De BMI-index en de buikomtrek

De BMI-index en de buikomtrek Met behulp van de BMI-index kun je gemakkelijk berekenen of je te zwaar bent of niet. Een extra controlemiddel vormt de buikomtrek-test.

De Index

BMI-index staat voor Body Mass Index. Door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat krijg je een bepaalde uitkomst die verteld hoe het staat met jouw gezondheidsrisico.

Kijk hieronder hoe het ervoor staat met jouw gewicht:

Uitkomst

BMIUitleg
< 18,5Je bent iets te licht, probeer iets aan te komen. Er is bij jou minder risico op een
hoog cholesterol en hart- en vaatziekten, maar juist meer risico op andere gezondheidsproblemen.
18,5 - 24,9Je bent prima op gewicht, houden zo!
Je hebt een gemiddeld risico op een verhoogd cholesterol en hart- en vaatziekten.
25 - 29,9Je hebt overgewicht, probeer af te vallen tot je BMI tussen de 18,5 en 24,9 zit.
Je hebt een verhoogd risico op een verhoogd cholesterol en hart- en vaatziekten.
> 30Je bent veel te zwaar, probeer af te vallen want dit gewicht is niet gezond.
Je hebt een sterk verhoogd risico op een hoog cholesterol en hart- en vaatziekten.

Let op!

De index kan alleen gebruikt worden bij mensen die ouder zijn dan 18 jaar, en jonger zijn dan 70 jaar.

De BMI-index kan soms een vertekend beeld geven. Als je bijvoorbeeld over het algemeen niet te zwaar bent, maar je hebt wel een dikke buik, is dat evengoed heel slecht voor je gezondheid. Meet daarom ook de omtrek van je buik.

De Buikomtrek

Hieronder kun je zien of jouw buikomtrek gezond is of niet:

Omtrek

VrouwenOmtrekUitleg
> 80Je hebt een matig verhoogd risico op ziekten.
> 88Je hebt een ernstig verhoogd risico op ziekten, probeer je buikomtrek < 88 te krijgen.
MannenOmtrekUitleg
© 2006 - 2020 Funkyfish, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is BMI en hoe bereken ik dit?Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zod…
Ben ik te zwaar? Ben ik te dik? En is dit gevaarlijk?Ben ik te zwaar? Ben ik te dik? En is dit gevaarlijk?Een veelgestelde vraag is, ben ik te zwaar of ben ik te dik? Om dat te kunnen weten, moeten we eerst vaststellen wat 'te…
BMI uitrekenen: Body Mass Index en Quetelet index berekenenOm te bepalen wat je ideale lichaamsgewicht is, kun je gebruik maken van de Body Mass Index of BMI berekening. Met een e…
Overgewicht - Check je buikomvang met een touwtjeOvergewicht - Check je buikomvang met een touwtjeJe kunt heel gemakkelijk controleren of je eigenlijk iets te dik bent, of je ongezond overgewicht hebt. Je hebt er niet…

Het streep-je-slank dieetHet streep-je-slank dieetIn Nederland is het al bekend onder vele vrouwen; het streep-je-slank dieet, opgezet door het tijdschrift Margriet. Door…
Brooddieet volgenBrooddieet volgenEen brooddieet is voor de meeste Nederlanders geen groot probleem om te volgen. Immers zijn wij Nederlanders grote brood…

Reageer op het artikel "De BMI-index en de buikomtrek"

Reacties

Sanne, 12-06-2014 12:13 #2
Waar moet je je buikomtrek meten dan? Bij je taille of onder je navel? Reactie infoteur, 17-07-2014
Hi Sanne, op deze site staat goed uitgelegd hoe je dat doet: http://www.ingelicht.be/buikomtrek

Waem Renaat, 03-06-2012 13:01 #1
Ik wil twee kilo van mijn te dikke buik kwijt voor ik in september ga fietsen met climbing for live naar de galibier op een gezonde manier zal mij dit lukken op de korte termijn ik ben 1.82 groot weeg zo rond de 76 a 77 kg en de buikomtrek is 95 mijn bmi is redelijk en toch zit ik met een te uitgezette maag. wat kan ik hieraan doen

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 09-01-2020
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!