InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijn

Hoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijn

Hoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijn Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn bij volwassenen. De pijn is niet het gevolg van spierspanning in schedel en nek zoals men vroeger aannam. Spierspanning kan de pijn echter wel verergeren. De oorzaak is vrijwel onbekend. In circa 50 procent van de gevallen is er sprake van samentrekking en verwijding van bloedvaten in de hersenen. Rust, voldoende ontspanning en oefeningen kunnen de kans op de aandoening verkleinen.

Spannings-hoofdpijn en migraine

Sommige patiënten hebben zowel last van spanningshoofdpijn als van een ernstiger vorm, migraine. Pijn en druk kunnen dagen of weken duren, in tegenstelling tot migraine en clusterhoofdpijn. De kwaal komt het meest voor bij mensen van middelbare leeftijd en ouderen. De behandeling is gericht op het verlichten van de symptomen.

Symptomen spanningshoofdpijn

  • Pijn of druk alsof er een band om het hoofd zit.
  • Lichte duizeligheid.
  • Oorsuizen.

Voortdurend pijn of druk boven in het hoofd, de slapen of het achterhoofd. In tegenstelling tot bij migraine en clusterhoofdpijn, komt de pijn aan beide kanten tegelijk voor. Ook is er meestal geen sprake van misselijkheid en overgeven. De pijn kan dof, scherp, hevig of verspreid zijn en dagen tot zelfs maanden duren.

Oorzaken spanningshoofdpijn

Bepaalde omstandigheden kunnen aanleiding geven, zoals een slechte houding door stress en vermoeidheid; depressie of angstgevoelens; te weinig of te veel slaap; lawaaierige of slecht geventileerde omgeving; zware lichamelijke arbeid; vermoeide ogen en begin van de menstruatie.

Geestelijke inspanning op zich veroorzaakt geen hoofdpijn, maar vermoeide ogen of een slechte houding bij het studeren zijn meestal de aanleiding.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Preventie van spanningshoofdpijn

Belangrijk is om voldoende rust te nemen en neem regelmatig tijd voor oefeningen en ontspanning.

Onderzoek en diagnose spanningshoofdpijn

De arts bekijkt de ziektegeschiedenis en kan een lichamelijk onderzoek uitvoeren, waarbij de diagnose in de meeste gevallen makkelijk is te stellen.

Onderzoeken

In ernstige, langdurige gevallen kunnen de volgende onderzoeken worden gedaan:
  • Urine-onderzoek
  • Oog-onderzoek
  • Röntgenopnamen van schedel en bijholten
  • CT-scan van de hersenen

Behandeling van spanningshoofdpijn

Er zijn een aantal opties mogelijk ter behandeling:
  • OTC-pijnstillers kunnen zo nodig worden gebruikt. Aspirine helpt in deze gevallen het best. Deze middelen zijn verkrijgbaar bij de gangbare drogisten.
  • Massage van schedel- en nekspieren verlicht de pijn (en kan heel ontspannend werken natuurlijk!)
  • Een warm bad helpt de spieren te ontspannen en de pijn te verminderen.
  • Kort slapen of rusten in een donkere kamer kan helpen.
  • Antidepressiva of tranquillizers worden soms voorgeschreven bij hevige of langdurige pijn.
  • Biofeedback, waarbij men leert bepaalde lichamelijke activiteiten, zoals de lichaamstemperatuur, bewust te controleren, kan gebruikt worden bij de behandeling.
  • Ontspanningsoefeningen kunnen de pijn verlichten.

Naar de dokter

Ga naar de dokter als de hoofdpijn langer dan 24 uur duurt, of gepaard gaat met verschijnselen zoals koorts, slaperigheid, misselijkheid en overgeven of wazig zien.
Gerelateerde artikelen
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
Wat te doen met hoofdpijn?Heeft u last van kwellende hoofdpijn? Kunt u zich hierdoor niet goed concentreren? Bent u 's avonds te moe om nog iets t…
Hoofdpijn en migraineHoofdpijn en migraineEen op de vijf Nederlanders heeft minstens een dag per week hoofdpijn. Maar om hoofdpijn te bestrijden, moet men wel wet…
Steken in het hoofdSteken in het hoofdSteken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel…
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer, druk 2000.
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoofdpijn en spanning: behandeling spanningshoofdpijn"

Reacties

Geert, 02-07-2017 08:31 #6
Zit met band bovenaan hoofd die loopt langs beide oogkassen over mijn wangen naar de achterzijde van mijn boventanden. Wie mij kan helpen? Grote dank!

Mariette, 28-09-2016 15:36 #5
Ik loop al jaren met geruis en gepiep in mijn oren, ben toen naar een oorspecialist geweest en ze kunnen mij blijkbaar niet helpen. Nu sinds vorige donderdag heb ik druk in mijn hoofd en geraak er gewoon niet vanaf, zelfs niet met pijnstillers. Heb ook soms wel eens zware pijnscheuten in mijn linker oor en ben ook soms draaierig. Wat zou ik het beste kunnen doen om er toch vanaf te geraken? PS: Ik zit wel ook met een zware druk op mijn ogen, kan het zijn dat dit allemaal iets met elkaar te maken heeft want is zeker niet plezant :-)

Sabine Bichet, 29-03-2015 19:09 #4
Ik kamp al een paar weken met een druk in mijn hoofd, een lichte duizeligheid en vaak ook een druk in mijn oren. Ik heb veel moeite met werken op een computer en ook met autorijden. Alles wat een behoorlijke concentratie vereist, is problematisch. Diverse scans en bloedonderzoek geven aan dat er niets ernstigs aan de hand. Ik ga naar een manuele therapeut voor het losmaken van hoofd en nekspieren, zorg voor veel rust en ontspanning maar ik bemerk geen of nauwelijks verbetering. Heeft iemand ervaring met deze klachten?

Catherine, 17-01-2014 12:47 #3
Jaren na een valpartij komen we erachter dat de spanningshoofdpijn van onze zoon te maken heeft met een gedraaide atlas (bovenste nekwervel). Dit kan spanningshoofdpijn veroorzaken en andere klachten door druk op zenuwen. De diagnose werd gemist. Een goede manueel therapeut heeft dit ontdekt.

Cees, 11-12-2011 10:31 #2
Ik heb nu ruim 2 jaar spanningshoofpijn (met oorsuizen/piep) en met enige regelmaat zo heftig dat functioneren moeilijk/onmogelijk is. Mijn vraag is, over welke oefeningen gaat het en welke aspirine's werken het best volgens ervaringsdeskundigen? Aangezien mijn hoofdpijn nooit helemaal weg is slik ik bijna dagelijks paracetamol. Mijn huisarts heeft mij gewaarschuwd dat regelmatig gebruik van dit middel de klacht kan verergeren, in de bijsluiter van Ibuprofen wordt gesproken over oorsuizen en hoofdpijn als mogelijke bijwerking. Ben erg benieuwd of er middel (onschadelijk) bekend is welke de pijn dragelijk maakt of wegneemt.
Cees

Lisa, 20-12-2010 10:59 #1
Hallo! Ik heb sinds 3 weken last van een piep in mijn oor wat nu uitgegroeid is tot oorsuizen. Daarnaast heb ik een licht draaiierig gevoel in mijn hoofd en af en toe flink druk op mijn oren en in mijn hoofd. Ik loop al een week bij de dokter, die niets kan vinden. Mijn bloed is goed en ook heb ik geen bloedarmoede. Ik word 's morgens al wakker met de gedachte: 'Zou ik weer licht zijn in mijn hoofd?' Ik heb verder geen hoofdpijn. Kan ik last hebben van spanningshoofdpijn? Ik ben bang dat ik wat ergs heb of dat ik hier nooit meer vanaf kom. Reactie infoteur, 20-12-2010
Beste Lisa,
Dat is inderdaad mogelijk, maar ik zou je toch adviseren om dit aan je huisarts te overleggen. Deze kan u mogelijk ook doorsturen naar een specialist, voor nader onderzoek.
Groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Laatste update: 11-02-2016
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!