InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbes

Blaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbes

Blaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbes Urineweginfecties zoals blaasontsteking komen vooral bij vrouwen veel voor. Blaasontsteking wordt voornamelijk veroorzaakt door een bacterie die via de urinebuis de blaas kan binnendringen. Natuurproducten als vlierbes en cranberry kunnen helpen de bacterie en daarmee de blaasontsteking onder controle te krijgen. Deze voedingssupplementen kunnen de blaas en het immuunsysteem zodoende goede ondersteuning bieden.

Blaasontsteking

Blaasontsteking is een urineweginfectie die veelvuldig voorkomt. Van alle vrouwen wordt meer dan 20 procent er elk jaar wel één of meerdere keren mee geconfronteerd. Als de behandeling te laat wordt gestart of in onvoldoende mate plaats vindt kan de infectie chronische vormen aannemen en/of kunnen de hoger gelegen urinewegen worden aangetast. De meest voorkomende klachten die zich bij urineweginfecties voordoen zijn: veelvuldig moeten plassen, erg ruikende urine, buikpijn, pijn bij het plassen. De boosdoener van de urineweginfectie is een bacterie, meestal de E. coli, die de blaas kan binnendringen via de urinebuis.

Suikers en bacteriën

In principe is de door de nieren afgescheiden urine volledig steriel. Normaal gesproken worden bacteriën die kans zien binnen te dringen namelijk door het lichaam vernietigd. Maar als het afweersysteem niet optimaal functioneert, dan hebben de bacteriën genoeg overlevingskans om wel de blaas binnen te kunnen dringen. Zeker als er een voedingsbodem aanwezig is van suikers of afbraakproducten daarvan, kunnen zij zich vermenigvuldigen en klachten gaan veroorzaken. Suiker is namelijk het eerste waaraan de bacteriën zich koppelen. Vervolgens hecht deze verbinding zich aan de blaaswand waardoor de bacterie niet meer uit de blaas gespoeld kan worden. Dat verklaart tevens waarom een blaasontsteking vaak zo hardnekkig van karakter is.

Voeding als preventiemaatregel

In de strijd tegen de steeds maar terugkerende blaasontsteking wordt vaak de cranberry en de vlierbes genoemd. Daarmee zou de blaasontsteking onder controle gekregen kunnen worden. De cranberry is een culinaire vrucht die vooral in de Angelsaksische landen populair is. Maar de cranberry heeft tevens therapeutische mogelijkheden als het gaat om de bestrijding en preventie van urineweginfecties. Dit wordt verklaard uit het feit dat de bessen beschikken over zogenaamde flavonoïden en organische zuren, zoals proanthocyanidinen. Stoffen die beschikken over anti-oxidatieve eigenschappen. Daarbij komt dat de schadelijke bacteriën zich binden aan de natuurlijke suikers van de cranberry, met als bijzonderheid dat deze suikerverbinding zich, in tegenstelling tot een gewone suikerverbinding, niet hecht aan de blaaswand. Daardoor verlaten de schadelijke bacteriën de blaas gelijktijdig met de urine. Ook als voedingssupplement is de cranberry verkrijgbaar.

Vlierbessen

De Vlierbes is een vrucht die de blaas weer op een geheel andere manier beschermt dan de cranberry. Bloesems en bessen van de vlierstruik, bevatten een aantal bestanddelen die de ontwikkeling van de bacterie in de blaas tegengaan. Zowel de bessen als de bloesems zijn in gedroogde vorm verkrijgbaar en je kunt er thee van trekken. Daarnaast zijn er ook van deze vlierbesproducten voedingssupplementen verkrijgbaar.

Meer preventie tegen blaasontsteking

Het ligt voor de hand dat je bij urineweginfecties veel water moet drinken om de schadelijk stoffen zo snel mogelijk het lichaam uit te krijgen en de blaas steeds goed doorgespoeld wordt. Logisch is ook dat je weinig suiker moet gebruiken omdat suiker, zoals reeds gezegd een voedingsbodem vormt voor de bacterie die blaasontsteking veroorzaakt. Daarnaast wordt goede hygiëne aangeraden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alex80, Pixabay
  • GezondheidsNieuws, maart 2010

Reageer op het artikel "Blaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbes"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 05-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezondheidspreventie
Medische informatie…
Schrijf mee!