InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)

Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)

Conjunctivitis (Bindvliesontsteking) Conjunctivitis is een ontsteking van het bindvlies. Het bindvlies is een slijmvlies wat buiten het oog zit. Lees hieronder meer over conjunctivitis oftewel een bindvliesontsteking.

Bindvliesontsteking

Conjunctivitis

Bij besmettelijke conjunctivitis wordt het witte gedeelte van het oog rood en kan er etter uit komen. Als er geen etter uit komt dan kan het een jeukerig gevoel geven. Door de ontsteking voelen de ogen erg branderig aan. Doordat er etter uit het oog komt kleven de wimpers aan elkaar waarna er een korst vormt.

Oorzaak

De oorzaak is een infectie of allergie. Als conjunctivitis bij een baby van ouder dan een week voorkomt, dan is vaak de oorzaak dat de traanafvoerkanalen nog niet goed hun werk doen. Ook kan het zijn dat de baby het al heeft opgelopen toen het nog in de buik van de moeder zat. Dit is heel gevaarlijk. Ga daarom ook als je weet dat je kind conjunctivitis heeft of denk dat hij/zij het heeft, toch even langs je huisarts.

Echter bij een allergische reactie heeft het een andere oorzaak. In de meeste gevallen komt het door een overgevoelige reactie voor stuifmeel. Ook kan de allergische reactie komen door cosmetica producten.

Hoe te voorkomen?

  • Niet met vieze vingers in het oog wrijven
  • Was wat vaker je handen
  • Niet van andermans handdoek gebruik maken in het gezicht
  • Niet van andermans washandje gebruik maken

Hoe vaak komt het voor?

Veel mensen hebben het hele jaar door last van conjunctivitis. Dit komt dan voor in de vorm van hooikoorts. Ongeveer 1 op de 50 mensen brengen per jaar hierdoor een bezoekje aan de huisarts.

Behandeling

De huisarts zal als er sprake is van conjunctivitis een zalfje of druppeltjes voor in het oog voorschrijven. Voordat je het middeltje gaat gebruiken dien je wel eerst de afscheiding die uit het oog komt weg te vegen met een doekje met een beetje lauw water. Nadat je het één á twee weken hebt behandeld, zal de conjunctivitis hersteld zijn.

Advies

  • Draag een zonnebril
  • Geen contactlenzen gebruiken
  • Doe geen make-up op
  • Zorg voor een goede hygiëne

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Conjunctivitis (Bindvliesontsteking)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 04-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!