi (darmkoorts). H. influenzae (meningitis en acute epiglottitis) die nog steeds voorkomen in landen waar Hib-vaccinatie (Haemophilus influenzae type B) niet is geïntroduceerd, is ook te behandelen met chlooramfenicol. Het soort antibioticum is ook actief tegen Yersinia pestis (pest). Verder behandelt de arts de ziekte van Carrión, een aandoening met koorts veroorzaakt door zandvliegen, ook met chlooramfenicol.

Interacties van soort antibioticum met andere medicijnen

Het gelijktijdig gebruik van corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers die het immuunsysteem onderdrukken) verbergt mogelijk de aanwezigheid van een ooginfectie.

Bijwerkingen

Baby/foetus

Chlooramfenicol mag niet aan te vroeg geboren baby's of pasgeborenen worden gegeven omdat baby’s dit geneesmiddel nog niet kunnen binden in het lichaam en kunnen uitscheiden. Zwangere vrouwen mogen dit geneesmiddel evenmin gebruiken omdat dit de foetus schaadt. Baby’s krijgen hierdoor hoge bloedspiegels (hyperglykemie) hetgeen leidt tot circulatoire collaps (instorten van de bloedsomloop) en het vaak fatale 'grijze baby-syndroom'.

Bloed

Zeer zelden kampt een patiënt door het gebruik van dit antibioticum met ernstig, onomkeerbaar beenmergfalen. Dit resulteert dan in aplastische anemie (bloedarmoede door beenmergfalen), trombocytopenie (tekort aan bloedplaatjes), agranulocytose (tekort aan granulocyten) en pancytopenie (verlaagd aantal van alle bloedcellen).

Huid

Systemische hudireacties als gevolg van het gebruik van deze oogmedicatie zijn netelroos, een jeukende huid, roodheid van de huid, angio-oedeem (zwelling van diepere huidlagen) en een gevoelige huid.

Een wazig gezichtsvermogen is een mogelijke tijdelijke bijwerking / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)Een wazig gezichtsvermogen is een mogelijke tijdelijke bijwerking / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Ogen

Chlooramfenicol voor de behandeling en preventie van ooginfecties leiden soms tot oogcomplicaties zoals voorbijgaande brandende ogen, oogirritatie, rode ogen, een wazig gezichtsvermogen en een bittere smaak in de mond. De bittere smaak in de mond kan de patiënt verminderen door gedurende minstens één minuut de traankanaaltjes dicht te drukken na het oogdruppelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten antibiotica: chlooramfenicol voor in de ogenSoorten antibiotica: chlooramfenicol voor in de ogenChlooramfenicol heeft ernstige bijwerkingen en wordt daarom niet zomaar gebruikt. Het hoort bij de antibiotica en wordt…
Quinolonen (chinolonen, fluorquinolonen): Soort antibioticaQuinolonen (chinolonen, fluorquinolonen): Soort antibioticaQuinolonen (fluorquinolonen, chinolonen, fluorchinolonen) zijn nuttige breedspectrumantibiotica. Chinolonen remmen de ba…
Fusidinezuur: Soort antibioticum voor stafylokokkenïnfectiesFusidinezuur: Soort antibioticum voor stafylokokkenïnfectiesFusidinezuur is een soort antibioticum met een structuur die lijkt op deze van galzouten. Het is een krachtige remmer va…
Tetracyclines: Soort antibiotica voor bacteriële infectiesTetracyclines: Soort antibiotica voor bacteriële infectiesTetracycline (cycline) zit in een klasse van medicijnen die bekend staat als tetracycline-antibiotica. Het antibioticum…
Macroliden: Soort antibiotica voor behandeling van infectiesMacroliden: Soort antibiotica voor behandeling van infectiesMacroliden zijn een soort antibiotica voor het behandelen van bacteriële infecties. Ze hebben een kenmerkende chemische…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Son Of Groucho, Flickr (CC BY-2.0)
  • Geraadpleegd op 3 maart 2019:
  • Chlooramfenicol (bij ooginfectie), https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/c/chlooramfenicol__bij_ooginfectie_
  • Chlooramfenicol Oogdruppels/Oogzalf (generiek), https://www.gezondheidsnet.nl/medicijnen/chlooramfenicol-oogdruppelsoogzalf-generiek
  • Chloramphenicol, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 97-98
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Een vreemd voorwerp in het oog, https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/een-vreemd-voorwerp-in-het-oog
  • Minims Chlooramfenicol, https://www.apotheek.nl/medicijnen/chlooramfenicol-in-het-oog?product=minims-chlooramfenicol#belangrijk-om-te-weten-over-chlooramfenicol-in-het-oog
  • Ziekte van Carrión: Aandoening met koorts door zandvliegen, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/185820-ziekte-van-carrion-aandoening-met-koorts-door-zandvliegen.html
  • Afbeelding bron 1: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Chlooramfenicol: Soort antibioticum voor ooginfecties"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 04-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Klassen geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!