Alzheimer: vroege tekenen en symptomen

Het kan moeilijk zijn om de eerste symptomen van verschillende vormen van dementie te herkennen. Wanneer een grootouder vergeetachtig wordt, lijkt dit misschien gewoon bij het ouder worden te horen. Maar wanneer de familie wat beter kijkt, wordt duidelijk dat iemand zich heel anders gedraagt dan hij of zij normaal doet. Mensen met beginnende Alzheimer lijken afweziger, zetten dingen op de verkeerde plek terug en herhalen zichzelf. Ze kunnen soms verward zijn of vreemde dingen doen, zoals melk in de oven zetten in plaats van in de koelkast. Maar vaak beseffen hechte vrienden en familieleden pas nadat iemand de diagnose Alzheimer heeft gekregen dat de kleine veranderingen in het gedrag waarschijnlijk het begin van de aandoening waren.

Geheugentesten

Bij het stellen van een diagnose kan een arts een eenvoudige geheugentest gebruiken, Zo kan hij enkele basale vragen stellen over recente gebeurtenissen en herinneringen uit het verleden, zoals:

  • Hoe oud bent u?
  • Wat is uw geboortedatum?
  • Welke dag is het vandaag?
  • In welke maand zitten we?
  • Welk jaar is het?
  • Wanneer was de Eerste Wereldoorlog?
  • Wat is de naam van de premier of
  • president?
  • Waar bent u nu?
  • Onthoud een adres, zoals lepenlaanllfegtt
  • herhaal dit na vijf minuten, '
  • Tel terug van 20 naar 1.

Een diagnose stellen

Geen enkele test kan met zekerheid aantonen dat iemand de ziekte van Alzheimer heeft. Maar artsen kunnen hersenscans, geheugentesten en bloedtesten gebruiken om andere ziektes uit te sluiten. Hierdoor kunnen ze in ongeveer 90 procent van de gevallen een juiste diagnose stellen.

Een hersenscan kan een beeld geven van welke veranderingen in iemands hersenen plaatsvinden. Hersenscans kunnen op verschillende manieren gemaakt worden, onder andere met een speciaal type röntgenonderzoek dat we computer-tomografie (CT) noemen. CT laat beelden zien van ‘plakjes’ van de hersenen.

Een andere techniek is MRI (magnetic resonance imaging). MRi geeft een gedetailleerder beeld van de hersenen en gebruikt hiervoor radiosignalen die door het lichaam worden geproduceerd als reactie op een zeer krachtige magneet in de scanner.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Eindverhandeling: Aspecten over de ziekte van Alzheimer door Guy Stijven( K.U. Leuven)

Reageer op het artikel "Alzheimer: vroege tekenen en symptomen"

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 14-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Special: Alzheimer
Medische informatie…
Schrijf mee!