InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chlamydia bij mannen: Seksueel overdraagbare aandoening

Chlamydia bij mannen: Seksueel overdraagbare aandoening

Chlamydia bij mannen: Seksueel overdraagbare aandoening Chlamydia is een veel voorkomende seksueel overdraagbare aandoening die wordt overgedragen via bacteriën. Mannen en vrouwen zijn mogelijk getroffen, maar de symptomen bij mannen zijn vaak anders dan bij vrouwen. Wanneer chlamydia mannen treft, is de urethra geïnfecteerd. De urethra is de buis die urine uit de blaas afvoert; deze passeert de penis. Dit type infectie wordt meestal verspreid tijdens seksueel contact. Enkele bekende symptomen zijn een penisafscheiding, bloedingen en testikelpijn. Een antibioticakuur behandelt de bacteriële infectie meestal succesvol. Enkele tips helpen tot slot de seksueel overdraagbare aandoening te voorkomen.

Oorzaken van chlamydia bij mannen

Bacterie

Een chlamydia-infectie wordt veroorzaakt door de bacterie Chlamydia trachomatis. Zowel mannen als vrouwen ervaren mogelijk chlamydia zonder enige symptomen. Hierdoor raken mensen besmet raken of kunnen ze infectie doorgeven aan de partner zonder dit te weten.

Overdracht

De seksueel overdraagbare aandoening chlamydia wordt meestal overgedragen via seksueel contact. Af en toe komt de ziekte ook tot stand wanneer de bacterie het lichaam van een andere persoon binnendringt. De overdracht van de infectie vindt meestal plaats tijdens vaginale of anale seks. De verspreiding is echter ook mogelijk via orale seks of het delen van seksspeeltjes. Zelfs als een patiënt een behandeling voor chlamydia heeft ontvangen, is het nog steeds mogelijk dat ze opnieuw geïnfecteerd raken.

Mannen die alcohol drinken en daarna gaan vrijen, krijgen sneller te maken met chlamydia / Bron: Jarmoluk, PixabayMannen die alcohol drinken en daarna gaan vrijen, krijgen sneller te maken met chlamydia / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Risicofactoren

Mannen zijn sneller besmet door de chlamydiabacteriën wanneer ze:
  • drugs of alcohol gebruiken en daarna de geslachtsgemeenschap beoefenen
  • meer dan één seksuele partner hebben
  • seks hebben zonder het dragen van een condoom

Symptomen

De meeste patiënten met chlamydia ondervinden geen symptomen. Na de besmetting bedraagt de incubatieperiode vaak enkele weken. Dit houdt in dat de patiënt pas na enkele weken na het oplopen van de infectie, tekenen ervaart. Als een man symptomen van chlamydia heeft, zijn deze meestal het gevolg van één van de twee complicaties met name epididymitis of urethritis of epididymitis.

Epididymitis

Epididymitis is een infectie van de bijbal. Dit is een buis aan de achterkant van de testikels die sperma opslaat en vervoert. Een patiënt met epididymitis ervaart pijn en een zwelling in de zaadbal. De testikelpijn verspreidt zich mogelijk naar de lies (liespijn).

Urethritis

Urethritis is een infectie van de urethra. Dit is de buis die door de penis loopt. De typische symptomen van urethritis bij mannen zijn:

Een ontsteking van het oogbindvlies komt soms ook tot stand / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Een ontsteking van het oogbindvlies komt soms ook tot stand / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Andere symptomen

Chlamydia veroorzaakt ook problemen met de endeldarm (rectum). Een man kampt dan met bloedingen, een afscheiding en/of rectale pijn. Chlamydia veroorzaakt soms ook conjunctivitis, een ontsteking van het oogbindvlies), al is dit wel zeldzaam. Deze ooginfectie veroorzaakt door een seksueel overdraagbare aandoening, veroorzaakt roodheid, oogpijn en een oogafscheiding. Chlamydia infecteert af en toe de keel, maar de meeste mannen krijgen dan niet met symptomen te maken. Is dit toch het geval, dan blijft het meestal bij keelpijn.

Alarmsymptomen

De meeste mannen ervaren geen symptomen van chlamydia. Het is daarom essentieel om zich regelmatig te laten testen, ook wanneer iemand een nieuwe seksuele partner heeft. Als een man symptomen van de seksueel overdraagbare aandoening chlamydia ervaart, is het belangrijk om een arts te raadplegen voor een correcte diagnose en een behandelplan. Veel van de symptomen zijn vergelijkbaar met deze van andere infecties, waarvoor mogelijk andere behandelingen nodig zijn. Ook als de symptomen van een man niet zijn verdwenen na een antibioticakuur, moet hij terugkeren naar de arts. Als een man verneemt dat hij chlamydia heeft, is het van cruciaal belang om recente seksuele partners op de hoogte te stellen, zodat ze zich ook kunnen laten testen en een behandeling kunnen krijgen.

Diagnose en onderzoeken

Als een man symptomen van een chlamydia-infectie heeft, voert de arts een PCR-test uit. Hiervoor neemt hij een monster van afscheiding uit de penis. Deze afscheiding stuurt hij naar een laboratorium voor verdere analyse. Na één à twee dagen zijn de resultaten bekend. Ook een urineonderzoek is nodig om andere soorten infecties op te sporen, zoals gonorroe. Deze soa treedt vaak samen op met chlamydia.

Behandeling

De meeste patiënten zijn gebaat met antibiotica voor de behandeling van chlamydia. Vaak voorgeschreven antibiotica voor de behandeling van chlamydia omvatten azithromycine en doxycycline. De behandeling van de seksueel overdraagbare aandoening is hetzelfde voor mannen en vrouwen. Een arts schrijft antibiotica voor als een enkele grotere dosis of als een reeks kleinere doses gedurende zeven dagen. Vaak voorkomende bijwerkingen van deze antibiotica zijn maagklachten, diarree en misselijkheid. Om ervoor te zorgen dat de man de infectie niet overdraagt, mag hij geen geslachtsgemeenschap beoefenen tot zeven dagen na een enkele dosis antibiotica of tot de voltooiing van een zevendaagse antibioticakuur. Het is essentieel om de medicatie precies zoals voorgeschreven te nemen om bijwerkingen te voorkomen en antibioticaresistentie in de algemene bevolking te verminderen. Het is voorts van vitaal belang voor een man met chlamydia om seksuele partners te informeren, omdat ze mogelijk ook onderzoeken en een behandeling nodig hebben.

Complicaties van seksueel overdraagbare aandoening

Zonder behandeling van chlamydia bij mannen, ontstaan sneller complicaties van de soa zoals:

Chlamydia-infecties veroorzaken soms ook reactieve artritis. De symptomen van reactieve artritis bestaan uit pijn in de hielen, tenen, vingers, lage rug of gewrichten.

Preventie

Omdat chlamydia meestal verspreid wordt via seksueel contact, is het gebruik van een barrièrebescherming, zoals latexcondooms nodig. Dit is namelijk een effectieve manier om een infectie te voorkomen.

Tips om de overdracht op chlamydia te voorkomen zijn onder andere:
  • een bescherming gebruiken over vrouwelijke geslachtsdelen tijdens orale seks
  • een condoom gebruiken op een penis tijdens orale seks
  • een condoom gebruiken tijdens penetrerende seks
  • seksspeeltjes niet delen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking symptomen en behandeling eileiderontsteking ten gevolge van chlamydia-infectie, een seksueel overdraa…
SOA: chlamydia trachomatisVan alle SOA's komt chlamydia het meest voor. Geschat wordt dat elk jaar circa 60.000 mannen en vrouwen in Nederland een…
Betere test voor ChlamydiaBetere test voor ChlamydiaIn het VU medisch centrum in Amsterdam hebben wetenschappers een nieuwe test ontwikkeld die nauwkeuriger Chlamydia kan o…
Chlamydia (SOA)Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening die bij vrouwen kan leiden tot onvruchtbaarheid en dus is het erg bel…
Hoe herkent u Chlamydia?Hoe herkent u Chlamydia?Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening, waarvan de symptomen vaak slecht te herkennen zijn. Omdat de bacteri…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 25 januari 2019:
  • Chlamydia in Men Linked to Infertility, https://www.webmd.com/sexual-conditions/news/20040428/chlamydia-in-men-linked-to-infertility#2
  • Chlamydia in Men, https://www.plushcare.com/blog/chlamydia-in-men/
  • Chlamydia in men: Everything you need to know, https://www.medicalnewstoday.com/articles/324260.php
  • Chlamydial infections male, https://medlineplus.gov/ency/article/000659.htm
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Symptoms Of Chlamydia In Men, https://www.zavamed.com/uk/chlamydia-symptoms-in-men.html
  • What are the symptoms of Chlamydia in Men?, https://onlinedoctor.lloydspharmacy.com/uk/info/chlamydia-symptoms-men
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay

Reageer op het artikel "Chlamydia bij mannen: Seksueel overdraagbare aandoening"

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!