InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chlamydia: Bacteriële infectie met symptomen aan genitaliën

Chlamydia: Bacteriële infectie met symptomen aan genitaliën

Chlamydia: Bacteriële infectie met symptomen aan genitaliën Chlamydia is een bacteriële infectie veroorzaakt door de overdracht van Chlamydia trachomatis tijdens de geslachtsgemeenschap. De infectieziekte tast vooral de geslachtsorganen bij zowel mannen als vrouwen aan. Deze aandoening is vaak asymptomatisch waardoor iemand een partner besmet zonder te weten dat hij zelf lijdt aan de symptomen. Daarom is een snelle diagnose en behandeling met antibiotica ook nodig om de verspreiding van de infectie te voorkomen en complicaties te vermijden. De vooruitzichten zijn meestal zeer goed wanneer de patiënt tijdig een behandeling krijgt.

Synoniem chlamydia

Chlamydia werd vroeger ďBedsoniaĒ genoemd.

Epidemiologie seksueel overdraagbare aandoening

Het organisme komt wereldwijd voor en is in België en Nederland de meest vastgestelde seksueel overdraagbare aandoening. De prevalentie bedraagt naar schatting 50 op 100.000 personen. De jaarlijkse incidentie bedraagt naar schatting meer dan 100 miljoen mensen. Genitale infecties met chlamydia komen vaak voor, met maximaal 14% van de seksueel actieve mensen onder de leeftijd van 25 jaar die besmet zijn. De infectie gaat vaak gepaard met andere pathogenen: 20% van de mannen en 40% van de vrouwen met gonorroe bleken eveneens te lijden aan Chlamydia-infecties. Bij mannen is 40% van de niet-gonokokken en postgonokokokkale uretritis het gevolg van chlamydia. Vaak is chlamydia asymptomatisch waardoor de arts de infectie niet herkent en ook niet behandelt wat de besmettelijke populatie in stand houdt. Mogelijk is hierdoor de werkelijke frequentie van chlamydia eveneens hoger.

Oorzaken bacteriële infectie

Chlamydia is een infectie, veroorzaakt door de ovale bacterie Chlamydia trachomatis. Deze bacteriën vermenigvuldigen zich uitsluitend intracellulair (in de cellen). Meestal gebeurt de verspreiding van de bacterie via seksueel contact.

Risicofactoren

Risicofactoren voor het oplopen van de besmetting van chlamydia zijn:
  • alleenstaand zijn (single)
  • besmet sperma of vaginaal vocht in het oog
  • contact met de geslachtsdelen van een patiënt; een penetratie, een orgasme of een ejaculatie is met andere woorden niet nodig
  • drugs of alcohol gebruiken alvorens geslachtsgemeenschap te hebben
  • een abortus
  • een leeftijd van 15-24 jaar (vooral jonger dan 19 jaar)
  • een pleegkind zijn (enkel bij mannen)
  • homo
  • meer dan één sekspartner
  • niet-blank ras
  • onbeschermde vaginale, anale of orale seks
  • ongewassen of onbedekte (met een condoom) seksspeeltjes delen telkens ze worden gebruikt
  • slechte sociaaleconomische omstandigheden (b.v. dakloosheid)

Symptomen aan genitaliën bij mannen en vrouwen

Mannen

Bij mannen geeft chlamydia aanleiding tot een anterieure uretritis (ontsteking van de urinebuis met pijn bij het plassen (dysurie). Deze ontsteking resulteert in symptomen die lijken op deze van gonorroe (symptomen aan urinewegen, ogen, keel en bloedbaan). De patiënt ervaart een branderig gevoel bij het plassen, pyurie (pus in de urine), slijm in de urine, gevoeligheid of pijn in de testikels en een witte, troebele of waterige afscheiding uit het uiteinde van de penis. De infectie verloopt bij ongeveer de helft van de patiënten echter zonder de aanwezigheid van symptomen. Een opstijgende infectie leidt tot epididymitis (een bijbalontsteking). Soms ontstaat een rectale infectie die leidt tot proctitis. Dit komt voornamelijk voor bij mannen die anale geslachtsgemeenschap uitoefenen.

Vrouwen

Bij vrouwen de meest voorkomende plaats van de infectie de endocervix (baarmoederhalskanaal). Bij 80% van de vrouwen blijft de infectie op deze plaats ongemerkt omdat ze hiervan geen symptomen ervaart. Andere aanwezige symptomen zijn onder meer een vaginale afscheiding (zoals een witte afscheiding of een gele afscheiding), bloedingen na de geslachtsgemeenschap, bloedingen tussen de menstruatieperiode (abnormale vaginale bloeding), vaginale jeuk, een zwaardere menstruatieperiode, pijn in de onderbuik, een branderig gevoel bij het plassen en een brandend gevoel aan de vagina. Een opstijgende infectie veroorzaakt acute salpingitis (ontsteking van het slijmvlies van de eileiders of salpinges). Zwangere vrouwen geven de ziekte tevens mogelijk door aan hun kind. Een neonatale infectie die tot stand komt via het geboortekanaal, resulteert mogelijk in mucopurulente neonatale conjunctivitis (slijmerige en etterige oogbindvliesontsteking bij pasgeborenen) en een longontsteking (pneumonie).

Minder bekende symptomen

De bacterie tast mogelijk eveneens de keel aan door onbekende orale seks wat resulteert in een infectie in de keelholte of een amandelontsteking (tonsillitis). Wanneer de ogen echter in contact komen met besmet sperma of vaginaal vocht, veroorzaakt dit conjunctivitis (oogbindvliesontsteking). Een oogbindvliesontsteking gaat gepaard met roodheid, pijn en afscheiding uit de ogen.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek

Chlamydia is niet eenvoudig op te sporen. Een bloedonderzoek is nodig. Bij mannen test de arts een urinemonster of een uitstrijkje uit de plasbuis. Bij vrouwen zijn endocervicale uitstrijkjes de beste exemplaren, maar ook bij hen is een uitstrijkje uit de plasbuis mogelijk. Bij vrouwen zijn urinemonsters minder betrouwbaar dan endocervicale uitstrijkjes, maar ze zijn nuttig als een speculumonderzoek niet mogelijk is. Vaak controleert de arts de monsters op de aanwezigheid van een andere seksueel overdraagbare aandoening zoals gonorroe, een hiv-infectie, syfilis, hepatitis en genitale herpes (zweren op de genitaliën door het herpesvirus).

Differentiële diagnose

Bij het identificeren van chlamydia moet de arts enkele aandoeningen uitsluiten waaronder:

Behandeling via antibiotica

De arts zet antibiotica in voor de behandeling van chlamydia. Voorts is het nodig om seksuele contacten op te sporen, in kennis te stellen en te behandelen, vooral omdat het diagnosticeren van zo veel besmettingen uitblijft. Na vier weken controleert de arts de patiënt opnieuw om zeker te zijn dat de bacteriën verdwenen zijn.

Complicaties

Hoewel chlamydia meestal geen symptomen veroorzaakt en goed te behandelen is met een korte antibioticakuur, zijn de complicaties mogelijk ernstig indien de arts deze niet tijdig behandelt. Indien onbehandeld, verspreidt de infectie zich naar andere lichaamsdelen en leidt dit tot chronische gezondheidsproblemen. Enkele voorbeelden hiervan zijn een een bekkenontsteking (infectie van de vrouwelijke voortplantingsorganen, leidt snel tot een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en onvruchtbaarheid) en epididymo-orchitis (ontsteking van bijbal en testikels). Soms resulteert de ziekte zelfs in reactieve artritis. Een snelle diagnose en behandeling zijn met andere woorden noodzakelijk bij de aanwezigheid van chlamydia.

Prognose is uitstekend

Een behandeling met antibiotica werkt bijna altijd als de patiënt en zijn of haar partner de medicijnen innemen zoals voorgeschreven. Als chlamydia zich verspreid heeft in de baarmoeder, leidt dit mogelijk tot littekens, wat resulteert in mogelijke vruchtbaarheidsproblemen.

Preventie ziekte

De verspreiding van chlamydia voorkomen is mogelijk door rekening te houden met volgende adviezen:
  • de voorgeschreven antibioticakuur volledig uitnemen
  • het gebruik van een condoom
  • het niet delen van seksspeeltjes
  • het tijdig bezoeken van de arts bij het bemerken van symptomen
  • terug geslachtsgemeenschap hebben nadat de infectie volledig genezen is
  • voor 25-jarige leeftijd en bij een nieuwe sekspartner of meerdere sekspartners aan de arts vragen naar een test voor chlamydia

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking symptomen en behandeling eileiderontsteking ten gevolge van chlamydia-infectie, een seksueel overdraa…
Betere test voor ChlamydiaBetere test voor ChlamydiaIn het VU medisch centrum in Amsterdam hebben wetenschappers een nieuwe test ontwikkeld die nauwkeuriger Chlamydia kan o…
Chlamydia (SOA)Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening die bij vrouwen kan leiden tot onvruchtbaarheid en dus is het erg bel…
SOA: chlamydia trachomatisVan alle SOA's komt chlamydia het meest voor. Geschat wordt dat elk jaar circa 60.000 mannen en vrouwen in Nederland een…
Druiper of chlamydia, behandelingDruiper of chlamydia, behandelingChlamydia is een soa. Het is de soa die in Nederland het meeste voorkomt. Vooral jongeren lopen regelmatig Chlamydia op.…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 31 december 2016
  • Chlamydia trachomatis (CT), boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 176
  • Chlamydia, http://www.seksualiteit.be/soas/overzicht-soas/chlamydia
  • Chlamydia, https://medlineplus.gov/ency/article/001345.htm
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Overview, http://www.nhs.uk/conditions/chlamydia/Pages/Introduction.aspx
  • Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's): feiten en cijfers, http://www.sensoa.be/feiten-en-cijfers/seksueel-overdraagbare-aandoeningen-soas-feiten-en-cijfers
  • Symptoms, http://www.nhs.uk/conditions/chlamydia/Pages/Introduction.aspx

Reageer op het artikel "Chlamydia: Bacteriële infectie met symptomen aan genitaliën"

Infoteur: Miske
Laatste update: 28-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!