InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een ingegroeide nagel kan een ontsteking veroorzaken

Een ingegroeide nagel kan een ontsteking veroorzaken

Een ingegroeide nagel kan een ontsteking veroorzaken Ingegroeide nagels zorgen voor pijn bij het lopen en kunnen zelfs gevaarlijke ontstekingen veroorzaken. Ontstekingen die, als ze niet goed verzorgd worden, tot heel nare gevolgen kunnen leiden. Zwerende tenen zijn bijvoorbeeld niet altijd gemakkelijk te behandelen, als de ontsteking verder gevorderd is. Het is daarom heel belangrijk om tijdig in te grijpen als u merkt dat het met een nagel de verkeerde kant op gaat. Meestal betreft het de teennagels en dan vooral de nagel van de dikke teen. Onze voeten verdienen een goede verzorging. Vaak wordt er echter pas naar gekeken, als men er last van krijgt, maar dat is in feite al veel te laat.

De oorzaak van een ingegroeide nagel

De oorzaak van het naar binnen groeien van een nagel hoeft u niet ver te zoeken. Vooral de nagels van de tenen worden niet altijd goed geknipt. Veel mensen knippen de teennagels rond af. Ze volgen daarmee de boog van de teen zelf en knippen daarbij de nagel vaak net iets te ver weg, maar juist dat is niet goed. Op die manier heeft de nagel een betere mogelijkheid om in het vlees te groeien.

Teennagels altijd recht afknippen

Teennagels moeten daarom altijd recht afgeknipt worden. Ontstaan er daarbij scherpe hoekjes, dan kunnen die even kort afgevijld worden, zodat daar geen nylons aan blijven haken. Ook de nagel zelf mag afgevijld worden. Maak de nagels dan ook meteen goed schoon en haal eventueel hardnekkig vuil onder de nagel weg. Vooral in de zomer, als men op blote voeten en slippers loopt, kan zich immers nogal wat vuil onder de teennagels verzamelen.

Gevolgen van ingegroeide nagels

Ook al neemt u elke dag een douche, toch kan dat vuil onder de nagel onder de huid kruipen als de nagel de kans krijgt om in te groeien. Meestal merkt u het niet direct, maar valt het u pas op als de teen pijn gaat doen en u naar uw voet gaat kijken. Vaak is er een rood plekje aan het vlees naast de bovenhoek van de teennagel.

Rood en warm

Een stuk huid dat rood en warm is betekent meestal dat er een ontsteking onder zit. Rode en warme huid langs de nagel betekent dan ook meestal dat het plekje ontstoken is. In dit stadium moet er meteen gereageerd worden als u het probleem niet groter wilt laten worden.

Een ouderwets sodabad helpt bij een ontsteking

Een bad met warm water waarin wat soda of badedas is opgelost kan de ontsteking aanpakken. Zolang de ontstoken plaats nog dicht is, zal het niet al teveel helpen, maar als u op de rode plaats drukt (wat wel pijnlijk zal zijn) springt deze meestal net naast de nagel open en komt er wat pus uit.

Soda is nog steeds het beste

Het sodabad doet de rest. Soda is een oud middel tegen ontstekingen, maar werkt nog steeds prima. Houd de teen (of de vinger als het een vingernagel betreft) er ongeveer 20 minuten in. Herhaal het bad elke dag tot de ontsteking vermindert.

Een watje om het doorgroeien in het vlees tegen te gaan

Stop na het afdrogen een klein rolletje watten onder de nagel, zodat die wat omhoog komt en niet opnieuw in het vlees kan drukken. Doe ook een pleister op de plaats, zodat er geen nieuw vuil in het wondje kan komen. Het loopt even lastig, maar op die manier is het probleem vaak al te verhelpen.

De arts kan een ontsteking bij een ingegroeide nagel behandelen

Is de ontsteking te ver gevorderd en helpt het bovenstaande niet, ga dan naar de huisarts en laat daar de ontstoken plek behandelen. Alles is immers beter dan de nagel helemaal te moeten verliezen en de ontsteking maar door te laten woekeren. Een ontsteking op die plaatsen kan uitgroeien tot een ontsteking die niet alleen de omgeving van de nagel, maar ook het bot kan aantasten. Een dergelijke ontsteking is beslist niet ongevaarlijk.

Wild vlees

Een ingegroeide teennagel hoeft niet altijd tot ontstekingen te leiden, maar kan ook soms de aangroei van wild vlees op die plaats veroorzaken. Ook dat moet echter door een arts aangepakt worden om latere problemen met lopen te vermijden. Ga in een dergelijk geval altijd op tijd naar een arts, zodat het al in de kiem aangepakt kan worden. Hoe langer u wacht, des te moeilijker (en vaak des te pijnlijker) zal de behandeling zijn.

Problemen kunnen voorkomen worden

Een ingegroeide teennagel voorkomen is beter dan deze te genezen. U kunt voorkomen dat nagels ingroeien door ze dus recht af te knippen en beslist niet in de ronde vorm van de teen. Recht afgeknipte nagels krijgen meestal de kans niet om in te groeien.

Gebruik een watje

Hebt u per ongeluk toch een teennagel rond afgeknipt, steek ook dan een klein, opgerold watje tussen de hoek van de nagel en het vlees ernaast tot de nagel weer een stukje aangegroeid is. Houd de nagel daarna een paar dagen in de gaten. Ze krijgt op die manier niet de gelegenheid om in het vlees te groeien.

Voeten

Vooral de nagels van de tenen moeten goed verzorgd en in de gaten gehouden worden. Uw voeten zijn heel belangrijk om goed te kunnen lopen en uw tenen en nagels hebt u daarbij hard nodig. De nagels van de handen ziet u elke dag verschillende malen, maar die van de voeten zitten meestal verstopt in sokken, kousen en schoenen en u ziet ze vooral 's winters slechts bij het aankleden, uitkleden en wassen. Een beetje extra aandacht kunnen ze daarom best gebruiken.

Voeten verzorgen

Voeten zijn belangrijk. Ze moeten dagelijks verzorgd worden. Vooral in de winter, als het koud is. Voeten en handen hebben het eerste last van de kou. Probeer ze warm te houden. Dat is beter voor de doorbloeding. Ook in de zomer hebben voeten het vaak erg te verduren, vooral als men op blote voeten loopt of zonder kousen op schenen loopt.

Let in de zomer extra op wondjes

Verwen de voeten in de zomer dagelijks met een wasbeurt en body lotion en zorg dat de huid niet uitdroogt. Controleer de voeten ook steeds na een wandeling in de tuin of in de natuur op tekenbeten en of er geen wondjes zijn. Blote voeten "vangen" sneller een ontsteking, omdat ze niet beschermd zijn. Via een kleine krats of ontvelling kan al snel een bacterie binnenkomen.
© 2013 - 2018 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ingegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingIngegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingEen ingegroeide teennagel zie je het meest aan de grote teen. Eén of beide zijkanten van nagel is gekromd en snijdt in d…
Ingegroeide nagel behandelenIngegroeide nagel behandelenWanneer de nagel in de huid ingroeit, spreken we van een ingegroeide nagel. Dit komt het vaakst voor bij de teennagels,…
Behandeling van ingegroeide teennagelsBehandeling van ingegroeide teennagelsEen ingegroeide teennagel is een vervelende klacht, die je beter in een vroeg stadium kunt aanpakken, teneinde latere ch…
Pijnlijke teen, ontsteking door ingegroeide teennagelPijnlijke teen, ontsteking door ingegroeide teennagelOm goed te kunnen lopen, dienen de tenen pijnloos te zijn. Dit wordt lastig indien er sprake is van ingegroeide nagels.…
Homeopathische middelen bij nagelproblemenHomeopathische middelen bij nagelproblemenNagels zijn dode, verhoornde structuren die groeien vanuit plooien onder de huid. Hun hardheid danken ze aan de stof ker…

Reageer op het artikel "Een ingegroeide nagel kan een ontsteking veroorzaken"

Reactie

H. Westerveld, 19-02-2017 11:17 #1
Mijn nagel van de grote teen, en rechterteen, zijn ontstoken, hiervoor ben ik naar mijn huisarts geweest, hij heeft mijn tenen behandeld.Ook ben ik meerdere malen naar een podotherapeute geweest, maar de pijn herhaald zich steeds weer.De pijn begint onder de grote, en van daaruit naar mijn voorhoofd! Wie kan mij goede raad geven? Reactie infoteur, 20-02-2017
De laatste zin begrijp ik niet goed, maar voor de rest lijkt het alsof de ontsteking nooit helemaal weg is. Behandel de voet eens een week of twee elke avond met een warm voetbad met badedas of een warm voetbad met soda erin. Dat zou de ontsteking een heel eind weg moeten halen. Doe ook een klein stukje watten onder de hoek waar de nagel steeds ingroeit, zodat u de oorzaak ervan weg haalt.
Veel succes.
Met vriendelijke groet,
Anneke

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 23-01-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!