Zo haal je die voortdurende stress en onrust uit je lijf

Zo haal je die voortdurende stress en onrust uit je lijf Gespannenheid kan door oorzaken ontstaan, die we zelf niet in de hand hebben. Maar als het gaat om stress, veroorzaakt door tijdsdruk op het werk of thuis, kunnen we vaak wel invloed uitoefenen. Er zijn diverse trucs en systemen om de onnodige stress en onrust te verminderen. Het is belangrijk om de stress te verminderen, omdat langdurige geestelijke overbelasting tot lichamelijke klachten kan leiden. Aanhoudende stress is uitputtend en daardoor ongunstig voor de gezondheid. Symptomen zijn dikwijls: Pijn in schouders en nek, maag- en darmproblemen, spanningshoofdpijn, hartkloppingen en/of onregelmatige hartslag, snel geïrriteerd zijn, slaapproblemen, vermoeidheid, angstaanvallen, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, rusteloos. Bespeur je bij jezelf enkele van dergelijke symptomen, ga er dan wat aan doen. In het belang van je gezondheid, je relatie en je gezin.

In kaart brengen vermindert stress en onrust

Als je nog veel dingen moet doen, maak dan een lijst van al die activiteiten en aandachtspunten. Verdeel de lijst in rubrieken, bijvoorbeeld: Werk, privé, onderhoud. Noteer er prioriteiten bij en sla de lijst op in je computer of nog beter op je prikbord in de woonkamer. Noteer er eventueel handige telefoonnummers bij. En doen het niet eenmalig, maar houd de lijst actueel door oude zaken te schrappen en nieuwe aan toe te voegen. Alleen al de wetenschap dat je alles hebt genoteerd, geeft een enorme rust in je hoofd, omdat je niet constant hoeft te piekeren of je niets vergeet. Leg de lijst zonodig naast je bed, zodat je dingen die je te binnen schieten gelijk kunt noteren en je nachtrust daarna onmiddellijk kunt hervatten, in plaats van onrustig te woelen omdat je bang bent dat je het de volgende morgen bent vergeten.

Namen van bekenden noteren

Niets is zo vervelend en maakt zo onrustig om (onverwachts) bekenden tegen te komen wiens naam je niet onmiddellijk paraat hebt, zodat je moet groeten met een door-de-mand-vallend: “ he hallo”. Maak daarom eens een lijst van alle bekenden uit je omgeving, kennissenkring, maar dan wel gelijk per stel en eventueel met de kinderen erbij. Het geeft al een opgelucht gevoel, dat je alles een keertje hebt genoteerd en makkelijk kunt opzoeken. Bovendien draagt het noteren ertoe bij dat je de namen makkelijker onthoudt.

Je spullen op vaste plek bewaren

Nergens gaat zoveel tijd mee verloren als met de spullen die je constant moet zoeken, zoals je agenda, mobiel, sleutels, portemonnee e.d. Geef die dingen eens en voor altijd vaste plaatsen en gedraag je gedisciplineerd op dit punt. Levert zeeën van tijd op en voorkomt onnodige onrust.

Orde scheppen

Als iets onrustig maakt is het wel een ongeordende troep op je bureau en thuis. Ruim het constant op, zodanig dat je alles makkelijk kunt terug vinden. Vergeet ook niet om regelmatig onbelangrijke dingen te verwijderen in je la en op je pc e.d. Als je namelijk op je werk na 4 maanden nooit meer dat ene document hebt geraadpleegd, kun je het in 99% van alle gevallen weggooien. Want dan zul je er de komende 100 jaar ook niet meer naar kijken. Dus weg met al die onnozele bonnetjes en copietjes in al die ordners en mapjes. En dat geldt ook voor digitale bestanden en mappen.

Doe de dingen in één keer goed

Als je iets moet doen doe het dan in principe zodanig goed dat je er niet meer naar hoeft om te kijken. Het is natuurlijk verleidelijk, als je in tijdnood zit, om het snel af te raffelen, maar het kost bij elkaar veel meer tijd als je dingen twee keer in je handen moet nemen, of nog erger: als je achteraf de fouten moet herstellen vanwege het halfbakken werk.

Tijd lost soms veel op

Sommige dingen moet je onmiddellijk doen om tijd te sparen, maar veel dingen verliezen hun urgentie door ze even naast je neer te leggen. Bedenk dat anderen heel vaak impulsief en onnadenkend de telefoon of email hanteren om jou aan het werk te zetten, maar dat het probleem zich bij hen vaak na enige tijd al zonder jouw hulp heeft oplost.

Probeer niet altijd een tien te halen

Je moet de dingen uiteraard in een keer goed doen om zo efficiënt mogelijk met je kostbare tijd om te gaan, maar dat lukt vaak al met de kwaliteit waarvoor je vroeger op school een zes zou behalen. Het halen van een acht kost je twee keer zoveel tijd en dat is zonde als niemand in een dergelijk hoog cijfer is geïnteresseerd behalve jijzelf.

Zoek een fijne afleiding

Doe aan lichaamsbeweging, want regelmatig lekker zweten door lichamelijke inspanning, maakt het hoofd leeg. En ga, als je eenmaal wat meer tijd hebt, bijvoorbeeld zingen in een leuk koor, ontmoet je ook veel nieuwe leuke mensen.

Als je bovenstaande raadgevingen zo veel mogelijk opvolgt zul je merken dat je wat onbezorgder gaat worden. Enerzijds door de rust in je hoofd vanwege het feit dat je de dingen hebt geregistreerd en geordend, en anderzijds door de tijdwinst die je behaalt door je dagelijks leven op een aantal punten efficiënter in te richten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Door gezonde stress presteert u beter. Zodra de stress verdwijnt, daalt de spanningen kunnen lichaam en geest zich herst…
Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten?Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten?Stress: het is een verschijnsel waar iedereen wel mee te maken krijgt. Ook al geven sommige koele kikkers het niet graag…
Persoonlijkheid en StressPersoonlijkheid en StressPersoonlijkheid en stress. Uit onderzoek komt een relatie tussen persoonlijkheid en omgaan met stress situaties naar vor…

Soorten antibiotica: polymyxine B/colistine (Polytrim)Soorten antibiotica: polymyxine B/colistine (Polytrim)Polymyxine B en colistine worden onder andere gebruikt bij infecties die worden veroorzaakt door Pseudomonas aeruginosa.…
Soorten antibiotica: fusidinezuur (Fucidin/Fucithalmic)Soorten antibiotica: fusidinezuur (Fucidin/Fucithalmic)Voor bacteriële infecties van de huid, die vaak door Stafylococcus aureus worden veroorzaakt, is fusidinezuur in de vorm…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dpkumarjt, Pixabay
  • Kringloop apotheek, NH-Dagblad, Plus

Reageer op het artikel "Zo haal je die voortdurende stress en onrust uit je lijf"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-03-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Burn-out
Medische informatie…
Schrijf mee!