InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hongerhoofdpijn: Hoofdpijn door hongergevoelens

Hongerhoofdpijn: Hoofdpijn door hongergevoelens

Hongerhoofdpijn: Hoofdpijn door hongergevoelens Hongerhoofdpijn is een symptoom dat vrijwel iedereen op een bepaald moment in het leven wel eens ervaren heeft. Het lichaam heeft de hele dag een bepaalde hoeveelheid voeding nodig voor een optimale functionaliteit en energiegebruik. Door maaltijden over te slaan, ontwikkelen patiënten mogelijk een vorm van hoofdpijn die bekendstaat als ‘hongerhoofdpijn’. Deze hoofdpijn wijst er op dat het lichaam eten nodig heeft dus iets voedzaam eten verbetert de hoofdpijn die ontstaan is door hongergevoelens. Het is tot slot belangrijk om geen maaltijden over te slaan en voldoende te blijven drinken om dit type spanningshoofdpijn te voorkomen.

Oorzaken van hongerhoofdpijn

Hongerhoofdpijn is te wijten aan vele verschillende factoren, al is de arts of patiënt zelf niet altijd in staat om een duidelijke oorzaak te ontdekken van de hoofdpijn.

Glucose (suiker)

Hongerhoofdpijn is vaak het gevolg van lage glucosewaarden (suiker) in het bloed. Glucose wordt door vrijwel elk weefsel in het menselijk lichaam gebruikt en is de energiebron bij uitstek voor de hersenen. Wanneer de glucosespiegel daalt, krijgen patiënten te maken met zwakte, vermoeidheid en soms ook uitdroging. Bij een chronisch te lage bloedsuikerspiegel gaan de hersenen alternatieve energiebronnen gebruiken, wat mogelijk de oorzaak is van de hongerhoofdpijn.

Stimulerende middelen

Een andere oorzaak van hongerhoofdpijn is het drinken van te veel koffie (cafeïne) of het nuttigen van te veel suiker in de voeding. Deze stimulerende middelen verhogen de kans op hoofdpijn door hongergevoelens. Anderzijds is de ontwenning van deze stimulerende middelen ook een risicofactor. Zo ervaren sommige patiënten juist hoofdpijn door hongergevoelens omdat ze hun dagelijks kopje koffie niet gedronken hebben.

Risicofactoren van vorm van spanningshoofdpijn

Patiënten die bekend zijn met migraine (aanvallen van een aura en/of eenzijdige hoofdpijn) of een andere vorm van hoofdpijn, lijden sneller aan hongerhoofdpijn.

Symptomen

Pijn aan hoofd

Hongerhoofdpijn is een vorm van spanningshoofdpijn. Meestal is aan de patiënt zelf niet te zien aan de buitenkant dat hij lijdt aan hongerhoofdpijn. Patiënten beschrijven de pijn alsof heel hun voorhoofd of de zijkant van het hoofd omwikkeld is. Sommigen beschrijven dit type hoofdpijn als een aanhoudende samentrekking van de skeletspieren van het voorhoofd, de hoofdhuid en de nek. De pijn is in het begin mogelijk saai/dof, maar naarmate de tijd verstrijkt, wordt de pijn ernstiger. Sommige patiënten melden dat de pijn dan aanvoelt alsof er een gewicht op het hoofd is geplaatst of ook dat het lijkt alsof er een zeer stevige doek rond hun voorhoofd is gewikkeld.

Te lage bloedsuikerspiegel

Door de hongergevoelens krijgen patiënten ook tekenen van hypoglykemie (lage bloedsuikerspiegel), zoals extreme zwakte, overmatig zweten, een verwarde gemoedstoestand, concentratieproblemen, duizeligheid, buikpijn, het koud hebben, bevingen van het lichaam en misselijkheid.

Behandeling van hoofdpijn door hongergevoelens

Hoewel het gebruik van vrij verkrijgbare pijnstillers hongerhoofdpijn kan verlichten, zijn ze niet aanbevolen. Geneesmiddelen veroorzaken mogelijk bijwerkingen. De behandeling is daarom gericht op voedingsaanpassingen.

Geen bewerkte voedingsmiddelen

Het eten van bewerkte voedingsmiddelen is niet wenselijk. Deze bevatten vaak geraffineerde suikers en een hoog gehalte aan additieven die de bloedsuikerspiegel kunnen beschadigen.

Meer eiwitten

Ook opteren mensen best voor meer eiwitten in de voeding. Deze zijn goed voor het onderdrukken van hongergevoelens.

Meer of minder cafeïne (afhankelijk van oorzaak)

Voorts is het aangewezen om de cafeïne-inname te verminderen wanneer een overmatige inname de klachten heeft veroorzaakt, of anders een kopje koffie of thee te drinken als de onttrekking aan cafeïne de oorzaak is van de vorm van spanningshoofdpijn.

Regelmatig eten

Voor het verkrijgen van stabiele bloedglucosewaarden, is het nuttig om vaak te eten en de maaltijden over de dag te verspreiden. Als mensen namelijk slechts één of twee keer per dag grotere maaltijden eten, gaan de bloedsuikerspiegels sneller schommelen hetgeen leidt tot de ontwikkeling van hoofdpijn.

Voedzame voeding

Patiënten met hongerhoofdpijn eten best iets voedzaam om de intensiteit van de knellende hoofdpijn te verminderen zodat deze geleidelijk vervaagt. Patiënten consumeren best voedsel dat rijk is aan complexe koolhydraten.

Het consumeren van een gezonde, gevarieerde voeding is belangrijk / Bron: Jill111, PixabayHet consumeren van een gezonde, gevarieerde voeding is belangrijk / Bron: Jill111, Pixabay

Preventie: Regelmatig gezonde en gevarieerde voeding eten

Mensen eten best vaak gewone maaltijden zonder maaltijden over te slaan, om hongerhoofdpijn te voorkomen. Verder is het verstandig om snacks bij de hand te hebben in het geval deze nodig zijn. Maaltijden die bestaan uit een verscheidenheid aan groenten en fruit, magere eiwitten en volle granen zijn aanbevolen. Deze gezonde, gevarieerde voeding is niet alleen gezond, maar zorgt ook voor een verminderd hongergevoel. Gehydrateerd blijven door voldoende water te drinken en de hoeveelheid toegevoegde suikers in de voeding te beperken, is ook aanbevolen voor het voorkomen van hoofdpijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Sommige mensen hebben vaak last voor ondraaglijke hoofdpijnen. Vaak is het niet duidelijk waardoor de hoofdpijn ontstaat…
Spanningshoofdpijn: oorzaken en behandelingSpanningshoofdpijn: oorzaken en behandelingHoofdpijn kent verschillende vormen, waarvan de spanningshoofdpijn de bekendste en vaakst voorkomende is. De oorzaak is…
SpanningshoofdpijnSpanningshoofdpijnIeder van u heeft wel eens last van hoofdpijn. De een al wat vaker dan de andere. Er zijn echter verschillende soorten h…
Hoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijnHoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijnSpanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn bij volwassenen. De pijn is niet het gevolg van spierspann…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Geraadpleegd op 19 april 2019:
  • Can Hunger Cause Headaches?, https://www.healthline.com/health/hunger-headache-2
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Hunger Headaches, https://headachemd.net/types-of-headaches/hunger-headaches/
  • Skipping meals leads to headaches?, https://goaskalice.columbia.edu/answered-questions/skipping-meals-leads-headaches
  • What causes hunger headache and how to get rid of it, https://www.belmarrahealth.com/causes-hunger-headache-get-rid/
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Hongerhoofdpijn: Hoofdpijn door hongergevoelens"

Infoteur: Miske
Laatste update: 04-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!