InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Plankenkoorts podiumvrees

Plankenkoorts podiumvrees

Plankenkoorts  podiumvrees Plankenkoorts, het is heel vervelend en dan speciaal voor mensen die wel eens het podium op moeten of op willen. Ze willen wel maar ze worden misselijk bij het idee dat ze voor een groep moeten spreken of spelen, ze krijgen een rood hoofd en gaan zweten. Dat zorgt ervoor dat ze zich nog minder op hun gemak voelen en het maakt de voordracht extra spannend. Gelukkig zijn er manieren om van de ergste plankenkoorts af te komen.

Plankenkoorts

In de volksmond noemen we het plankenkoorts of podiumvrees. Het zijn fobieën die welluidende officiële namen hebben: glossofobie en lalofobie. Glossofobie is de angst voor spreken in het openbaar en lalofobie is spreekangst. Wie hier aan lijdt heeft last van plankenkoorts en dat kan weer naar andere sociale fobieën en stoornissen leiden. Aanpakken dus, die plankenkoorts, podiumvrees en spreekangst. Het leven is een stuk aangenamer zonder die angsten. Het zijn fobieën die op elkaar lijken: het zijn sociale angsten die opspelen wanneer we in gezelschap of in het openbaar een prestatie moeten neerzetten. Plankenkoorts is een enkelvoudige of specifieke fobie die gelukkig makkelijk te behandelen is.

Symptomen

  • Je voelt het en je plankenkoorts is af te meten aan een aantal symptomen:
  • je bent intens bezorg voorafgaand aan je optreden;
  • je vermijdt presentaties aan een groep;
  • je hebt een paniekgevoel;
  • je slaat dicht;
  • je ademt zwaar
  • je zweet;
  • je voelt je misselijk;
  • je gaat trillen;
  • je krijgt hartkloppingen;
  • je wordt boos;
  • je verliest de controle.

Oorzaken plankenkoorts

Plankenkoorts kan veroorzaakt worden door verschillende dingen. Allereerst kan het komen door een ongelukkige gebeurtenis waar iemand nauw bij betrokken is geweest. Het kan ook komen doordat iemand spreken in het openbaar steeds maar weer heeft weten te vermijden, tot een punt dat het bijna niet meer mogelijk is en het een echt probleem is geworden. Iemand kan ook last hebben van overtuigingen die steeds maar zijn herhaald en die 'waarheid' zijn geworden. Als je maar vaak genoeg hoort dat je iets niet kunt of niet goed doet, dan wil die overtuiging zich wel vastzetten. Als bekend is waar de angst vandaan is gekomen dan is er met therapie en oefening wat aan te doen. Bovendien kunnen familie en collega's de situatie beter begrijpen wanneer de oorzaak duidelijk is.

Denken

Plankenkoorts begint bij het denken aan iets dat je hebt meegemaakt, een ervaring die je hebt gehad. Aan die gedachten worden positieve of negatieve emoties aan gekoppeld en dat geeft een positief of negatief gevoel. Een positief gevoel is genieten van de spotlights, van de belangstelling, van de mogelijkheid dat je iets mag vertellen of laten zien aan een publiek. Een negatief gevoel uit zich in angst, zweten en trillen: plankenkoorts. De bron van je plankenkoorts is opgeslagen in je onderbewustzijn.

Je wilt ervan af

Wat er ook allemaal is gebeurd, wat er ook in de krochten van je bewustzijn ligt gestapeld: je wilt van die plankenkoorts af. Het belemmert je in je werk, je voelt je er niet prettig bij en het staat leuke en stimulerende ervaringen op een podium in de weg.
De negatieve ervaringen moeten geen negatieve invloed hebben op je dagelijks functioneren. Als de gedachte aan de negatieve ervaring verandert, verandert ook je reactie op die gedacht, je emotie, je gevoel. Wie van zijn plankenkoorts af wil moet dus zijn
Bron: Cover boekBron: Cover boek
gedachten veranderen. Dat blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn.

MindTuning

Plankenkoorts kun je net zo snel kwijtraken als dat je het gekregen hebt. De methodiek MindTuning is het ei van Columbus. Het is niet meer en niet minder dan je geest afstemmen op de juiste frequentie. Ruis verdwijnt en je behaalt een loepzuiver resultaat; sprekers leren beter te spreken met luisteraars die aan hun lippen hangen, muzikanten leren beter spelen en zangers beter zingen. Blokkerende spanning wordt een prettige wedstrijdspanning. Blozen, zweten en stotteren verdwijnen als sneeuw voor de zon en je leert te genieten van de aandacht die je genereert en krijgt. Met MindTuning ben je in twee dagen van je plankenkoorts af. Er worden trainingen in gegeven en er zijn boeken op de markt met oefeningen en tips, zoals het zelfhulpboek "Van fobie naar vrijheid," van Pieter Frijters.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vrijvanfobie.nl/plankenkoorts geraadpleegd op 18 maart 2015
  • http://www.spreek.nl/frijters-mindtuning/mindtuning geraadpleegd op 19 maart 2015
  • Afbeelding bron 1: Cover boek

Reageer op het artikel "Plankenkoorts podiumvrees"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 24-03-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!