InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Brooddieet volgen

Brooddieet volgen

Brooddieet volgen Een brooddieet is voor de meeste Nederlanders geen groot probleem om te volgen. Immers zijn wij Nederlanders grote broodeters. Het brooddieet bestaat dan ook uit om de dag volkorenbrood met water te eten, hierbij mag ook thee en koffie worden genuttigd. De andere mag je eten wat je wilt, wel is belangrijk dat dit gevarieerd is, een tussendoortje behoort zelfs tot de mogelijkheden.

Het brooddieet

In 1984 werd het brooddieet door dr. C.M. de Vos geïntroduceerd, toen ook wel het broodwisseldieet genoemd. De basis van dit dieet is dat je om de dag alleen volkorenbrood eet met hierbij water, koffie of thee. Op de andere dagen mag normaal worden gegeten en is zelfs een tussendoortje toegestaan. Op deze manier word de alvleesklier getraind en worden er geen overtollige insuline meer aangemaakt.

Overwegingen bij een brooddieet

Mocht u dit dieet voor een langere tijd volgen dan is er kans op tekortkoming op de dagen dat alleen brood met water, koffie of thee word genuttigd. Immers is buiten het brood niets anders toegestaan, ook geen fruit, groenten of melk dus. Op deze manier kunnen er tekorten ontstaan qua vitaminen en mineralen. De andere dagen eet je wat je wilt en eet je dus vaak meer, dit is geen goede manier omdat het teveel aan calorieën door je lichaam word opgeslagen. Het lichaam gaat namelijk reserves opbouwen. Wij raden dus aan om dit dieet voor een korte periode te volgen, maar wees er bewust van dat wie wilt afvallen dit niet doet voor alleen de dieet periode. Na het stoppen van het dieet moet u altijd rekening blijven houden met de mate en soort van uw eetgewoonte.

De balansdag van het voedingscentrum

De Balansdag van het voedingscentrum lijkt op het brooddieet. Ook hier gaat het erom dat om de dag afgewisseld word. Alleen zegt het voedingscentrum niet dat perse alleen maar brood gegeten moet worden maar: 'Als je gisteren iets te veel hebt gegeten, compenseer je dat door vandaag extra goed op te letten en wat meer te bewegen.' Het voedingscentrum hoopt dat de Balansdag net zo ingeburgerd raakt als 'de Bob' zijn op een feestje, Je moet gewoon kunnen zeggen op een moeilijk moment: 'nee dank je, ik heb een balansdag'.

Tips voor bij het brooddieet

  • Zorg dat op de dagen van het brooddieet je vers brood in huis hebt en wissel ook eens van soort volkorenbrood.
  • In plaats van thee, koffie of water is het ook mogelijk om bouillon te drinken.
  • Genoeg van kraanwater, koop lekkere mineraalwater met smaakjes.
© 2006 - 2019 Dieet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen door middel van brood, het brooddieetAfvallen door middel van brood, het brooddieetVeel mensen diëten niet op deze manier: het brooddieet. Vroeger werd er namelijk gedacht dat je dik werd van brood, maar…
Het broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenmijn kijk opHet broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenIn de jaren tachtig en negentig was het brooddieet - ook wel een broodwisseldieet genoemd - een dieet dat populair was o…
Brood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manierBrood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manierIn tegenstelling tot wat vele mensen denken helpt brood wel degelijk bij het vermageren. Dat blijkt uit een nieuwe Ameri…
Dieet en brood: Is brood ondanks koolhydraten erg gezond?Dieet en brood: Is brood ondanks koolhydraten erg gezond?In vele landen behoort brood tot de basisvoedingsmiddelen. Ook in Nederland behoort het brood tot de basisvoedingsproduc…
Wat is een balansdag?Wat is een balansdag?De term balansdag komt steeds vaker voor. Voor veel mensen is het nog een onbekende term, wat is een balansdag precies?
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Brooddieet volgen"

Reacties

Roos Postma, 30-05-2009 22:11 #2
Ik ben 4 dagen bezig met het brooddieet, het vallt me niet zwaar om alleen brood te eten op de even dagen, want ik weet op de oneven dagen mag ik weer bijna alles eten. mvg Roos

S. Dijkema-Lemmers, 29-09-2008 14:54 #1
I.p.v brood, mag er ook gekozen worden om wasa crackers te eten van 100% volkoren?

Infoteur: Dieet
Gepubliceerd: 24-10-2006
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!