InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Soorten antibiotica: fusidinezuur (Fucidin/Fucithalmic)

Soorten antibiotica: fusidinezuur (Fucidin/Fucithalmic)

Soorten antibiotica: fusidinezuur (Fucidin/Fucithalmic) Voor bacteriële infecties van de huid, die vaak door Stafylococcus aureus worden veroorzaakt, is fusidinezuur in de vorm van crème of zalf een van de veelgebruikte antibiotica. Voor ooginfecties is een ooggel met dit middel in de handel. Bij de behandeling van grotere wonden kan speciaal vetgaas worden gebruikt waarin fusidinezuur is verwerkt.

Antibiotica: de werking van fusidinezuur

Fusidinezuur is een antibioticum dat in het algemeen een bacterieremmende werking heeft (bacteriostatisch), maar tegen stafylokokken werkt het bacteriedodend (bactericide). Dit middel bestaat sinds 1962, toen het voor het eerst uit de schimmel Fusidium coccineum werd geïsoleerd. Het verstoort de eiwitsynthese van de bacteriën van de soorten die daar gevoelig voor zijn: dat zijn voornamelijk Grampositieve bacteriën zoals Staphylococcus aureus en in mindere mate soorten uit het geslacht Streptococcus. Het is daarmee een smalspectrum antibioticum: het werkt tegen een beperkt aantal soorten bacteriën.

Toepassing

Fusidinezuur wordt voornamelijk toegepast bij huidinfecties, zoals krentenbaard (impetigo) en geïnfecteerd eczeem, en (bacteriële) infecties van de ogen. Dan wordt het plaatselijk (locaal) gebruikt. Ook kan het voorgeschreven worden bij infecties van de luchtwegen, zoals acute bronchitis en longontsteking

Toediening

Bij toepassing voor de ogen wordt fusidinezuur in de vorm van een gel gebruikt, bij toepassing voor de huid in de vorm van crème of zalf. De crème wordt vooral gebruikt bij nattende aandoeningen en op de hoofdhuid. Bij wonden met een groter oppervlak wordt ook gebruik gemaakt van een zalf doordrenkt met 2 % fusidinezuur, waarmee steriel vetgaas is geïmpregneerd; dit heet Intertulle. Het voordeel van zo'n kompres is dat het niet aan de wond kleeft, terwijl het wondvocht wordt opgenomen door het verband wat om het gaas wordt aangebracht. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij brandwonden en schaafwonden.

Bijwerkingen

Bij het gebruik van fusidinezuur op de huid kan een rode of geïrriteerde huid en jeuk voorkomen.
Bij het gebruik van de gel in de ogen kunnen deze direct na toediening geïrriteerd of branderig aanvoelen.
Bij het inwendig gebruik van fusidinezuur kunnen klachten van het maag-darmkanaal optreden (regelmatig), zoals buikpijn, misselijkheid, braken, diarree. Ook vermoeidheid en slaperigheid komen voor.

In (zeer) zeldzame gevallen kunnen overgevoeligheidsreacties ontstaan bij een allergie voor een van de hulpstoffen of voor fusidinezuur zelf. Het kan bijvoorbeeld gaan om het wolvet in de zalf of Intertulle, of het conserveermiddel in de ooggel. De klachten gaan dan niet over of verergeren. Bij inwendig gebruik van fusidinezuur (tabletten) kunnen klachten als huiduitslag, netelroos (galbulten) of jeuk ontstaan. U moet dan de dokter waarschuwen.

Wisselwerking

tabletten

Fusidinezuur kan van sommige andere medicijnen de werking versterken, zoals de bloedverdunners Sintrom en Marcoumar. Sommige anti-HIV middelen kunnen de werking en bijwerkingen van fusidinezuur versterken. Dit geldt voor een behandeling met fusidinezuur waarbij er tabletten moeten worden ingenomen.

ooggel

Bij gebruik van gebruik van oogdruppels of oogzalf naast de fusidine ooggel moet rekening worden gehouden met de volgorde van toediening. Bij gebruik van oogdruppels: doe eerst de druppels in het oog, wacht ten minste drie minuten, daarna kunt u de gel aanbrengen. Bij het gebruik van oogzalf: eerst de gel en dan de zalf, met drie minuten tussentijd. Dit om te voorkomen dat het ene middel het andere uit het oog wegspoelt.

crème/zalf

Hiervan zijn geen wisselwerkingen met andere medicijnen bekend.

Fusidinezuur en zwangerschap of borstvoeding

De crème, zalf en ooggel met fusidinezuur kunnen veilig gebruikt worden door vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Het gaat hier om een plaatselijke toepassing in een beperkt gedeelte van het lichaam.

Er zijn echter nog niet voldoende gegevens bekend over het inwendig gebruik van fusidinezuur tijdens de zwangerschap en de gevolgen hiervoor voor het ongeboren kind. Er wordt dus voor de zekerheid aangeraden om dit middel in dat geval niet in de vorm van tabletten te gebruiken. Fusidinezuur gaat over in de moedermelk en het effect ervan op de baby is nog niet bekend, dus als u borstvoeding geeft mag u dit middel niet gebruiken.

Merknamen in deze groep antibiotica

merknaamantibioticumtoedieningsvormtoepassing
Fucidin fusidinezuur crème, zalf, Intertulle, tabletten, infuusinfecties van de huid, luchtwegen
Fucithalmicfusidinezuurooggelooginfecties

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fucidin anti-bacteriële zalf of crème bij huidontstekingFucidin anti-bacteriële zalf of crème bij huidontstekingFucidin is een medicijn met anti-bacteriële werking. Het middel bestaat onder andere in de vorm van zalf en crème. Het m…
Antibiotica, en de werking ervanAntibiotica, en de werking ervanAntibiotica hebben onze levens drastisch veranderd. Door de antibiotica zijn ernstige ziekten, die vroeger dodelijk ware…
Medicijnen: medicijngebruik  antibioticaMedicijnen: medicijngebruik antibioticaWanneer u een infectie heeft dat veroorzaakt wordt door een bacterie dient u een antibiotica in te nemen. Deze remmen de…
Wat zijn antibiotica?Wat zijn antibiotica?Bijna iedereen in Nederland heeft wel eens antibiotica gehad voor het een of ander. Maar wat weten we nu eigenlijk van d…
Preventief gebruik antibiotica op intensive care zinvolPreventief gebruik antibiotica op intensive care zinvolOnderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht heeft aangetoond dat in Nederland jaarlijks honderden doden kunne…
Bronnen en referenties
  • http://www.fk.cvz.nl
  • http://www.efarma.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fusidinezuur

Reageer op het artikel "Soorten antibiotica: fusidinezuur (Fucidin/Fucithalmic)"

Reactie

Eltingh, 05-06-2013 12:23 #1
Mijn vrouw gebruikt nu enkele dagen Fusidin in tabletvorm, 3x 2tabletten van 250mgr. Zij heeft de ziekte van Parkinson en gebruikt LEVODOPA als medicijn. Nu heeft ze bij inname binnen het half uur spierzwakte en trillingen. Is er iets bekend over de interactie van Fucidin met dopamine? Vreet het het op en/of versterkt het? Uiterst lastig en men heeft tot nog toe ons geen bevredigend antwoord verstrekt. Reactie infoteur, 05-06-2013
Ik weet het ook niet. Gr. Lexia

Infoteur: Lexia
Laatste update: 07-10-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Antibiotica
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!