InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eczeem, kruiden en voeding

Eczeem, kruiden en voeding

Atopisch eczeem is een veel voorkomende huidaandoening, Het is een chronische, jeukende, inflammatoire huidziekte die meestal op kinderleeftijd begint. Naast de klassieke kruiden voor de huid, zoals goudsbloem, smeerwortel en driekleurig viooltje zijn er ook vele andere planten, voeding en voedingsstoffen die afhankelijk van de oorzaak, kunnen helpen bij eczeem. Enkele voorbeelden: teunisbloemolie, omega-3-vetzuren, ginkgo en Oolongthee. Atopisch eczeem (atopische dermatitis) is een chronische, jeukende, recidiverende inflammatoire huidziekte die meestal op kinderleeftijd begint. De huidziekte wordt gekenmerkt door een sterk jeukende huiduitslag met roodheid, schilfers, blaasjes, verdikkingen en kloofjes. Naar schatting 15 tot 20% van de kinderen in geïndustrialiseerde landen heeft last van de huidziekte; de incidentie is de laatste decennia om nog onduidelijke redenen met een factor twee tot drie toegenomen en stijgt nog steeds.

Voeding en voedingsupplementen hebben invloed op atopische dermatitis. Borstvoeding verkleint de kans op atopisch eczeem. De consumptie van oolong thee, een vegetarisch en laag-calorisch dieet of eliminatiedieet kan atopisch eczeem verlichten. Voedingsupplementen waaronder probiotica, essentiële vetzuren, vitamine D en antioxidanten kunnen een bijdrage leveren aan de preventie en/of behandeling van atopische dermatitis.

Vegetarisch laag-calorisch dieet

Volwassenen met atopische dermatitis zouden kunnen overwegen gedurende een beperkte tijd een laag-calorisch vegetarisch dieet te volgen. Volgens Japans onderzoek zorgt een dergelijk dieet voor significante afname van de huidklachten. De proefpersonen consumeerden twee maanden lang dagelijks verse groentesap, bruine rijstpap met kelppoeder en tofu met sesampasta (1085 kcal per dag) en dronken thee van kaneelbladeren. Na twee maanden waren de huidklachten met 50% afgenomen, mogelijk door remming van sommige witte bloedcellen (eosinofielen) en secretie van PGE2 door andere witte bloedcellen (monocyten). Twee maanden na afloop van het dieet waren de IgE-spiegel en de balans tussen Th1 / Th2 helpercellen significant verbeterd.

Teunisbloemolie en vis

Symptomen van atopische dermatitis (zoals jeuk en vervellen) kunnen verminderen door de inname van (langeketen) omega-3-vetzuren (EPA/DHA) en/of GLA te verhogen. In een meta-analyse van 26 studies (met 1207 patiënten) naar de effectiviteit van (GLA-rijke) teunisbloemolie (1 tot 8 gram per dag) bij atopische dermatitis is geconcludeerd dat teunisbloemolie helpt om de jeuk te verminderen, vooral bij mensen die geen corticosteroïdzalf gebruikten.

Ginkgo biloba en Oolongthee

Ontstekingsremmende flavonoïden, zoals ginkgetine uit de bladeren van Ginkgo biloba, helpen mogelijk ook atopisch eczeem te verlichten. Bij mensen met eczeem is de afgifte van histamine uit mestcellen groter dan bij controles. De excessieve afgifte van histamine wordt mogelijk tegengegaan door suppletie met quercetine. In een Japanse studie dronken 118 mensen met atopische dermatitis dagelijks drie koppen oolongthee na het eten. Meer dan de helft van de deelnemers verbeterde wat betreft jeuk en huidafwijkingen. Oolongthee bevat polyfenolen met anti-allergische eigenschappen.

De oorzaken van atopisch eczeem zijn nog niet volledig bekend, het blijft dus proberen en experimenteren, waarbij voeding en kruiden veilig ingezet kunnen worden.
Gerelateerde artikelen
De teunisbloem als vleesvervangerDe teunisbloem als vleesvervangerDe teunisbloem heeft veel heilzame kwaliteiten. Op de tuin is het een sieraad, maar wel eentje die zich snel verspreid.…
Aandoening: ZwemmerseczeemAandoening: ZwemmerseczeemDeze naam is eigenlijk heel verwarrend, het is namelijk geen eczeem maar een schimmelinfectie tussen de tenen. Je kan de…
Teunisbloem, geschiedenis en gebruikTeunisbloem, geschiedenis en gebruikAls je de fluorescerend gele teunisbloem in de schemering vlammend ziet open gaan, lijken elfjes en andere etherische we…
Bronnen en referenties
  • Tanaka T et al. Vegetarian diet ameliorates symptoms of atopic dermatitis through reduction of the number of peripheral eosinophils and of PGE2 synthesis by monocytes. J Physiol Anthropol Appl Human Sci. 2001;20(6):353-61.
  • Melnik BC et al. Is the origin of atopy linked to deficient conversion of ω-6-fatty acids to prostaglandin E1? J Am Acad Dermatol. 1989;21:557-63. Bjørneboe A et al. Effect of dietary supplementation with eicosapentaenoic acid in the treatment of atopic dermatitis. Br J Dermatol 1987;117:463 Morse NL et al. Meta-analysis of randomized, placebocontrolled clinical trials of Efamol evening primrose oil in atopic eczema. Where do we go from here in light of more recent discoveries? Curr Pharm Biotechnol 2006;7:503-24.
  • Lim H et al. Effects of antiinflammatory biflavonoid, ginkgetin, on chronic skin inflammation. Biol Pharm Bull 2006;29:1046-9. 27. Uehara M et al. A trial of oolong tea in the management of atopic dermatitis. Arch Dermatol. 2001;137:4243.
  • Foto: zaaddozen van Oenothera biennis / Teunisbloemolie

Reageer op het artikel "Eczeem, kruiden en voeding"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 14-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!