InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kakkerlakken in huis, wat nu?

Kakkerlakken in huis, wat nu?

Kakkerlakken in huis, wat nu? Kakkerlakken houden van warme, vochtige plekjes en van eten. Ze kunnen in elk huis voorkomen. Kakkerlakken hebben niet veel eten nodig om te overleven, een paar kruimels zijn al genoeg om ze tevreden te stellen. Kakkerlakken zijn ‘s nachts actief omdat het nachtdieren zijn. Als u kakkerlakken signaleert is het belangrijk om ze zo snel mogelijk te bestrijden, anders komt u er waarschijnlijk niet zo gemakkelijk meer vanaf. Kakkerlakken komen in huizen terecht omdat ze op etensresten afkomen of omdat ze via een voorwerp het huis in worden gebracht. Bijvoorbeeld via tweedehands spullen, oude koelkasten, kleding, meubels, maar ook via etenswaren of poststukken kunnen ze in uw huis terecht komen. Kakkerlakken vliegen zelden (ze zweven eerder als ze zich laten vallen) maar ze kunnen hard rennen. Als u last heeft van kakkerlakken is de kans zeer groot dan uw buren er ook last van zullen krijgen. Het kan ook andersom zijn. Kakkerlakken kruipen door kleine gaatjes en kiertjes heen en komen daardoor gemakkelijk in het huis van naaste bewoners terecht.

Kakkerlakken, hoe zien ze eruit?

Kakkerlakken zijn vrijwel altijd donkerbruin en omdat het insecten zijn hebben ze zes poten. Ze hebben twee lange opvallende voelsprietjes en vaak strepen (niet altijd) over hun kop of schild. Het lichaam is langwerpig en plat. Hun vleugels zijn schildachtig en op hun poten zitten een soort haartjes. Ze rennen snel.

Kakkerlakken in huis, is dat gevaarlijk?

Kakkerlakken verspreiden ziektes en bacteriën, daarom is het belangrijk dat u er zo snel mogelijk weer vanaf komt. Als ze over het eten lopen worden de bacteriën en schimmels op het eten overgebracht. Ook veroorzaken kakkerlakken een weeë geur in huis. Ze vermenigvuldigen zich snel dus als u een kakkerlak ziet moet u direct beginnen met bestrijden.

Kakkerlak gesignaleerd, wat nu?

Kakkerlakken laten zich niet gemakkelijk bestrijden dus als u kakkerlakken in huis heeft kunt het beste meteen contact opnemen met de ongediertebestrijding in uw gemeente.

Kakkerlakken voorkomen, hoe?

  • Kakkerlakken voelen zich thuis op warme plekjes en op plaatsen waar eten is. Hou daarom de temperatuur in de keuken laag en hou de keuken extra goed schoon. Besteed extra aandacht aan donkere plekken zoals in keukenkastjes en aan plaatsen waar gemakkelijk vet of voedselresten terecht komen.
  • Houd badkamer en wc ook extra goed schoon, ook de vloeren en muren. Verwarm deze ruimtes niet.
  • Kakkerlakken houden niet van tocht, dus regelmatig de boel luchten is zinvol
  • Laat geen natte doekjes of vochtige theedoeken, wasgoed en dergelijk, liggen maar was alles direct weg en droog het meteen
  • Berg eten direct op en hou alles in huis zo schoon mogelijk. Besef dat kakkerlakken op zoek zijn naar eten en dat kleine etensresten al voldoende kunnen zijn om ze te voeren
  • Kakkerlakken houden ook van de omgeving van verwarmde dierenhokken of de omgeving van een tropisch aquarium. U kunt ze overdag vinden op donkere plaatsen waar het ook een beetje warm is, bijvoorbeeld in de motor van de koelkast of in kiertjes en hoekjes van keukenkastjes.

Kakkerlakken bestrijden, hoe?

Omdat kakkerlakken niet gemakkelijk verdreven kunnen worden kunt de kakkerlakken het beste bestrijden met behulp van de sanitaire dienst in uw gemeente. De gespecialiseerde ongedierte bestrijding zullen met gifsoorten werken om de kakkerlakken uit te roeien. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van gel lokazen. De giffen die gebruikt worden zijn gevaarlijk voor mens en dier. Als u zich aan de voorschriften houdt die u na bestrijding zullen worden gegeven, is de kans groot dat u van de kakkerlakken verlost bent.

Lees verder

© 2009 - 2014 Kisses, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwarte kevers in huis? Mogelijk zijn het meeltorrenZwarte kevers in huis? Mogelijk zijn het meeltorrenTreft u regelmatig dikke zwarte kevers in huis aan en dan met name in de avonduren en nacht? Zitten ze meestal in donker…
Ongedierte, hoe kom je eraan en er weer vanaf?Ongedierte, hoe kom je eraan en er weer vanaf?Ongedierte kan veel schade aanbrengen aan uw huis. Andere dieren zijn gewoon hinderlijk. U wilt er in ieder geval zo sne…
Helpen kakkerlakken de ziekenhuisbacterie bestrijden?Helpen kakkerlakken de ziekenhuisbacterie bestrijden?Kakkerlakken zijn niet de meest geliefde insectensoort en heb je ze in huis schort er iets met de hygiëne. Toch blijken…
Kakkerlakken in huis, een serieus gevaar voor de gezondheidKakkerlakken in huis, een serieus gevaar voor de gezondheidKakkerlakken komen op een groot deel van de wereld voor. Veel mensen hebben deze dieren alleen in levende lijve gezien t…
Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat?Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat?De boktor of huisboktor kan een ware plaag zijn en voor grote vernielingen aan huizen zorgen. Het is daarom van groot be…

Reageer op het artikel "Kakkerlakken in huis, wat nu?"

Reacties

Sum, 03-09-2013 23:16 #10
Hoi ik zag een heel raar beest naar binnen lopen het leek op een kakkerlak maar deze was zwart van kleur en had kleine pootjes. is dit nu een kakkerlak of een ander beest? heb hem dood getrapt je hoorde het gewoon kraken. verder niks gevonden alleen deze kwam van buiten af. Reactie infoteur, 04-09-2013
Het lijkt niet op een kakkerlak, maar op een kever. Je kunt kakkerlak op google zoeken en platjes bekijken.

Alie, 25-07-2013 23:40 #9
Afgelopen 3 dagen al 4 kakkerlakken gevonden, en doodgemaakt… nou ben ik zeer schoon, te schoon zelf maak namelijk altijd 3x per week mn huis grondig schoon en stofzuig en dweil elke dag, hoe kan dit dan? Via buren? En heeft bestrijden dan wel zin a? Reactie infoteur, 26-07-2013
Hoi, helaas kan je vrij gemakkelijk kakkerlakken krijgen, bijvoorbeeld via spullen die je in huis haalt. Tweedehands meubeltje of iets anders, bijvoorbeeld een tapijt, waar kakkerlakken gemakkelijk in kunnen mee verhuizen. Ook kunnen er kakkerlakken in je nabije omgeving huizen, en overlopen. Wacht niet af, neem contact op met de sanitaire dienst van je gemeente en volg hun advies op, anders heb je binnenkort een plaag. De gemeente maakt dit dagelijks mee en zal je verder kunnen helpen.

Anne, 24-07-2013 00:32 #8
Ik kom net terug van vakantie en ik denk dat ik met een kakkerlakken probleem zit. heb een paar eitjes gevonden en er hangt ook een raar geurtje maar ik vind de beestjes nergens. De eitjes heb ik ook maar op 1 plaats gevonden en dit was in de gang. heb al heel de keuken afgezocht maar ik vind nergens een beestje of eitjes. Er hangt ook een rare in de slaapkamer maar ook hier heb ik alles afgezocht en vind ik nergens iets. ik ga sowieso verder blijven zoeken maar wat kan ik nog het beste doen om er voor te zorgen dat ze weg gaan? De eitjes die ik gevonden had waren een 20 tal kan het dat dit van 1 kakkerlak kwam of zitten er sowieso meerdere?

Gopie, 13-11-2012 00:26 #7
Gemeente Den haag bellen voor bestrijding. Zij bestrijden de kakkerlakken in de omgeving, dus ook bij de buren.

Willemijn, 18-07-2012 22:15 #6
Ik zag net in de keuken een beestje wat een kakkerlak zou kunnen zijn, hij was wel kleiner dan de andere die ik op straat gezien heb… Hoe weet ik nou of het een kakkerlak of een kever/tor is zonder er heel dicht in de buurt te komen? Reactie infoteur, 19-07-2012
Door verder te gaan zoeken, vooral als het donker is komen ze tevoorschijn. Ook kan er een geur zijn want ze ruiken nogal vies geloof ik. Als je de tor/kakkerlak bewaard hebt kan je hem vergelijken met foto´s van kakkerlakken op internet.

Carola, 01-02-2012 13:38 #5
Mijn man ligt in een verpleeghuis, waar verschillende mensen kakkerlakken hebben geconstateerd. Op de wc bril, badkamer en vanmorgen op het aanrecht tijdens het ontbijt.

Er is melding op de afdeling van gemaakt, en er komt iemand van de bestrijding. Toch zit het mij niet lekker, het is een zeer oud gebouw. Voor de deur zijn ze met nieuwbouw aan de gang. Veel mensen zeggen niks of durven niet. Het personeel weet dit en kan of wil niks doen (bang voor hun baan). De boel is zo oud en smerig. De omstandigheden zijn zo drastisch, dat de kranen niet goed werken. Geen goed stromend water. En mijn man ligt hier met een complexe wond aan de voet. Reactie infoteur, 01-02-2012
Ik kan me voorstellen dat u zich zorgen maakt. Waarom durft u er niets van te zeggen? Als u beleefd bent is het immers heel gewoon om uw bezorgdheid uit te spreken. U kunt ook uw bezorgdheid bij de gemeente uiten, door middel van een brief. Zo te lezen is het gebouw aan vervanging toe.

Annemie, 18-09-2011 22:10 #4
We hebben een volgens mij hele grote kakkerlak in huis gevangen en buiten gezet.
Moet ik nu actie ondernemen? Reactie infoteur, 19-09-2011
Lastig te zeggen. Sommige kevers lijken op kakkerlakken. Maar als u zeker weet dat het een kakkerlak is geweest dan kunt u het beste overleggen met de sanitaire dienst in uw gemeente voor advies.

Daan, 07-08-2011 23:03 #3
Sinds een aantal dagen zit ik in een sloopflat voor een jaar. Nu ben ik al enkele keren kakkerlakken tegengekomen, zowel levend als dood.
Ik vraag me af of ze ook in een flat te bestrijden zijn. Want moet dan niet iedereen in de flat mee willen werken?

Nicolette, 28-07-2011 12:40 #2
Ik blijk kakkerlakken in mijn caravan (gek genoeg voornamelijk de voortent) hebben. Varierend in grootte, dus vast geen goed teken. Ik weet niet goed wat te doen, ben bang ze straks mee naar huis te nemen. Hoe voorkom ik dat en hoe bestrijd ik ze het beste?

Eline van den Broek, 18-07-2011 01:24 #1
Goedendag, '

ik had een vraagje, ik heb sinds kort kakkerlakken in huis ontdekt en wil er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. wil het wel laten regelen door de ongediertebestrijding zodat t probleem ook echt opgelost gaat worden, alleen ik heb huisdieren en maak me daar eigenlijk best zorgen over. kan het ook opgelost worden zonder middelen wat schadelijk is voor mens en dier?

vriendelijke groet, Reactie infoteur, 18-07-2011
Die vraag kunt u het beste stellen bij de ongediertebestrijding. U kunt vragen hoe schadelijk het achteraf is en welke voorzorgsmaatregelen u moet treffen. Besef wel dat kakkerlakken zelf ook schadelijk zijn en ziektes en ellende kunnen veroorzaken. U kunt uw huisdieren uit huis houden totdat het huis weer helemaal veilig en vrij van kakkerlakken is. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Laat u dat nog eens horen? Veel succes met de bestrijding van de kakkerlakken. Ik hoop voor u dat het snel weer achter de rug is.

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!