InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezondheidszorg in Nederland, cure vs. care

Gezondheidszorg in Nederland, cure vs. care

De (gezondheids)zorg in Nederland is opgesplitst in twee sectoren, cure en care. In de praktijk is deze scheidslijn niet zo helder als uit de definitie blijkt, dit artikel gaat in op de verschillen en overeenkomsten tussen cure en care. De gezondheidszorg kan gedefinieerd worden als een serie van activiteiten gericht op het verbeteren van de gezondheid van de mens. Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw wordt een onderscheid gemaakt tussen ‘cure’ en ‘care’, binnen beide takken vindt zowel lichamelijke- als geestelijke gezondheidszorg plaats. Naast het verbeteren van de gezondheid valt ook de preventie van ziekten onder de noemer gezondheidszorg.

Cure

Onder ‘Cure’ (vertaalt; genezen) instellingen worden ziekenhuizen verstaan. Het doel van cure instellingen is het komen tot genezing/bevordering van herstel, met de daarbij behorende verpleging en verzorging. In Nederland kent men diverse vormen van cure instellingen, namelijk algemene ziekenhuizen, academische ziekenhuizen en specialistische klinieken.

Algemeen ziekenhuis

In een algemeen ziekenhuis kunnen patiënten terecht voor onderzoek, behandeling en verpleging.

Academisch ziekenhuis

In een academisch (ook wel universitair genoemd) ziekenhuis kunnen patiënten, net als in een algemeen ziekenhuis, terecht voor onderzoek, behandeling en verpleging. Daarnaast is wetenschappelijk onderzoek en onderwijs een belangrijke tak in een academisch ziekenhuis. De ontwikkeling van nieuwe medische technologieën en behandelwijze gebeurt ook vaak binnen een academisch ziekenhuis. Nederland kent acht academische ziekenhuizen, verdeeld door het land.

Privé/specialistische kliniek

Zelfstandige klinieken, ook wel privéklinieken of specialistische klinieken genoemd, richten zich op een behandeling over één vakgebied, zoals oogheelkunde, orthopedie, dermatologie en plastische chirurgie. Op dit moment zijn er ongeveer 133 specialistische klinieken in Nederland. De voordelen van een specialistische kliniek zijn; geen wachtrijen, persoonlijke aandacht en betere service. Het nadeel is vaak de kosten, de eigen bijdrage is vaak vele malen groter of in sommige gevallen dient de volledige behandeling zelf betaald te worden.

Care

Care instellingen (vertaalt; verzorging) heeft als doel het zoveel mogelijk beperken van nadelen van ziekten, stoornissen en beperkingen. De daarbij horende activiteiten zijn verpleging, begeleiding en verzorging. Care instellingen zijn zeer divers van gehandicaptenzorg en thuiszorg tot ouderenzorg en betreffen vaak chronische en langdurige zorg.

Scheidslijn en overeenkomsten

Ondanks de duidelijke scheidslijn tussen cure en care in definitie is deze in de praktijk niet altijd zo zwart wit. In bijvoorbeeld GGZ (geestelijke gezondheidszorg) wordt zowel cure als care toegepast. En blijkt ook steeds vaker dat cure helemaal niet kortdurend is, denk bijvoorbeeld aan revalidatiecentra.

De financiering van beide sectoren werkt wel nog gescheiden, zo worden cure instellingen gefinancieerd door DBC (diagnose Behandel combinatie) en care instellingen door diverse financieringsstromen, zoals de AWBZ of de ZZP-score. Daar waar sectoren gaan overlappen wordt de financiële beheersbaarheid bemoeilijkt.
Gerelateerde artikelen
Ouderenzorg, voorzieningen en veranderingenOp dit moment zijn er veel ouderen, maar het worden er alleen maar meer, door de vergrijzing. Waar gaat de ouderenzorg o…
Preventief gebruik antibiotica op intensive care zinvolPreventief gebruik antibiotica op intensive care zinvolOnderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht heeft aangetoond dat in Nederland jaarlijks honderden doden kunne…
Zarqa: Verzorging voor de gevoelige huidEen mooie huid, vergroot de uiterlijke schoonheid van de mens. Een mooie huid komt de meeste echter niet zomaar aanwaaie…
Wat kost een advocaat, eigen bijdrage tabelWat kost een advocaat, eigen bijdrage tabelDe kosten van een advocaat worden per zaak en per cliënt bepaald. Het tarief van een advocaat ligt dus niet vast. Een ad…
Addiction Care helpt je van je verslaving afAddiction Care helpt je van je verslaving afHet is wijs om het besluit te nemen je verslaving eindelijk aan te pakken, maar er zijn er maar weinigen die dit op eige…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gezondheidszorg
  • http://www.zkn.nl/consumenten/over-zkn/
  • http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/articles_1792pdf.pdf

Reageer op het artikel "Gezondheidszorg in Nederland, cure vs. care"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 10-04-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!