InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pepermunt en IBS

Pepermunt en IBS

Pepermuntthee en pepermuntolie worden van oudsher gebruikt bij maag en darmklachten, dyspepsie, misselijkheid, winderigheid, enteritis, gastritis, diarree, galproblemen, galstenen en bij verkoudheid. Pepermuntolie verlicht ook klachten van een spastische dikke darm. Pepermuntolie wordt uitwendig (verdund) gebruikt bij spanningshoofdpijn, neuralgie, spierpijn, gewrichtspijn en jeuk. Ook is pepermuntolie (in combinatie met eucalyptusolie en eventueel lavendelolie) effectief gebleken bij hoofdluis. Bij neusverkoudheid, een verstopte neus kan pepermuntolie aan een dampbad worden toegevoegd of (verdund) op de borst worden gesmeerd. Niet dat de neusverstopping minder wordt, maar het geeft wel het subjectieve gevoel beter te kunnen ademen. Pepermuntolie heeft een antivirale werking en remt het herpes simplex virus. Eventueel in combinatie met tea tree olie (of kruidnagelolie), helpt munt mogelijk ook tegen opkomende koortsblaasjes. Het wetenschappelijke bewijs dat pepermunt(olie) werkt bij gezondheidsklachten is vooralsnog het best onderbouwd voor (functionele, non-ulcer) dyspepsie, intestinale dysbiose en spastische dikke darm (IBS).

IBS, spastisch colon, prikkelbaar darmsyndroom

Spastische dikke darm (spastisch colon, prikkelbare darm) is een chronische functionele stoornis van de dikke darm met terugkerende klachten waaronder buikpijn, veranderde darmfunctie (constipatie of diarree), hypersecretie van slijm in de dikke darm, gasvorming, een opgeblazen gevoel, pijn bij ontlasting, sterke aandrang. De oorzaken van spastisch colon zijn nog onopgehelderd; factoren zoals verstoring van de darmflora, psychische factoren (stress, angst, depressie), een verlaagde pijndrempel spelen mogelijk een rol.

Pepermuntolie in maagsapresistente capsules met vertraagde afgifte kan de darmfunctie bij mensen met spastisch colon significant verbeteren. Onderzoeken met pepermuntolie bij prikkeldare darm lieten aanvankelijk wisselende resultaten zien. Vermoedelijk komt dit omdat patiënten aan de studies deelnamen die geen spastisch colon hadden, maar bij wie de klachten werden veroorzaakt door bacteriële overgroei in de dunne darm, lactose-intolerantie of coeliakie.

In een review en meta-analyse uit 1997 in het American Journal of Gastroenterology werden vijf dubbelblinde studies geanalyseerd. In twee studies kon niet worden aangetoond dat pepermuntolie beter werkte dan placebo; drie studies lieten wel een significante verbetering zien met pepermuntolie. Sindsdien zijn nog drie studies gepubliceerd met pepermuntolie. In een studie uit Taiwan had 79% van de volwassen patiënten (significant) minder klachten na het gebruik van pepermuntolie; in een twee weken durende studie met 42 kinderen (8-10 jaar) met spastische dikke darm verbeterde 76% van de kinderen in de verumgroep vergeleken met 19% in de placebogroep.

Voor een Italiaanse studie, die 4 weken duurde, werd gezorgd dat uitsluitend patiënten met spastisch colon (Rome II criteria) werden geselecteerd. Zevenenvijftig patiënten (18-80 jaar) werden behandeld met pepermuntolie (2x daags 2 maagsapresistente capsules met in iedere capsule 225 mg pepermuntolie) of kregen een placebo. De capsules werden een uur voor de maaltijd ingenomen. Van de proefpersonen die pepermuntolie hadden gebruikt had 75 % meer dan 50% afname van klachten vergeleken met 38% in de controlegroep. De verbetering van het ziektebeeld was vier weken na beëindiging van de studie nog steeds statistisch significant vergeleken met placebo. De vermindering van klachten is vermoedelijk voor een belangrijk deel te wijten aan de krampwerende en anti-microbiële activiteit van pepermuntolie. Ook is in dieronderzoek aangetoond dat pepermuntolie (vooral in combinatie met karwijzaadolie) postinflammatoire viscerale hyperalgesie vermindert. De onderzoekers concluderen dat behandeling met pepermuntolie gedurende vier weken veilig en effectief is bij klachten van spastisch colon.

Mijn theerecept bij spastische dikke darm

Pepermuntblad met gelijke delen venkel of karwijzaad en echte kamillebloemen, in gekookt water 10 minuten laten trekken als thee, twee maal daags een kopje gedurende vier weken gebruiken. Uitwendig één druppel etherische olie van Mentha piperita verdund met sintjanskruidolie inwrijven op de plexus solaris.
Gerelateerde artikelen
Spastische darm: prikkelbare darmSpastische darm: prikkelbare darmEen spastische darm staat ook wel bekend als een prikkelbare darm. Veel mensen hebben last van darmproblemen, waarvan ee…
Natuurlijke middelen tegen constipatie en spastische darmEen spastische darm hebben betekent afwisselend diarree hebben en dan weer verstopt zitten. Een spastische darm kan best…
Kruiden: pepermuntKruiden: pepermuntPepermunt of mentha piperita is een lid van de muntfamilie. Je kunt pepermunt zelf in je tuin kweken en het is een overb…
Bronnen en referenties
  • https://sites.google.com/site/kruidwis/planten-van-a-tot-z/mentha-piperita-pepermunt
  • https://sites.google.com/site/kruidwis/fytotherapie/ibs
  • McKay DL, Blumberg JB. A review of the bioactivity and potential health benefits of peppermint tea (Mentha piperita L.). Phytother Res. 2006;20(8):619-33.
  • European Scientific Cooperative of Phytotherapy (ESCOP). Monographs on the Medicinal Uses of Plant Drugs. Exeter (UK): ESCOP;1999.
  • Blumenthal M. The complete German Commission E monographs : therapeutic guide to herbal medicines. Austin: American Botanical Council, 1998.
  • Grigoleit HG et al. Pharmacology and preclinical pharmacokinetics of peppermint oil. Phytomedicine. 2005;12(8):612-6.
  • Nishino T et al. Nasal inhalation of l-menthol reduces respiratory discomfort associated with loaded breathing. Am J Respir Crit Care Med 1997;156:309-13.
  • Schuhmacher A et al. Virucidal effect of peppermint oil on the enveloped viruses herpes simplex virus type 1 and type 2 in vitro. Phytomedicine. 2003;10(6-7):504-10.
  • Cappello G et al. Peppermint oil (Mintoil) in the treatment of irritable bowel syndrome: a prospective double blind placebo-controlled randomized trial. Dig Liver Dis. 2007;39(6):530-6
  • Pittler MH et al. Peppermint oil for irritable bowel syndrome: a critical review and metaanalysis. Am J Gastroenterol 1998;93:11315.
  • Kline RM et al. Enteric-coated, pH-dependent peppermint oil capsules for the treatment of irritable bowel syndrome in children. J Pediatr. 2001;138:125-8.

Reageer op het artikel "Pepermunt en IBS"

Infoteur: Herborist
Laatste update: 25-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!