InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Conjunctivitis: Ontsteking van het oogbindvlies

Conjunctivitis: Ontsteking van het oogbindvlies

Conjunctivitis: Ontsteking van het oogbindvlies Bij conjunctivitis, een veel voorkomend oogprobleem, is het bindvlies van het oog ontstoken. De patiënt heeft hierdoor een rood en gezwollen oog, moet veel tranen en ook oogpijn en lichtschuwheid komen voor. Een oogbindvliesontsteking kent bacteriële, virale, chemische, traumatische of allergische oorzaken. Via een aantal huismiddeltjes zijn de symptomen van conjunctivitis te verminderen. De oogarts schrijft eventueel oogdruppels voor om conjunctivitis te verhelpen. De prognose van deze oogontsteking is zeer goed. Een goede ooghygiëne voorkomt dit vervelende oogprobleem.

Synoniemen conjunctivitis

Conjunctivitis is ook gekend onder deze synoniemen
  • bindvliesontsteking
  • oogbindvliesontsteking
  • rood oog
  • roze oog

Epidemiologie oogbindvliesontsteking

Ongeveer 1,3% van de bevolking lijdt aan conjunctivitis. De jaarlijkse incidentie bedraagt naar schatting 13-4 op 1.000 mensen. De prevalentie van conjunctivitis is wel afhankelijk van de onderliggende oorzaak en daarom zijn deze cijfers relatief. Factoren die hierbij ook een rol spelen omvatten de leeftijd van de patiënt, en de tijd van het jaar waarop de oogontsteking optreedt. Virale conjunctivitis (virale ooginfectie) is de meest voorkomende besmettelijke conjunctivitis, en dan met name bij kinderen tussen april en december. Allergische conjunctivitis is de meest voorkomende vorm van een oogbindvliesontsteking. 15% tot 40% van de bevolking heeft hiervan wel eens last, vooral in de lente en de zomer. Mannen en vrouwen zijn voorts in gelijke aantallen getroffen. De oogaandoening komt tot slot op elke leeftijd voor.

Oorzaken: Virale, bacteriële en allergische conjunctivitis

Het oogbindvlies (conjunctiva) is een dun vliesje dat zich aan de binnenkant van de oogleden bevindt. De conjunctiva bedekt het oogwit en is verantwoordelijk voor het traanvocht. Het oogbindvlies bevat bloedvaatjes die zich uitzetten wanneer het oog geïrriteerd is, waardoor een rood oog ontstaat. Conjunctivitis kent drie grote oorzaken met name een virus, bacteriën of allergieën (allergische reactie door contact met uitlokkende stof). Ook andere oorzaken komen voor.

Virale conjunctivitis

Meestal veroorzaakt een virus een oogbindvliesontsteking. Bij bepaalde vormen van een rood oog gebeurt een verspreiding onder kinderen. Meestal verdwijnen de symptomen vanzelf.

Allergische conjunctivitis

Andere oorzaken zijn onder meer allergieën. De patiënt is hierbij blootgesteld aan stuifmeel van planten, huidschilfers of haren van een huisdier (bijvoorbeeld huidschilfers van honden) enzovoort. Jeuk, tranenvloed en roodheid zijn kenmerkend hierbij. Op de markt zijn hiervoor hooikoortsmedicijnen beschikbaar.

Bacteriële conjunctivitis

Een ernstige vorm van een bacteriële oogbindvliesontsteking, veroorzaakt door de bacterie Chlamydia trachomatis, is trachoom. Trachoom komt vooral voor in ontwikkelingslanden en leidt daar in veel gevallen tot blindheid. Voorts gebeurt in het geboortekanaal soms een besmetting met bacteriën waardoor patiënten met conjunctivitis ter wereld komen. Dit is dan gekend als neonatale conjunctivitis (oogbindvliesontsteking bij pasgeborenen). Deze oogontsteking vereist een onmiddellijke behandeling om het gezichtsvermogen te behouden. Bacteriële conjunctivitis komt na virale conjunctivitis het vaakst voor. De patiënt heeft hierbij meer afscheiding uit het oog en ook meer pijn.

Andere oorzaken van conjunctivitis

Bepaalde ziekten zoals bijvoorbeeld de ziekte van Reiter, psoriasis (chronische huidziekte met droge en schilferende huid), blootstelling aan chemische stoffen, een schimmelinfectie, het gebruik van contactlenzen en parasieten (zelden) zijn andere mogelijke oorzaken van conjunctivitis.

Rode ogen bij conjunctivitis / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Rode ogen bij conjunctivitis / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Symptomen: Tranende, rode ogen

De symptomen bij presentatie zijn variabel en zijn voor elke patiënt weer anders. Volgende symptomen komen voor:

Diagnose en onderzoeken

Contact opnemen met de oogarts

De patiënt bezoekt de oogarts als de symptomen reeds drie of vier dagen aanhouden of als het gezichtsvermogen is aangetast.

Oogheelkundig onderzoek

De oogarts voert een grondig oogonderzoek uit om conjunctivitis te diagnosticeren. De diagnose gebeurt meestal reeds via de zichtbare symptomen.

Diagnostisch onderzoek

Via een wattenstaafje neemt de oogarts een monster (staaltje) van het oogbindvlies. Dit gaat voor verder onderzoek naar het laboratorium zodat hij de oorzaak van conjunctivitis achterhaalt. Dit is belangrijk voor de juiste behandelingsmethode.

Differentiële diagnose

Bacteriële conjunctivitis lijkt op volgende oogaandoeningen:

Bacteriële conjunctivitis verwart de oogarts mogelijk met volgende oogaandoeningen:
  • acute, acute hemorragische, allergische, bacteriële of neonatala conjunctivitis
  • contactlenscomplicaties
  • herpes simplex keratitis
  • keratoconjunctivitis sicca

Behandeling ontsteking van het oogbindvlies

Zelfzorg

Soms verdwijnen de symptomen spontaan bij allergische conjunctivitis als de patiënt de uitlokkende factoren vermijdt. Verder verzachten koude kompressen de allergische conjunctivitis. Warmtekompressen op gesloten ogen verlichten de pijn en het ongemak van virale of bacteriële conjunctivitis. Hierbij drenkt de patiënt eerst een proper doekje in warm of lauw water).

Professionele medische zorg

De behandeling is afhankelijk van de onderliggende oorzaak van de oogbindvliesontsteking. Allergische conjunctivitis verbetert wanneer de arts de allergieën behandelt. De patiënt krijgt antibiotica-oogdruppels bij bacteriële conjunctivitis. Virale conjunctivitis verdwijnt meestal spontaan. Milde steroïde oogdruppels verlichten het ongemak. Hierbij hanteert de patiënt correcte oogdruppelrichtlijnen. Veel oogartsen geven milde antibiotische oogdruppels voor een rood oog om bacteriële conjunctivitis te voorkomen. De patiënt neemt deze medicijnen via correcte oogdruppelrichtlijnen.

Prognose oogontsteking

Dankzij een behandeling genezen de meeste patiënten zeer goed.

Complicaties oogaandoening

De infectie keert gemakkelijk terug indien de patiënt geen preventieve maatregelen treft om de verspreiding te voorkomen.

Een goede handhygiëne is nodig / Bron: Gentle07, PixabayEen goede handhygiëne is nodig / Bron: Gentle07, Pixabay

Preventie: Goede ooghygiëne

Bij conjunctivitis staat een goede ooghygiëne centraal om te voorkomen dat de oogontsteking zich verspreidt. Handdoeken of zakdoeken gebruikt de patiënt enkel voor zichzelf. Ook een goede contactlenshygiëne is belangrijk. Daarnaast houdt de patiënt de handen uit de buurt van het oog. Hij deelt oogmake-up niet met anderen en vervangt deze tevens regelmatig. Ook verandert de patiënt op geregelde tijdstippen de kussenslopen. Tot slot is een goede handhygiëne belangrijk om de oogaandoening te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Conjunctivitis (pink eye), een ontsteking van de conjunctivaConjunctivitis (pink eye), een ontsteking van de conjunctivaConjunctivitis is een ontsteking van de conjunctiva, dit is de slijmvlieslaag die de binnenkant van de oogleden en de bu…
Chemosis: Zwelling van de conjunctiva (oogbindvlies)Chemosis: Zwelling van de conjunctiva (oogbindvlies)Chemosis is een ernstige oogontsteking die het gevolg is van irritatie van de ogen. De aandoening ontstaat wanneer de be…
Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)Conjunctivitis is een ontsteking van het bindvlies. Het bindvlies is een slijmvlies wat buiten het oog zit. Lees hierond…
Conjunctivitis: symptomen en behandeling bindvliesontstekingConjunctivitis: symptomen en behandeling bindvliesontstekingConjunctivitis of bindvliesontsteking is de medische benaming voor ontstoken slijmvlies (conjunctiva) van de ogen en het…
Geïrriteerde ogen: wat kun je hieraan doenGeïrriteerde ogen: wat kun je hieraan doenAls je ogen geïrriteerd zijn, komt dat omdat hele kleine bloedvaatjes in het oogwit uitzetten. Vaak voel je het ook jeuk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Son Of Groucho, Flickr (CC BY-2.0)
  • Acute conjunctivitis, http://bestpractice.bmj.com/best-practice/monograph/68/basics/epidemiology.html, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • Bacterial Conjunctivitis Differential Diagnoses, http://emedicine.medscape.com/article/1191730-differential, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • Bindvliesontsteking, https://nl.wikipedia.org/wiki/Bindvliesontsteking, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • Conjunctivitis - A Systematic Review of Diagnosis and Treatment, JAMA. 2013 Oct 23; 310(16): 17211729., doi: 10.1001/jama.2013.280318, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4049531/, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • Conjunctivitis (slijmvlies ontsteking) en roodheid, http://www.oogartsen.nl/oogartsen/hoornvlies_slijmvlies/conjunctivitis_ontsteking_infectie_bindvlies/, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • Conjunctivitis, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001010.htm, geraadpleegd op 23 mei 2016
  • Viral Conjunctivitis Differential Diagnoses, http://emedicine.medscape.com/article/1191370-differential? GERAADPLEEGD OP 23 mei 2016
  • Afbeelding bron 2: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Conjunctivitis: Ontsteking van het oogbindvlies"

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!