InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ingegroeide teennagel: oorzaken en wat kun je eraan doen?

Ingegroeide teennagel: oorzaken en wat kun je eraan doen?

Ingegroeide teennagel: oorzaken en wat kun je eraan doen? Een ingegroeide teennagel begint met druk in de rand van de nagelplooi en deze kan doorgroeien tot in de huid. Dit geeft pijnklachten en vaak ontstaat er een ontsteking. Oorzaken kunnen zijn te kleine schoenen, kromme teennagels, verwondingen of de nagels te rond afknippen. De huisarts kan een watje of een gootje aanbrengen onder de nagel zodat de nagelpunt weer over het nagelbed groeit. Wanneer dit niet helpt, kan er uiteindelijk gekozen worden voor een operatieve ingreep. Hoe ontstaat een ingegroeide teennagel en wat kun je het beste doen?

Wat het is

Een nagel groeit meestal in bij de grote teen. Het kan zowel aan de binnenkant als buitenzijde van de nagel ontstaan. Het puntje van de nagel groeit in het nagelbed. Eerst drukt de nagel in de nagelplooi en vervolgens groeit de nagel door de huid heen. Dit kan leiden tot irritatie, pijn of een ontsteking. De huid om de ingegroeide nagel is rood en pijnlijk en kan opzwellen. Soms komt er pus uit de ontstoken plek en ontstaat er druk op de teen. Ingegroeide teennagels komen het meeste voor bij jongeren tussen de 15 en 24 jaar, maar het kan ook op andere leeftijden ontstaan.

Oorzaken

Deze aandoening kan je behoorlijk belemmeren, waardoor het dragen van gewone schoenen soms niet meer mogelijk is. Het is niet altijd even duidelijk waarom de nagel ingroeit, maar de volgende facturen kunnen een rol spelen:

  • Knellende schoenen
  • Kromme nagels
  • Verwondingen aan de teen
  • Gekneusde teen
  • Het rond afknippen van de teennagels
  • Te kort afknippen van de nagels in de hoekjes
  • Peuteren aan de nagels
  • Bouw van de tenen
  • Zweetvoeten (bacteriën krijgen meer kans)

Wanneer je tenen van zichzelf een beetje gekanteld staan, waardoor er tijdens het lopen te veel druk ontstaat in de nagelrand, kan dit ervoor zorgen dat de nagel door het nagelbed groeit. Ook door de nagels te kort te knippen, kan druk geven tijdens het lopen, waardoor de nagel ingroeit.

Wat je zelf kunt doen

Wanneer je het vermoeden hebt dat de nagel ingroeit, kun je de aangedane voet ongeveer twee keer per dag gedurende tien minuten weken in warm water met soda, zeezout of ander inweekmiddel. Het kan verzachtend werken tegen de pijn. Draag ruime schoenen of slippers, zodat er geen druk op de teennagel komt. Als je de teennagels knipt, doe dit dan niet te kort en knip ze recht af. Je kunt je voeten regelmatig laten behandelen door een pedicure en de nagels op juiste wijze te verzorgen.

Behandeling

Wanneer je veel last hebt van de ingegroeide nagel, kun je naar de huisarts gaan. Hij kan een wattenbolletje of een soort van gootje onder de nagel aanbrengen, zodat de punt van de nagel over het nagelbed heen groeit. Soms ontstaat er wild vlees vanwege de ontsteking van de ingegroeide nagel. Dit kan aangestipt worden met zilvernitraat. Wanneer deze ingreep niet helpt, kan er gekozen worden voor de volgende behandelingen: het wegsnijden van een driehoekje van de nagel en nagelbed of het wegsnijden van een lengtestrook van de nagel.

Versmallen nagelrand

Wanneer de er sprake is van een ontsteking, kan er soms gekozen worden voor een versmalling van de nagerand. Er wordt een stuk van de nagerand weggeknipt. De ontsteking kan tot rust komen en de nagel groeit later weer terug. Soms is het nodig dat de nagel blijvend versmald moet worden omdat hij blijft ingroeien. In dat geval wordt niet alleen de nagelrand weggeknipt, maar wordt ook de nagelwortel verwijderd. Soms wordt er gekozen voor het verwijderen van een halve of hele nagel.

Na de ingreep

Een ingreep aan de teennagel gebeurt meestal poliklinisch onder plaatselijke verdoving. De kans op complicaties is niet zo groot, maar ze kunnen voorkomen. Zo kan het zijn dat de nagel ondanks het verwijderen van de wortel toch weer ingroeit. De wortel is dan niet volledig verwijderd en de behandeling moet worden herhaald. De pijn is meestal niet zo hevig na de ingreep. Na enkele dagen is het vaak weer mogelijk om normaal te lopen. Als de nagel goed geneest is een nacontrole meestal niet nodig. Ververs na de behandeling een paar keer per dag de pleister of het verband.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ingegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingIngegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingEen ingegroeide teennagel zie je het meest aan de grote teen. Eén of beide zijkanten van nagel is gekromd en snijdt in d…
Ingegroeide nagel behandelenIngegroeide nagel behandelenWanneer de nagel in de huid ingroeit, spreken we van een ingegroeide nagel. Dit komt het vaakst voor bij de teennagels,…
Behandeling van ingegroeide teennagels altijd belangrijkBehandeling van ingegroeide teennagels altijd belangrijkEen ingegroeide teennagel is een vervelende klacht, die je beter in een vroeg stadium kunt aanpakken, teneinde latere ch…
Pijnlijke teen, ontsteking door ingegroeide teennagelPijnlijke teen, ontsteking door ingegroeide teennagelOm goed te kunnen lopen, dienen de tenen pijnloos te zijn. Dit wordt lastig indien er sprake is van ingegroeide nagels.…
Ingegroeide teennagels: behandelingen en vergelijkingenIngegroeide teennagels: behandelingen en vergelijkingenIngegroeide teennagels kunnen zeer pijnlijk zijn. Je teen kan hierbij een rode kleur krijgen en er kan zelfs pus ontstaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tiburi, Pixabay
  • www.thuisarts.nl
  • www.voetverzorging.nl

Reageer op het artikel "Ingegroeide teennagel: oorzaken en wat kun je eraan doen?"

Reactie

L. Vos, 15-09-2017 11:13 #1
Er is een oude remedie voor dit probleem als ze al ingroeinde zijn en het helpt regelmatig. Je doet op een watje wat appelazijn op de pijnlijke nagel zo vaak als het kan. Het in contact komende nageldeel zal langzaam doodgaan en de rest blijft intact. Bij etterende wondjes insmeren met citroen, dit prikt even maar komt goed. Veel succes, ik zelf ben er eindelijk van af zo.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 03-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!