InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Het verzorgen van edelstenen en mineralen

Het verzorgen van edelstenen en mineralen

Bij gebruik van edelstenen en mineralen voor de genezende werking is het belangrijk om de stenen regelmatig te reinigen en weer op te laden. De stenen absorberen namelijk alle energieën waarmee zij in aanraking komen. Deze energieën kunnen positief maar ook negatief zijn. Verstandig is om edelstenen en mineralen die u voor de sier in een ruimte zet ook regelmatig te reinigen en op te laden. Wanneer edelstenen en mineralen goed verzorgd worden gaan ze over het algemeen langer mee. Houd er wel rekening mee dat sommige stenen gevoelig zijn voor water en licht.

Waarom edelstenen en mineralen reinigen?

Maak gekregen of gekochte edelstenen of mineralen altijd schoon. Edelstenen en mineralen absorberen alle energie waar zij mee in aanraking komen (ook negatieve energie) en stralen dit weer uit. Wanneer u de stenen reinigt worden deze weer neutraal. Laadt de edelstenen en mineralen ook weer op. Op deze manier kunnen zij hun eventuele genezende werk goed doen. Al gebruikt u een edelsteen of mineraal als siersteen dan is het ook goed om deze te reinigen voordat u de steen in een ruimte zet. Wanneer u edelstenen of mineralen goed verzorgd gaan deze over het algemeen langer mee. Bedenk echter wel dat sommige stenen gevoelig voor water en licht.

Stenen die gevoelig zijn voor water

  • Haliet: Wordt ook wel steenzout genoemd het mineraal is oplosbaar in water.
  • Lapis lazuli: Reinig de Lapis Lazuli niet met water. Het is geen harde edelsteen en kan dus gemakkelijk aangetast worden door het water.
  • Turkoois: Dompel de turkoois nooit onder in water. Turkoois bevat onder ander koper-aluminium-fosfaat. Wanneer u deze steen onderdompelt in water kan de steen aangetast worden.
  • Malachiet: Malachiet mag alleen met koud water gereinigd worden.
  • Seleniet: Seleniet is in water oplosbaar omdat het gevormd wordt door onder ander oxidatie van kalkhoudende klei-afzettingen.
  • Stenen die gevoelig zijn voor licht
  • Amethist: Een amethist die in het dag- en zonlicht staat kan lichter worden van kleur.
  • Rozekwarts: Dag- en zonlicht kunnen de oorzaak zijn dat een rozenkwarts gaat verkleuren.
  • Turkoois: Door dag- en zonlicht kan de steen verbleken en zelfs uitdrogen.
  • Stenen die gevoelig zijn voor hitte
  • Turkoois: De turkoois is gevoelig voor alle soorten hitte
  • Bergkristal: Bij plotselinge temperatuur verschillen kan de bergkristal breken.
  • Amethist: Bij een zelfs een geringe verhitting kan de amethist verbleken. De steen kan zelf kleurloos worden bij teveel verhitting.
  • Lapis lazuli: Vermijd sterke verhitting bij deze steen. De lapis lazuli kan hierdoor verbleken en er kunnen lelijke vlekken door ontstaan.
  • Malachiet: Door plotselinge temperatuurwisseling kan de malachiet barsten.
  • Toermalijn: Sterke verhitting doet de toermalijn verkleuren.

Edelstenen en mineralen reinigen

Stromend water

Edelstenen en mineralen kunnen gereinigd worden door deze onder stromend water te leggen. Gebruik hiervoor koud of lauw water en laat de steen voor ongeveer vijf minuten onder het stromend water liggen. U kunt de stenen onder een kraan neereggen maar dit kan ook in een stromend beekje.

Rook

Door gebruik te maken van rook kunt u de edelstenen of mineralen reinigen. Gebruik hiervoor een bosje salie. Steek deze met een lucifer aan en ga met het bosje salie over en langs de stenen. U kunt hiervoor ook wierook gebruiken. Een wierook met een reinigende werking is bijvoorbeeld sandelhout.

Zeezout

Los in een bakje ( geen metaal) wat zeezout op. Leg de edelstenen of mineralen in dit bakje en laat de stenen voor vierentwintig uur in dit water liggen. U kunt hiervoor ook schoon zeewater gebruiken.

Geluid

Edelstenen en mineralen kunnen gereinigd worden door het geluid van een klankschaal. Op deze manier kunt u een ruimte met meerdere stenen reinigen. Wanneer u steen voor steen behandeld is dit echter beter voor de reiniging.

Aarde

Edelstenen en mineralen kunnen voor minstens vierentwintig uur in de aarde gestopt worden. Door de magnetische kracht in de aarde trekken de negatieve energieën uit de stenen. Tip: markeer de plaats waar u uw stenen in de aarde neer gelegd heeft.

Het opladen van edelstenen en mineralen

Wanneer de edelstenen en mineralen gereinigd zijn is het goed om deze stenen ook weer op te laden. Op deze manier kunnen de stenen u helpen bij hun eventuele geneeskrachtige werking. Edelstenen en mineralen kunnen op de volgende manieren gereinigd worden.

Zon en maanlicht

Edelstenen en mineralen kunnen opgeladen worden door de stenen in de zon of in het maanlicht te leggen. Sommige stenen kunnen niet tegen fel zonlicht. U kunt deze stenen eventueel in de ochtend of in de namiddag in de zon leggen. De zonnestralen zijn op deze tijdstippen nog niet zo sterk.

Bergkristal en amethist

Op een cluster van bergkristal of amethist kunnen edelstenen en mineralen weer opgeladen worden. U kunt hiervoor ook een bedje van ruwe steentjes bergkristal of amethist gebruiken. Laat de edelstenen of mineralen voor minstens vier uur hierop liggen. Vergeet niet om de bergkristal of amethist regelmatig te reinigen.

De geneeskrachtige werking van edelstenen en mineralen is al vele eeuwen bekend. Schakel bij klachten echter altijd medische hulp in.
© 2015 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Edelstenen voor in de kinderkamerEdelstenen voor in de kinderkamerEdelstenen en mineralen hebben aantrekkingskracht op kinderen. Jonge kinderen kunnen namelijk over het algemeen goed de…
Geneeskrachtige edelstenen voor hondenBekend is dat edelstenen mensen kunnen helpen dankzij hun geneeskrachtige werking. Minder bekend is dat edelstenen ook i…
Therapie: EdelsteentherapieTherapie: EdelsteentherapieTot in de Middeleuwen ging men er eenvoudigweg van uit, dat elke edelsteen zijn eigen specifieke occulte eigenschap beze…
Edelstenen voor in de slaapkamerEdelstenen voor in de slaapkamerEdelstenen zijn niet alleen mooi als sierstuk. Ze kunnen ook helpen bij veel kwalen die te maken hebben met slaapproblem…
Vijf populaire boeken over edelstenen en mineralenVijf populaire boeken over edelstenen en mineralenDat edelstenen en mineralen een geneeskrachtige werken hebben is al eeuwen lang bekend. De informatie over edelstenen is…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Haliet
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lapis_lazuli
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Seleniet
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Amethist
  • http://www.expo-oer.nl/Synthetische-imitaties.html
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Het verzorgen van edelstenen en mineralen"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 25-04-2015
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!