InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van Alzheimer en omgevingsfactoren

De ziekte van Alzheimer en omgevingsfactoren

Defecte genen vergroten weliswaar de kans dat iemand op latere leeftijd de ziekte van Alzheimer krijgt, maar lang niet alle mensen met deze genen zullen de ziekte krijgen. Wetenschappers denken dat een combinatie van verscheidene milieufactoren de aandoening teweegbrengt. Verschillende theorieën zijn geopperd, waarvan enkele hieronder worden genoemd.

Auto-immuunziekte

Auto-immuunziekten zijn stoornissen waarbij het immuunsysteem van het lichaam, dat normaalgesproken lichaamsvreemde indringers zoals bacteriën en virussen bestrijdt, enkele van zijn eigen cellen begint aan te vallen. Enkele wetenschappers vermoeden dat bij sommige oudere mensen veranderingen in de verouderende hersenen het immuunsysteem ertoe aanzetten om de hersenen aan te vallen, wat tot de ziekte van Alzheimer leidt. Een infectie of een chemische stof in het voedsel kan de ontwikkeling van de ziekte in gang zetten.

Prionen, langzame virussen

Kleine infectieuze eiwitdeeltjes die prionen worden genoemd, zijn geïdentificeerd als veroorzakers van enkele hersenaandoeningen die lijken op Alzheimer. Sommige deskundigen denken dat prionen of langzame virussen (virussen die vele jaren later ziekte veroorzaken) de ziekte van Alzheimer teweeg kunnen brengen.

Verwondingen aan hoofd en nek

De ziekte van Alzheimer komt opmerkelijk veel voor bij mensen die een whiplash, een verwonding aan de nek en het hoofd, hebben gehad. Het is niet duidelijk hoe deze verwonding de ziekte zou kunnen veroorzaken, en het is misschien gewoon toeval dat Alzheimer vaker voorkomt bij mensen die een whiplash hebben gehad dan bij andere mensen. Maar de bevinding dat boksers ook vaker aan dementie lijden dan andere mensen wijst erop dat verwondingen aan de nek en het hoofd tot de ziekte kunnen leiden.

Aluminium en kwik

Enkele kleine onderzoeken leken erop te wijzen dat aluminium een directe rol in de ontwikkeling van Alzheimer zou kunnen spelen.
De meeste deskundigen denken nu echter dat dit heel onwaarschijnlijk is. Volgens een andere theorie zou het kwik dat jaren geleden werd gebruikt om gaatjes in kiezen te vullen, uit de vullingen weglekken en op een of andere manier Alzheimer veroorzaken. Men denkt nu dat dit onwaarschijnlijk is, maar er wordt meer onderzoek gedaan.

Het risico verkleinen

Er komen steeds meer aanwijzingen die suggereren dat wat goed is voor het hart ook goed is voor de hersenen. Fit en gezond blijven, kan de kans op het krijgen van alle vormen van dementie verkleinen. Algemene adviezen zijn:

  • Niet roken
  • Gezond eten (weinig zout en vet, en veel vers fruit en verse groenten) kan de bloeddruk helpen verlagen
  • Regelmatig aan lichaamsbeweging doen
  • Bloeddruk regelmatig door een huisarts laten controleren
  • Verwondingen aan het hoofd vermijden (bijvoorbeeld door tijdens het fietsen een helm te dragen)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Whiplash, oorzaken, symptomen en behandelingEen whiplash is een typisch acceleratie-deceleratie trauma. Een whiplash kan ontstaan na een kop-staart botsing waarbij…
Whiplash en de keuringsarts WAOWhiplash en de keuringsarts WAODe keuringsarts of verzekeringsarts is een van de meest gevreesde artsen in de wereld van de whiplash. Zij zijn namelijk…
Ziekteverwekker: PrionZiekteverwekker: PrionEen prion (proteinaceous infectious particle) is een infectieus eiwitdeeltje dat in defecte vorm de verwekker is van enk…
Vragenlijst whiplashklachtenVragenlijst whiplashklachtenEen whiplash is een aandoening die getypeerd wordt door met name nekklachten. Het is lastig om whiplash letsel te onderz…

Reageer op het artikel "De ziekte van Alzheimer en omgevingsfactoren"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 14-02-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Alzheimer
Medische informatie…
Schrijf mee!