InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Autorijden na een whiplash: gevaar op de weg?

Autorijden na een whiplash: gevaar op de weg?

Autorijden na een whiplash: gevaar op de weg? Mensen met het chronische whiplash syndroom geven regelmatig aan dat zij moeite hebben met autorijden. Dit is enigszins te verwachten, aangezien het chronische whiplash syndroom gepaard kan gaan met een verscheidenheid aan fysieke, psychologische en cognitieve klachten. Is de rijvaardigheid van mensen met het chronische whiplash syndroom daadwerkelijk anders dan gezonde mensen? Een groep onderzoekers wilde wel eens weten hoe met de rijvaardigheid van mensen met het chronische whiplash syndroom gesteld is. Zij onderwierpen 43 mensen aan een onderzoek naar rijvaardigheid in een rijsimulator, 17 mensen met het chronische whiplash syndroom en 26 gezonde mensen (controlegroep). De bestuurders kregen drie verschillende rij-omgevingen gepresenteerd: de snelweg, een woonomgeving en een zakelijk district. Alle deelnemers kregen een reeks opdrachten om de rijvaardigheid goed in kaart te kunnen brengen. Zo moesten ze op de snelweg van baan verwisselen en werden ze geconfronteerd met een auto-ongeluk dat een paar honderd meter verderop plaatsvond.

Is de rijvaardigheid na whiplash slechter dan bij gezonde mensen?

Over het algemeen bekeken reden de bestuurders uit de chronische whiplash syndroom groep significant slechter te rijden dan de bestuurders uit de groep gezonde mensen. Beide groepen bestuurders bleken echter niet in de buurt te komen van zakken op de rijtest. Automobilisten met het chronische whiplash syndroom lijken met name moeite te hebben met het zich aan de voorgeschreven snelheid houden en een constante snelheid aanhouden. Daarnaast bleek men meer moeite te hebben aan adequate positie op de rijbaan op de snelweg aan te nemen. Er bleek geen verschil in reactiesnelheid te zijn tussen beide groepen. Bij nadere analyse van de onderzoeksresultaten kwam naar voren dat het er op lijkt dat mensen met het chronische whiplash syndroom zich een voorzichtigere rijstijl aanmeten.

Automobilisten met het chronische whiplash syndroom blijken op de rijsimulator een ruime voldoende te halen ten aanzien van de rijvaardigheid. Desondanks blijkt de rijvaardigheid significant slechter dan die van gezonde automobilisten. Mensen met het chronische whiplash syndroom blijken met name moeite te hebben met het vinden/vasthouden van een adequate positie op de rijbaan op de snelweg. Daarnaast blijken ze meer moeite te hebben met de snelheid en het vasthouden van een constante snelheid.

Tips voor autorijden na een whiplash

  • Sommige mensen hebben door een whiplash last van nachtblindheid. Er zit dan helaas niets anders op dan de rijtijden aan te passen en alleen de weg op te gaan wanneer er voldoende licht is. Brillen met gele glazen gaan de schittering van lichten wel enigszins tegen, maar werken mensen niet voldoende.
  • Het kan zijn dat je meer moeite hebt om twee dingen tegelijk te doen, ofwel de verdeelde aandacht. Probeer je daarom zo veel mogelijk te focussen op de belangrijkste taak: het veilig autorijden. Beperk afleiding, bijvoorbeeld door de radio uit te laten en geen gesprekken te voeren met de bijrijder op de weg.
  • Probeer tijdens het autorijden niet alleen op de auto voor je te letten, maar probeer verder te kijken. Op deze manier heb je meer overzicht over de verkeerssituatie en kun je gemakkelijker anticiperen op veranderende situaties.
  • Voor bestuurders die moeite hebben met het vasthouden van een constante snelheid is een auto met een automaat mogelijk een optie.
  • Wanneer je door de whiplash last van rijangst gekregen hebt, kan het verstandig zijn om de eerste keren samen met iemand in de auto te stappen en wat ingewikkeldere routes te rijden. Veel mensen krijgen op deze manier hun rijangsten onder controle. Mocht dit bij jou niet het geval zijn, kun je contact opnemen met een rijinstructeur die gespecialiseerd is angstige bestuurders voor wat herhalingslessen.
Gerelateerde artikelen
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Whiplash, oorzaken, symptomen en behandelingEen whiplash is een typisch acceleratie-deceleratie trauma. Een whiplash kan ontstaan na een kop-staart botsing waarbij…
Whiplash en de keuringsarts WAOWhiplash en de keuringsarts WAODe keuringsarts of verzekeringsarts is een van de meest gevreesde artsen in de wereld van de whiplash. Zij zijn namelijk…
Wat is een whiplash syndroom?Wat is een whiplash syndroom?Wanneer whiplash klachten niet overgaan en een chronisch karakter krijgen, spreekt men van het whiplash syndroom. De kla…
Whiplash en nekklachtenDikwijls staan er nieuwsberichten in de krant waarin vermeld wordt dat een persoon een auto-ongeluk heeft moeten bekopen…
Bronnen en referenties
  • Takasakia H., Treleavena J., Johnstona V., Rakotonirainyb A., Hainesb A. & Julla G. (2013) Assessment of driving-related performance in chronic whiplash using an advanced driving simulator. Accident Analysis & Prevention, vol. 60, blz. 514

Reageer op het artikel "Autorijden na een whiplash: gevaar op de weg?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 08-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!