InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Geraffineerde suiker is slecht voor het hart

Geraffineerde suiker is slecht voor het hart

Geraffineerde suiker is slecht voor het hart Steeds meer onderzoek wijst uit dat vetten niet de grootste bedreiging op onze gezondheid vormen maar dat het grootste gezondheidsgevaar uit geraffineerde suiker komt. Men kan enorme hoeveelheden geraffineerde suiker eten en drinken zonder vol te raken. Deze suiker bestaat uit ''lege'' calorieën: er zit slechts energie in en geen essentiële voedingsstoffen. Onderzoek, gepubliceerd door JAMA Internal Medicine en Harvard, suggereert nu dat er ook een directe relatie is tussen suikerconsumptie en hart- en vaatziekten.

Waarom is suiker ongezond?

Er wordt vandaag de dag steeds minder calorieën gegeten maar meer geraffineerde suiker. Geraffineerde suikers zijn echter lege calorieën: er zitten geen voedingsstoffen in die het lichaam per se nodig heeft. Dat wil zeggen: geen vitaminen, vezels, mineralen, eiwitten of overige essentiële voedingsstoffen. Er zit alleen snelle energie in maar energie (suikers en koolhydraten) kan je in ongeveer ieder ander voedingsmiddel vinden. Daardoor is geraffineerde suiker absoluut niet essentieel in een dagelijks dieet, al doen de etiketten op flessen cola soms anders vermoeden.

Doordat suiker ervoor zorgt dat het glucosegehalte in het bloed stijgt en de insulineproductie verhoogt wordt kan de suiker schadelijk zijn voor mensen die kans hebben op diabetes, mensen met diabetes en mensen met het metabool syndroom. Daarnaast zorgt suiker ervoor dat vetten niet worden omgezet naar energie omdat suiker voorrang krijgt in de energieverbranding. Overtollig suiker wordt opgeslagen in de lever en omgezet naar vet. Deze vetten kunnen schadelijk zijn voor de lever en ziekten veroorzaken. Suiker leidt ook tot meer consumptie van suiker omdat de calorieën binnen een half uur na inname al zijn opgebrand en het lichaam vervolgens weer suiker nodig heeft om weer in de ''sugar's high'' te belanden. Suiker kan tenslotte ook stress veroorzaken.

Onderzoek naar suiker en hart- en vaatziekten

''People who consumed about  15% of their daily calories from added sugar had a 18% higher risk of dying from heart disease, compared to people who only took in very little added sugar. For people whose added sugar intake made up over 21% of their daily calories, their risk of death doubled.''
- Forbes naar aanleiding van onderzoek van JAMA)

Dit onderzoek, gepubliceerd op de officiële JAMA Internal Medicine website, suggereert een direct verband tussen suikerconsumptie en hart- en vaatziekten. Bovenstaande statistiek is ook nog eens onafhankelijk van andere factoren zoals geslacht, gewicht en cholesterol. Dit duidt erop dat er een sterk verband is tussen verhoogde suikerconsumptie en hartproblemen. Volgens de officiële Harvard site is het daarnaast niet zo dat gewoonweg gebrek aan het eten van groenten kan zorgen voor hartproblemen. Het is echt alleen de suiker die zorgt voor de hartaandoeningen, ongeacht of er verder gezonder en vitaminerijker gegeten werd. Voornamelijk door suikerrijke dranken zoals Cola en Fanta te drinken kan er snel veel te veel suiker worden opgenomen.

Verklaringen relatie suiker en hart- en vaatziekten.

Er is nog geen direct wetenschappelijke verklaring over de relatie tussen suikerconsumptie en hart- en vaatziekten. De officiële gezondheidssite van Harvard en Forbes bieden echter wel suggesties. Allereerst wordt de bloeddruk verhoogd. Hierdoor worden ongezonde vetten opgeslagen in de lever en ''gezond'' HDL cholesterol wordt verbrand. Andere onderzoeken wijzen uit dat te veel suiker ontstekingen kan creëren waar het hart ook aan te lijden kan hebben.Tenslotte kan suiker de genetische effecten van obesitas aansporen. Mensen met overwicht ontwikkelen een hogere bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte en een grotere kans op diabetes. Hierdoor heeft men meer kans op hart- en vaatziekten.
.

Hoeveel suiker mag je wel eten?

Volgens de American Heart Association mogen vrouwen voor de gezondheid slechts zes theelepels suiker per dag eten en mannen maximaal 9 theelepels per dag. In één blikje cola zitten al 9 theelepels suiker. Ga dan maar eens na wat een groot overschot aan suikers de gemiddelde Nederlander binnenkrijgt. En daarbij is iedere extra theelepel slechter voor het hart aangezien bewezen is dat meer suikerconsumptie leidt tot een grotere kans op hartaandoeningen.

Wat is wél goed voor het hart?

Ucsfhealth.org raadt een dieet aan met de volgende elementen:
  • Omega 3 vetten
  • Vezels
  • Fruit en groene, rode en oranje groente
  • Weinig suiker en zout
  • Weinig cholesterol en alcohol

Lees verder

© 2014 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pure chocolade als medicijn: mythe of werkelijkheid?Pure chocolade als medicijn: mythe of werkelijkheid?Pure chocolade zou cholesterol en bloeddruk helpen verlagen en op die manier hart- en vaatziekten kunnen voorkomen. Een…
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
Zero Syrup: suikervrije vervanging voor siroopZero Syrup: suikervrije vervanging voor siroopSiropen hebben vaak ontzettend veel toegevoegde suikers. Ze bestaan bijna volledig uit suikers. Wanneer je wilt sporten…
Kokosbloesemsuiker: gezonder dan gewone suikerKokosbloesemsuiker: gezonder dan gewone suikerSuiker is ongezond. Wil je dezelfde smaak creëren maar toch minder ongezond eten dan kun je de gewone suiker vervangen d…
Minder suiker etenMinder suiker etenWe doen het bijna allemaal: te veel suiker eten. De meeste mensen krijgen dagelijks een gigantische hoeveelheid aan suik…
Bronnen en referenties
  • http://www.ucsfhealth.org/education/eating_right_for_your_heart/
  • https://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1819573
  • http://drhyman.com/blog/2014/02/07/eggs-dont-cause-heart-attacks-sugar/
  • http://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2014/02/03/more-evidence-that-sugar-is-harming-our-hearts/
  • Vhttp://www.health.harvard.edu/blog/eating-too-much-added-sugar-increases-the-risk-of-dying-with-heart-disease-201402067021

Reageer op het artikel "Geraffineerde suiker is slecht voor het hart"

Infoteur: Sveneras
Gepubliceerd: 08-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!