InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Epilepsie: Een neurologische afwijking

Epilepsie: Een neurologische afwijking

Epilepsie is een ziekte aan de hersenen waarbij vaak een insult of aanval volgt. Je merkt pas echt wat van epilepsie tijdens een aanval. Er zijn verschillende soorten epilepsie waarbij de aanval wisselend is.

Kenmerken

Een insult komt voor in verschillende vormen, niet alle symptomen hoeven zich voor te doen.
  • Stoornissen hersenen (te zien op een hersenfilm)
  • Plotseling verlies bewustzijn
  • Draaiende ogen
  • Spastische bewegingen
  • Spieren verslappen

Oorzaken

  • Aangeboren (Als je altijd als epilepsie hebt)
  • Ernstige hersenbeschadiging
  • Een tumor bij de hersenen
  • Reactie of een hevig bewegend beeld

Als je epilepsie hebt

Als je epilepsie hebt dan is er een reële kans op een insult of toeval. Zorg er dus voor dat de mensen in je omgeving bekend zijn met je ziekte en je waar nodig kunnen bijstaan. Je kan epilepsie indelen in vier categorieën:

  • Gegeneraliseerde epilepsie
  • Plotselinge epilepsie (bijvoorbeeld na beschadiging hersenen)
  • Speciale gevallen met andere symptomen
  • Partiële epilepsie

Partiële epilepsie

Partiële epilepsie is een vorm die ontstaat door een fout in de hersenen. Bij partiële epilepsie ontstaan er elektrische ontladingen die bepaalde delen van de hersenen (tijdelijk) kunnen uitschakelen. De partiële epilepsie zelf is niet schadelijk maar de gevolgen wel. Doordat deze vorm van epilepsie delen van de hersenen tijdelijk uitschakelen kunnen er andere symptomen en problemen ontstaan.

Gegeneraliseerde epilepsie

De meest voorkomende soort. Deze soort ontstaat door een plotselinge elektrische ontlading in de hersenen. Bij gegeneraliseerde epilepsie kan er permanente schade aan de hersenen ontstaan. Bij gegeneraliseerde epilepsie raakt de patiënt buiten bewustzijn waarna er door zuurstofgebruik schuim uit de mond komt. Dit soort aanvallen duren vaan rond de vijftien minuten.

Overige

Plotselinge epilepsie Kan door een gebeurtenis in de omgeving komen, bijvoorbeeld een harde klap of een reactie op heftig knipperend beeld.
Andere vormen Er bestaan ook tientallen andere vormen die meerde symptomen combineren.

Behandeling

Er zijn diverse behandelingen tegen epilepsie. Toch is epilepsie niet helemaal te voorkomen. De behandelingen zijn erg wisselend en variëren van diëten tot operaties. Bij deze behandelingen zijn er geen garanties op verbetering en de resultaten zijn bij iedereen verschillend. Wel is het belangrijk om epileptische aanvallen zoveel mogelijk te voorkomen. Als je weet dat je deze ziekte hebt dan is het verstandig om een huisarts om advies te vragen over wat je beter wel en niet kan doen. Veel games kunnen bijvoorbeeld aanvallen veroorzaken door de sterk wisselende beelden.

Wat te doen bij een aanval?

Zorg dat de patiënt voldoende ruimte om zich heen heeft en geen letsel kan oplopen. Het is helaas niet te voorkomen dat hij of zij op de tong bijt. Bij een aanval is het verstandig om de ambulance te bellen, ook al is het maar ter controle.

Toeval, aanval, epilepsie, wat is het verschil nu eigenlijk?

Een toeval is hetzelfde als een aanval, de patiënt krijgt last van symptomen als pijn en sperverslapping. Epilepsie moet je daar in tegen niet verwarren met een aanval. Mensen die epilepsie hebben zullen daar niet altijd last van ondervinden, alleen tijdens een aanval.

Hersengloven voor en tijdens een toeval / Bron: Der Lange, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Hersengloven voor en tijdens een toeval / Bron: Der Lange, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
© 2009 - 2018 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Epilepsie: twee verschillende hoofdsoortenEpilepsie: twee verschillende hoofdsoortenEpilepsie is een aandoening waarbij er een storing ontstaat in de elektrische geleiding in de hersenen. Deze verstoring…
Wat te doen bij epilepsieWat te doen bij epilepsieOngeveer 1 op de 150 mensen in Nederland heeft een vorm van epilepsie. Lees hieronder over twee soorten aanvallen van ep…
Epilepsie: wat houdt een aanval in en wat zijn de symptomen?Epilepsie: wat houdt een aanval in en wat zijn de symptomen?Epilepsie is een aandoening in de hersenen, waarbij er aanvallen ontstaan door een tijdelijke verstoring van de elektris…
Epilepsie, epileptische aanvallenEpilepsie is een aandoening die zich uit in de vorm van aanvallen. De aanvallen verschillen van persoon tot persoon. Epi…
Wat te doen bij een epilepsie aanval?Wat te doen bij een epilepsie aanval?Epilepsie of ook wel vallende ziektegenoemd, komt in Nederland redelijk vaak voor. Ongeveer 90.000 mensen in Nederland h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Epilepsie: Een neurologische afwijking"

Reactie

Ingeborg, 22-12-2013 11:04 #1
Mijn moeder heeft een lange geschiedenis met hernia, afgelopen 2 jaar uitval been, tinteling been, niet meer op been kunnen staan en versleten ruggenwervels.

Sinds een paar maanden voelt ze dat ze niet goed wordt, wordt zwart voor haar ogen en valt weg.
Op dat moment vertonen haar armen, benen en hoofd spastische bewegingen. Dit kan 1 a 2 minuten
duren maar vele malen langer.
Ze is al gecontroleerd op haar bloeddruk, hart, hersenscan etc.
Afgelopen zaterdag zat ze gewoon rustig in haar stoel en begon het terwijl ik naast haar zat.
Hij huisarts dr. Smit uit Gouda zegt dat ze er maar mee moet leren leven.
Ik ben haar dochter en zie dat er iets niet goed is. Ik wil graag met haar naar SEIN.
Is iemand die mij kan adviseren want met haar huisarts komen we geen stap verder.
Een bezorgde dochter.
Ingeborg

Infoteur: Rakker126
Laatste update: 22-03-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!