InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kleverige ogen in ochtend: Oorzaken van korsten op oog

Kleverige ogen in ochtend: Oorzaken van korsten op oog

Kleverige ogen in ochtend: Oorzaken van korsten op oog Soms kampen patiënten met een korstige substantie in de binnenhoeken van de ogen of de wimpers. Het vaakst komen deze plakkerige ogen ’s morgens tot uiting, wanneer patiënten ontwaken. De ogen kunnen dan zelfs helemaal dicht gekleefd zitten. Dit soms lastige symptoom is echter meestal geen reden tot bezorgdheid. Treden echter één of meer alarmsymptomen op, dan is het verstandig dat een patiënt naar een oogarts gaat voor een grondig oogonderzoek. De ogen krijgen dan de meest geschikte behandeling die is afgestemd op de oorzaak van de kleverige ogen.

Oorzaken van korstige ogen

In een wakkere toestand houdt een traanfilm de ogen vochtig en gezond. Wanneer mensen knipperen, spoelen ze overtollig slijm en irriterende stoffen weg, zoals verdwaalde wimpers of wat stof of vuil. Wanneer mensen slapen, blijven de ogen tranen en slijm produceren. Maar omdat mensen tijdens de slaap niet knipperen, verzamelt de overtollige materie zich in de ooghoeken en in de wimpers. Korstige ogen in de ochtend bevatten olie, slijm, puin en dode huidcellen die het oog van de ene dag op de andere heeft geproduceerd.

Een kleine hoeveelheid heldere of witachtige harde en verkruimelde of kleverige en natte korstvorming in het oog in de ochtend is normaal. Soms is er echter een probleem met het oog of ooglid wanneer plakkerige ogen ontstaan. Overmatige tranende ogen of een abnormale korstige afscheiding is vaak te wijten aan een poging van het oog om de smering te verbeteren of anders om infecties of allergenen (uitlokkende stoffen van een allergische reactie) te bestrijden. Soms duidt de korstvorming ook op een probleem met het traanafvoersysteem.

Risicofactoren van korsten aan oog

Blefaritis

Een veel voorkomende aandoening die korstvorming rond de ogen of oogleden veroorzaakt, is blefaritis (ontsteking van de ooglidranden). Blefaritis leidt mogelijk tot aan elkaar plakkende oogleden bij het ontwaken. Een goede ooglidhygiëne beperkt deze ooglidaandoening, maar soms is wel een medische behandeling nodig.

Bij conjunctivitis treden rode ogen op / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Bij conjunctivitis treden rode ogen op / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Conjunctivitis

Een virale of bacteriële ontsteking van het oogbindvlies (conjunctivitis) leidt mogelijk tot kleverige ogen met korstvorming. Bij deze oogbindvliesontsteking krijgt de patiënt als het ware roze ogen (pink eye) door een oogontsteking aan de binnenkant van de ogen en het oogbindvlies. Naast de plakkende ogen ervaart een patiënt met conjunctivitis nog andere symptomen, zoals een korrelig (zanderig) gevoel in de ogen, jeukende ogen en een oogafscheiding.

Andere oorzaken

Andere oorzaken van korsten aan de ogen zijn:

Geassocieerde symptomen

Een kleverige oogafscheiding in de ooghoek heeft een eigen kleur (groen, geel of waterig) en consistentie (dik of waterig). Andere symptomen die mogelijk geassocieerd zijn met plakkerige ogen zijn onder andere:

Wazig zien is een alarmsymptoom / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)Wazig zien is een alarmsymptoom / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Alarmsymptomen bij plakkerige ogen

Als een patiënt merkt dat hij meer korstige oogafscheiding heeft dan normaal of dat deze van kleur is veranderd (meestal in geel of groen), is het verstandig om een oogarts te raadplegen. Dit is vooral belangrijk als andere symptomen verschijnen, waaronder:

Behandeling van kleverige ogen in ochtend

Oogdruppels of oogzalf

Wanneer een patiënt kampt met conjunctivitis, zet de arts antibiotische oogdruppels of oogzalf in wanneer sprake is van een bacteriële oogbindvliesontsteking. Een virale oogbindvliesontsteking zou in principe vanzelf moeten verdwijnen.

Oog- en ooglidhygiëne

Een goede oog- en ooglidhygiëne is gunstig voor de ooggezondheid en voorkomt oogirritatie en een ooginfectie. Het is belangrijk om de oogkorstjes niet met de blote vingers uit de ogen te vegen. Patiënten gebruiken best een schoon washandje met warm water om de korsten eerst los te maken en vervolgens te kunnen verwijderen. Vooral voor patiënten met een ooginfectie is dit belangrijk. Wanneer namelijk een oogbindvliesontsteking (conjunctivitis) aanwezig is, zijn patiënten vaak erg besmettelijk. Door te wrijven in de ogen is het namelijk mogelijk om de infectie van het éne oog naar het andere oog te verspreiden. Verder moeten patiënten met een (vermoeden van) een ooginfectie regelmatig de handen wassen en ze uit de buurt van de ogen houden. Verder reinigt een patiënt regelmatig grondig de contactlenzen om een infectie te voorkomen.

Medicatie

Patiënten met kleverige ogen als gevolg van een oogallergie of een verkoudheid, zijn gebaat met vrij verkrijgbare medicijnen en antihistaminica (medicijnen voor de behandeling van een allergische reactie).

Oogcosmetica die niet meer houdbaar is, gooien mensen het beste weg / Bron: Manuel Marín, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Oogcosmetica die niet meer houdbaar is, gooien mensen het beste weg / Bron: Manuel Marín, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Oogcosmetica vernieuwen

Over datum oogcosmetica of make-up werpt een patiënt weg. Ook mag een patiënt geen oogverzorgingsproducten aanbrengen wanneer hij tekenen van irritatie of een infectie heeft. Ook nadat de symptomen van de infectie verdwenen zijn, is het verstandig de oude gebruikte oogverzorgingsproducten weg te gooien en niet meer te gebruiken omdat deze mogelijk besmet zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plakkerige poep: Oorzaken van kleverige ontlastingPlakkerige poep: Oorzaken van kleverige ontlastingDe meest ideale ontlasting is vergelijkbaar met een banaan: een zachte consistentie, een ronde vorm en een glad oppervla…
Natuurlijke middelen bij bindvliesontstekingNatuurlijke middelen bij bindvliesontstekingIrritaties aan de ogen, die niet goed of snel behandeld worden kunnen blijvende schade aanrichten aan de ogen. Een bindv…
Lichte plakkerige ontlastingLichte plakkerige ontlastingEen lichte en plakkerige of kleverige ontlasting bestaat uit teveel vet in de ontlasting. Dit heeft te maken met een ver…
Ooglidrandontsteking: ontsteking van het ooglidOoglidrandontsteking: ontsteking van het ooglidOoglidrandontsteking: pijn aan het oog, rood oog, ontsteking. Een ooglidrandontsteking kan het gevolg zijn van een infec…
Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis)Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis)Blepharitis is een ontsteking van de ooglidranden. Blepharitis is een soort eczeem en het lijkt op roos. Lees in dit art…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • Geraadpleegd op 18 april 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Crusting or gooey eyes, https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/common-eye-problems-and-how-to-fix-them
  • IS THAT MORNING “EYE GUNK” NORMAL?, https://healthcare.utah.edu/healthfeed/postings/2018/01/eye-gunk.php
  • Sticky eyes, https://www.healthline.com/health/sticky-eyes
  • What Are Crusty Eyes?, https://www.theralife.com/crusty-eyes/
  • What Is Sleep Crust?, https://www.aao.org/eye-health/diseases/what-is-sleep-crust
  • Why Your Eyes Are Crusty in the Morning, https://health.clevelandclinic.org/why-your-eyes-are-crusty-in-the-morning/
  • Afbeelding bron 2: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Manuel Marín, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Kleverige ogen in ochtend: Oorzaken van korsten op oog"

Infoteur: Miske
Laatste update: 30-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!