InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Suikerziekte en dieet: welk voedsel eten bij diabetes?

Suikerziekte en dieet: welk voedsel eten bij diabetes?

Suikerziekte en dieet: welk voedsel eten bij diabetes? Suikerziekte is een ziekte die niet te genezen is, maar je kan ze wel onder controle houden. Naast de behandeling met medicijnen zoals insuline is ook een evenwichtig voedingspatroon vereist. Omdat overgewicht de behandeling van diabetes kan bemoeilijken, is dit absoluut te vermijden. Het eten van de juiste voeding en het volgen van een aangepast dieet is dus noodzakelijk als je diabetes hebt. Vooral bij ouderdomsdiabetes ligt de nadruk op het volgen van een persoonlijk dieet. Aanvullend kan een bloedsuikermeter nuttig zijn om de glucose in het bloed te meten. Welk voedsel mag je wel en niet eten als je suikerziekte hebt?

Soorten diabetes

Suikerziekte of diabetes heeft als essentieel kenmerk dat de bloedsuikerspiegel van het lichaam te hoog is. Om suiker in het bloed op te nemen is een goede werking van het insulinehormoon nodig en bij suikerzieken is deze verstoord. Er zijn twee soorten diabetes. Bij diabetes van het type 1 is de ziekte doorgaans al van jongere leeftijd aanwezig, terwijl diabetes van het type 2 op latere leeftijd ontstaat. Deze tweede vorm wordt daarom ook wel ouderdomsdiabetes genoemd.

Behandeling suikerziekte: medicijnen én voeding

Naast de medicamenteuze behandeling vereist suikerziekte ook dat je er een bepaald voedingspatroon op na houdt. Het is de bedoeling dat dit patroon evenwichtig en gezond is. Waar bij diabetes type 1 de nadruk vooral ligt op de inspuitingen met insuline, verschuift deze bij diabetes type 2 vooral naar het volgen van een evenwichtig dieet. Bij ouderdomsdiabetes komt de behandeling met medicijnen dus op de tweede plaats, terwijl het eten van de juiste voeding prioritair is.

Persoonlijk dieet

Ten eerste dient een dieet voor een persoon met suikerziekte aangepast te zijn aan zijn eigen behoeften, zijn lichaamsgewicht, zijn fysieke toestand en zijn leeftijd. Hierbij is het vooral belangrijk dat het dieet reëel is en geen te hoge verwachtingen oplegt aan de diabetespatiënt. Ook is het verstandig om indien mogelijk je dieet niet te veel te laten verschillen met de eetgewoonten van je partner en familieleden waarmee je samenleeft. In het algemeen komt het voedingspatroon van een persoon met suikerziekte grotendeels overeen met voeding die een doorsnee persoon zou moeten volgen die gezond wil eten.

Wat wel eten bij suikerziekte?

Evenwichtig

Een goede evenwichtige voeding bestaat uit ongeveer 50% koolhydraten, 35% vetten en 15% eiwitten. Het is aangeraden om vooral onverzadigde vetten tot je te nemen en de verzadigde vetten te vermijden. Mensen met diabetes vormen een risicogroep voor slagaderverkalking of artherosclerose en het gebruik van verzadigde vetten vergroot de kans daarop. Voorts moet je ook ongeveer 40 gram aan vitaminen, mineralen en vezels per dag innemen wil je een evenwichtig dieet volgen. Belangrijk is ook om de inname van koolhydraten over de dag te spreiden zodat de glucose beter kan opgenomen worden.

Bijkomend

Aanvullend is het aangeraden om veel mineraalwater te drinken als je diabetes hebt. Ook verse groenten en fruit zijn belangrijk om een voldoende opname van vitaminen te verzekeren.

Wat niet eten bij suikerziekte?

Als je suikerziekte hebt is het belangrijk om vette voeding te vermijden. Denk hierbij aan friet, hamburger, pizza en andere vergelijkbare voeding. Ook tussendoortjes zoals chocoladerepen, snacks en chips zijn afgeraden, net als frisdrank. Daarnaast is het belangrijk om je zoutgebruik te beperken en ook alcholische dranken te vermijden.

Overgewicht en diabetes

Lichaamsbeweging
Vooral bij patiënten met diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes is het cruciaal om geen overgewicht te ontwikkelen. Dit komt omdat zwaarlijvigheid de werking van geneesmiddelen zoals insuline bemoeilijkt. Het onder controle houden van de ziekte wordt dus niet makkelijker als je last hebt van obesitas. Daarentegen werkt insuline beter bij spieren die regelmatig gebruikt en geoefend worden. Regelmatig aan lichaamsbeweging doen is dus de boodschap. Dat hoeft niet intensief te zijn: enkele dagen per week een stukje wandelen of fietsen is al voldoende.

Bloedglucosemeter
Daarnaast kan je ook je bloedsuikerspiegel regelmatig meten door middel van een bloedsuikermeter. Op die manier krijg je een goed beeld van de actuele concentratie van de glucose (bloedsuiker) in je bloed. Bloedglucosemeters zijn al verkrijgbaar voor een prijs van ongeveer 25 euro (anno 2018).

Boeken i.v.m. dieet bij suikerziekte

Als je je wilt verdiepen in de mogelijkheden op het vlak van dieet bij suikerziekte, kan je terecht voor meer informatie in tal van boeken. In deze boeken kan je specifieke recepten vinden voor mensen met diabetes, aangevuld met handige tips voor je dagelijks voedingspatroon. Enkele voorbeelden van interessante boeken in dat verband zijn:
  • Het Diabetes Dieet (Anthony Warrel Thompson)
  • Diabetes Type 2 - Maak Jezelf Beter (Hanno Pijl & Karine Hoenderdos)
  • Diabetes Type 2 - Het Kookboek (Hanno Pijl & Karine Hoenderdos)
  • Oanh's Kitchen - Koolhydraatarme baksels uit Oanh's kitchen (Oanh Ha Thi Ngoc & Vivian Rutte)
  • Diabetes onder controle (Alexa Fleckenstein)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte erfelijk?Is suikerziekte, diabetes, erfelijk van vader of moeder? U wilt de oorzaak van deze ziekte weten en begrijpen plus de ri…
Suikerziekte bij hond of katEen huisdier is onderdeel van het gezin en het heeft dan ook nogal wat impact als blijkt dat de hond of kat suikerziekte…
Welvaartsziekte diabetesMet tegenwoordig heel veel patiënten is diabetes een volksziekte geworden. Doordat de ziekte langzaam oprukt en de sympt…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=59#8
  • http://www.diabetes.be/3/41/50/overdiabetes/voeding/uiteten.aspx
  • http://www.umcg.net/voedingdm01nn.pdf (bronnen geraadpleegd op 06/03/2016).

Reageer op het artikel "Suikerziekte en dieet: welk voedsel eten bij diabetes?"

Reacties

Corrie Luns, 02-04-2015 09:25 #2
Ik zit een verrukkelijke peer te eten. Het is erg zoet, mag dit wel? Welk fruit mag je als diabeet niet eten? Zijn er ook groeten die niet mogen?

Andre, 22-08-2014 14:19 #1
Natuurlijke middelen voor diabetes 2 zijn naast afvallen, bewegen, voeding met een lage GL en GI waarde te eten en wellicht helpen ook extra kaneel, chroom, . koffie, magnesium, vitamine C en D,moerbeien om diabetes 2 te verlagen. Ook het anti-age dieet zou gunstig zijn, aangezien veel voeding teveel AGE's 'bevat volgens prof. dr. Helen Vlassara

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-05-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Suikerziekte
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!