InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Kortademig en zwanger

Kortademig en zwanger

Kortademig en zwanger Tijdens de zwangerschap kan je kortademig worden. Je hebt het gevoel dat je te weinig adem krijgt, moet extra veel of diep inademen en soms voel je hartkloppingen, hoofdpijn of duizeligheid. Zijn dit zwangerschapskwalen of is er meer aan de hand? Niet altijd is kortademigheid onschuldig, maar in de meeste gevallen is het wel iets dat gewoon bij de zwangerschap hoort. Veel zwangere vrouwen klagen over kortademigheid. Dit kan al vroeg in de zwangerschap ontstaan, maar vaker nog komt het tegen het einde van de zwangerschap voor. Het is een vervelende kwaal die ervoor zorgt dat je tot weinig nog in staat bent.

Hoe ontstaat kortademigheid tijdens de zwangerschap?

In het begin van de zwangerschap zijn het de zwangerschapshormonen die ervoor zorgen dat je kortademig wordt. Er verandert heel veel in het lichaam tijdens de zwangerschap, waaronder een groter bloedvolume. Hierdoor worden de longen aangezet om meer zuurstof in te ademen. Sommige vrouwen gaan teveel zuurstof inademen, waardoor er hyperventilatie ontstaat. Dit geeft een gevoel van kortademigheid, benauwdheid, zweten en soms ook paniek.

Later ontstaat kortademigheid vooral doordat de longen in de verdrukking komen. De baby groeit steeds meer en de longen worden als het ware iets omhoog gedrukt. De longinhoud wordt hierdoor kleiner. Het gevolg is een snellere maar kortere ademhaling. Hierdoor kan er ook een gevoel van kortademigheid ontstaan.

Benauwd worden

Soms is er niet alleen sprake van kortademigheid, maar van een echt benauwd gevoel met het idee flauw te vallen of zelfs te gaan stikken. Dit kan zeer beangstigend zijn. Hierdoor ontstaat er paniek met een nog meer ontregelde ademhaling. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Het zal niet de eerste keer zijn dat een zwangere vrouw op deze manier met spoed langs een arts of SEH gaat. Het benauwd worden heeft vooral te maken met de prikkels in de hersenen. Tijdens de zwangerschap kan er het gevoel ontstaan dat er te weinig zuurstof aanwezig is waardoor je extra gaat ademhalen. Het probleem is echter dat er helemaal geen zuurstoftekort is. De prikkel is verstoord door hormonen.

Kortademig en hartkloppingen

Hartkloppingen zijn het eigen hart horen kloppen, vaak onregelmatig of versneld. Hartkloppingen ontstaat vaak tijdens een paniekaanval maar kunnen ook ontstaan als gevolg van een verlaagde bloeddruk. De bloeddruk kan tijdens de zwangerschap makkelijk dalen wanneer je op de rug ligt. Bij rugligging drukt de zware baarmoeder een belangrijke ader dicht met als gevolg daling van de bloeddruk. Het beste is om een zijligging aan te nemen, waarbij de linkerzij de meest gunstige positie is. Hartkloppingen komen ook voor in combinatie met hyperventileren. Vaak voel je dan een tinteling over je huid en heb je het gevoel dat je zuurstof tekort komt. Dit wordt veroorzaakt door een teveel aan zuurstof in het bloed. Her is belangrijk om de balans weer te herstellen door een aantal maal in een plastic zakje te ademen, zowel in als uitademen. Een papieren zak of desnoods een kommetje van de hand maken werkt ook.

Een andere reden voor hartkloppingen en kortademigheid is het harder werken van het hart. Door de grotere hoeveelheid bloed in het lichaam moet het hart veel harder werken, waardoor dit soms voelbaar is als hartkloppingen. Dit kan gecombineerd gaan met kortademigheid. Verricht op deze momenten geen inspanning en blijf even rustig zitten om op adem te komen. Vrouwen die bekend zijn met hartklachten of hartpatiënt zijn, moeten altijd onder controle van een cardioloog staan. Vooral tijdens de zwangerschap.

Hoofdpijn als bijkomende klacht

Wanneer kortademigheid in combinatie met hoofdpijn voorkomt, kan er sprake zijn van bloedarmoede. Dit klinkt vreemd, want tijdens de zwangerschap is er toch veel meer bloed in het lichaam aanwezig? Dit klopt, maar bij bloedarmoede is het gehalte aan hemoglobine. Dit is een eiwit dat zuurstof transporteert. Vaak treedt er hoofdpijn op, kortademigheid, vermoeidheid en duizeligheid. Bloedarmoede is goed te behandelen middels aangepaste voeding of eventueel het innemen van ijzerhoudende tabletten of pillen (staalpillen). Bloedarmoede kan voorkomen worden door voldoende ijzer in de voeding binnen te krijgen. Griende groenten, met name spinazie, bevatten veel ijzer. Ook appelstroop staat er bekend om. Zwangere vrouwen mogen ook Roosvicee Ferro drinken (ijzerbevattende drank).

Een hoge bloeddruk kan ook kortademigheid en hoofdpijn veroorzaken. Andere klachten kunnen zijn misselijkheid, duizeligheid, pijn op de borst en slecht gaan zien. Ruim 10 procent van alle zwangere vrouwen krijgt te maken met een te hoge bloeddruk. Van een hoge bloeddruk wordt gesproken wanneer deze verhoogd is na de 20e zwangerschapsweek, terwijl daarvoor nog sprake was van een normale bloeddruk. Wanneer de bloeddruk te hoog wordt, spreken we van zwangerschapsvergiftiging oftewel pre-eclampsie. Uiteindelijk kan het gevaarlijke HELLP-syndroom ontstaan. Om die reden zal de verloskundige regelmatig de bloeddruk bij zwangere vrouwen controleren. Maar heb je tussentijds last van bovengenoemde klachten, neem dan contact op met de verloskundige of arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kortademig, oorzaak en behandelingKortademig, oorzaak en behandelingKortademig: letterlijk een korte adem hebben. Kortademigheid komt vooral voor bij inspanning maar kan ook vele andere oo…
Hartkloppingen: een onregelmatige hartslagHartkloppingen: een onregelmatige hartslagBij een onregelmatige hartslag is men hiervan ook bewust door een onaangenaam gevoel van het lichaam en voel je een vers…
AdemhalingsstoornisAdemhalingsstoornisStoornissen van de ademhaling noemt men ademhalingsstoornissen. Deze kunnen lichamelijk of psychisch van aard zijn.
Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem komt bij meer mensen voor dan je eerst zult verwachten. Meer dan 20% van de Nederlandse bevolking heeft las…
Hyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingHyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingAls je angstig of erg gespannen bent, kan dat veel klachten geven, waaronder hyperventilatie. Als je hyperventileert, da…
Bronnen en referenties
  • Zwangerschapspagina.nl
  • Veilig Zwanger, het complete handboek, Smulders en Croon

Reageer op het artikel "Kortademig en zwanger"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 17-04-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!