InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Tongzoenen is gezond

Tongzoenen is gezond

Tongzoenen is gezond Tongzoenen is niet alleen lekker, het is ook gezond. Het is uiteraard gezond vanwege de mentale kant. Wie veel zoent met zijn liefje voelt zich geliefd en dat doet lijf en geest al goed. Nu blijkt de bacteriënuitwisseling die plaatsheeft tijdens het zoenen ook nog eens goed voor het gestel. De evolutionaire noodzaak van speekseluitwisseling is ontdekt.

Tongzoenen en bacteriën

Bacteriën zijn niet allemaal slecht voor ons en ook uitwisseling van bacteriën is lang niet altijd funest voor onze gezondheid. Integendeel zelfs. Onderzoekers van TNO Zeist ontdekten dat tongzoenen goed is voor de mens. Met tongzoenen wordt er heel wat speeksel uitgewisseld en met dat speeksel ook bacteriën. De onderzoekers ontdekten dat door het zoenen de verzameling bacteriën in het speeksel van de twee zoeners op elkaar begint te lijken en dat heeft zijn voordelen.

Prof.dr.ir. Remco Kort, microbioloog en principle scientist bij TNO en hoogleraar Microbial Genomics aan de VU deed de ontdekking na grondig zoen- en speekselonderzoek. Het onderzoek vond plaats als een samenwerkingsproject tussen TNO en Micropia. De uitslagen van het onderzoek werden verwerkt in de tentoonstellingsopstelling van de kiss-o-meter in Micropia. Het onderzoek vormt de wetenschappelijke basis voor de kusmeter in het eerste microbenmuseum ter wereld.

Kusonderzoek

Remco Kort deed een kusonderzoek samen met medewerkers van Micropia en Microbiology and Systems Biology onderzoekers van TNO Zeist. Ze onderzochten hoeveel bacteriën twee zoenende mensen tijdens een lekkere zoenpartij uitwisselen.
Met zoenen word je eigenlijk in een korte periode blootgesteld aan een enorme hoeveelheid bacteriën. Om er eens een fijn getal bij te zetten: er gaan 80 miljoen microben in 10 seconden heen en weer tussen de twee zoenende partners. Sommigen nestelen zich op de tong, maar lang niet al die miljoenen. Ze verspreiden zich in het lijf. Het onderzoek wilde nagaan in welke mate de orale microbiota de micro-organismen in de mond van partners overeenkomt. De mondflora van de zoenende partners werd daarvoor in kaart gebracht.

Mondflora

Uit het onderzoek waarbij 21 koppels er op los mochten kussen - blijkt dat de orale microbiota van mensen die stevig met elkaar gezoend hebben meer op elkaar lijkt dan de mondflora van mensen die elkaar alleen maar een hand hebben gegeven. Voor de overeenkomsten op de tong maakt het daarbij niet uit of de zoenende partners de hele dag op elkaar om lebberen of dat ze een paar keer per jaar met elkaar zoenen. Bij overeenkomstige mondflora spelen meer factoren een rol, zoals gebruik van dezelfde tandpasta en het volgen hetzelfde dieet. Voor overeenkomsten in het speeksel maakt de frequentie wel uit. Hoe vaker de mensen met elkaar zoenen, hoe meer het speeksel op elkaar gaat lijken wat betreft de verzameling bacteriën. Dezelfde soorten bacteriën blijven niet in de mond hangen, maar verspreiden zich in het lichaam. Bij mensen die kussen zijn daar meer gelijkenissen te ontdekken.

Immuunsysteem

De mond is een broeihaard van bacteriën en daarom denken we in eerste instantie dat zoenen niet gezond is. We denken dan al gauw dat het niet hygiënisch is en daarmee niet fris en dus ongezond. De onderzoekers ontdekten juist dat zoenen gezond is. Het geeft het immuunsysteem van de beide zoeners een enorme boost. Wie regelmatig minstens tien seconden tongzoent komt daar niet alleen met een weldadig gevoel maar ook gezonder uit.

Het is niet voor niets dat we sinds mensenheugenis vasthouden aan de gewoonte van zoenen. De evolutionaire noodzaak van speekseluitwisseling is ontdekt. Ongeveer 90 procent van de mensen op aarde houdt van kussen en praktiseert deze vorm van intiem contact waarbij de tongen met elkaar spelen en speeksel van de een naar de ander gaat. Waarom mensen bij de dieren wordt het niet gezien - dat deden was niet duidelijk, maar met de uitkomsten van het onderzoek van Kort en de zijnen is er een logische verklaring.

Verteren en allergie

Mensen die door het zoenen van binnen meer op elkaar zijn gaan lijken, zijn beter bestand tegen gelijkaardige infecties en kunnen beide beter hetzelfde voedsel verteren. Ook werkt het positief bij de ontwikkeling of juist het uitblijven van allergieën. Het is helemaal niet zo gezond om heel erg proper te leven. Zoenen en de speekseluitwisseling brengt dat weer in een gezond evenwicht.

TNO

Remco Kort is een van de wetenschappers die bij TNO werkt. TNO is de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek. De organisatie geeft invulling aan maatschappelijke vraagstukken door onderzoek te doen binnen het expertisegebied Technical Sciences. Binnen het expertisegebied Earth, Life and Social Sciences wordt onderzoek gedaan naar aarde-, milieu en levensvraagstukken. TNO heeft in binnen- en buitenland diverse locaties, kenniscentra, van waaruit de experts werken. Het centrale kernhuis staat in Zeist.
Bedrijvenpark Zeist-West
Leeuweriklaan 14
3704 GR Zeist

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eerste tongzoen. Lekker of vies?Je eerste tongzoen. Lekker of vies?Je eerste tongzoen, hoe voelt dat? Voor de meeste mensen komt vroeg of laat het moment dat je voor het eerst een tongzoe…
Wat te doen tegen een slechte adem?Wat te doen tegen een slechte adem?Een slechte adem is vervelend, niet alleen voor jezelf, maar vooral ook voor anderen.. Nu je zelf doorhebt dat jouw adem…
Tongzoenen, hoe doe je dat?Tongzoenen, hoe doe je dat?Tongzoenen is een hele leuke bezigheid, vooral als je verliefd bent op elkaar. Als je nog nooit getongzoend hebt ben je…
Een slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem of halitose: oorzaken en oplossingenEen slechte adem na het eten van bijvoorbeeld knoflook is niet zo erg, maar als je altijd last hebt van een slechte adem…
De tong, een veelzijdig orgaanHet is een orgaan dat belangrijker is dan je wellicht op het eerste gezicht zou denken: de tong. Je praat, slikt, kauwt…
Bronnen en referenties
  • http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/2123097/2014/11/17/Een-tongzoen-per-dag-houdt-de-dokter-buiten.dhtml
  • https://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=nieuwsbericht&laag1=37&laag2=2&item_id=2014-11-13%2016:03:32.0 geraadpleegd op 17 november 2014

Reageer op het artikel "Tongzoenen is gezond"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-12-2016
Gepubliceerd: 17-11-2014
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezondheid
Schrijf mee!