InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Waarom gebruiken mensen drugs

Waarom gebruiken mensen drugs

Bijna iedereen is wel eens in aanraking gekomen met drugs, al is het niet cannabis (de meest gebruikte drug in Nederland) dan is het wel een andere soft-, of harddrug. Maar waarom willen wij deze middelen gebruiken en hoe komen wij in aanraking met deze middelen. In dit artikel wordt beschreven waarom mensen nou juist drugs gaan gebruiken.

Waarom gebruiken mensen drugs?

Drugsgebruik is geen fenomeen die zich in één bepaalde groep of klasse afspeelt. Drugsgebruik komt in alle lagen van de samenleving voor. Veel jongeren gebruiken drugs voor het eerst. Dit doen ze vaak om:
  • stoer te doen
  • uit nieuwsgierigheid
  • om hun grenzen te verkennen
  • om verveling
  • vanwege de spanning

Ook lopen mensen vaak mee omdat het een “trend” is om drugs te gebruiken. Drugs maken in deze tijd deel uit van de jeugdcultuur, die wordt weerspiegeld in de muziek, mode en taal, en velen voelen de druk van vrienden, of van zichzelf, om te experimenteren met het gebruik van drugs.

Recreatief drugsgebruik

Een andere reden dat men drugs gebruikt is om zich prettig te voelen. Dit kan je op twee manieren belichten. Je kunt je namelijk prettiger voelen wanneer je onder invloed ben van een drug tijdens bijvoorbeeld een feest, maar je kunt je ook prettig voelen wanneer je probeert te ontsnappen van je problemen via drugs.

Als eerst ga ik de eerste manier van prettig voelen bij een drug beschrijven. Op feesten zijn mensen vaak onder invloed om alles heftiger te beleven. De drugs die dan gebruikt worden, worden ook wel partydrugs genoemd. Partydrugs zijn drugs die special op feesten gebruikt worden door mensen. Deze drugs hebben meestal een stimulerende werking die een vrolijke, extatische sfeer oproepen. Bekende partydrugs zijn cocaïne, amfetamine, XTC, speed, en poppers. Deze drugs behoren allemaal tot de harddrugs, en dus zijn ze verboden in Nederland.

Je kunt deze manier van drugs ook zien als recreatief drugsgebruik. Een soort van tussenweg tussen verslaafd zijn en helemaal niet gebruiken. Natuurlijk blijft die illegaal (alle harddrugs in Nederland zijn verboden). Wanneer aan de partydrugs gaat, is het aan te raden om dit niet zomaar van een wild vreemde te kopen. Laat altijd van te voren je pilletjes testen. Dit kan op verschillende plekken in Nederland. Op zo’n test plek word gekeken naar de hoeveelheid werkzame stof in zo’n XTC pilletje.

Werkelijkheid ontvluchten

Daarnaast kun je ook drugs gaan gebruiken om je problemen te vergeten of de werkelijkheid te ontvluchten. Meestal zijn deze mensen drugs verslaafd. Ze zitten in de problemen, en omdat ze daar niet aan willen denken gebruiken ze drug. Vaak zijn dit bewustzijnsveranderende drugs zoals wiet en hasj. Wanneer een drugsgebruiker veel drugs gebruikt om de werkelijkheid te ontvluchten, kan je een drugsgebruiker een verslaafde noemen, maar hier zitten ook een aantal andere punten aan vast. Iemand die zich vaak rot voelt, heeft een grote kans om met drugs is contact te komen en dit ook vaker gaat gebruiken, om het rottige gevoel weg te krijgen. Je hoef niet bang te zijn dat na je één keer blowen gelijk verslaafd bent, pas wanneer je het vaker gaat gebruiken en niet meer zonder kan, kun je jezelf een verslaafde noemen.

Gebruik

De verschillende typen drugs worden in vaak ik verschillende omstandigheden gebruikt. Sommige gebruikers gebruiken maar één soort drugs, andere nemen verschillende soorten drugs. Dit is vaak afhankelijk van de situatie of de stemming van de gebruiker. Stimulerende drugs worden vaak gebruikt in uitgaansgelegenheden. Maar ook door mensen die een nacht door willen of moeten werken. Dit zijn vooral de partydrugs zoals XTC.

Drugs met een verdovend effect worden vaak door mensen gebruikt die slaap problemen of angststoornissen hebben. Maar ook door mensen die problemen hebben op persoonlijke of maatschappelijk niveau. Wanneer ze dit middel gebruiken hoeven ze niet meer aan het probleem te denken. Bewustzijnsveranderende drugs worden vaak gebruikt door jongeren, maar ook ouderen die opzoek zijn naar een nieuwe geestelijke ervaring.
© 2009 - 2014 Maxwell, gepubliceerd in Verslaving (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…
Afkicken, waarom is het zo moeilijk?Afkicken, waarom is het zo moeilijk?Als je eenmaal verslaafd bent geraakt aan bepaalde middelen, moet je maar weer proberen om er vanaf te komen. Afkicken v…
Gedoogbeleid: coffeeshops in NederlandGedoogbeleid: coffeeshops in NederlandIn Nederland zijn er minder drugsproblemen dan in de V.S., Frankrijk, Engeland of Duitsland. Dat komt door het Nederland…
Gevaren van drugsGevaren van drugsDrugsgebruik is niet alleen slecht voor jezelf maar ook voor je omgeving. Er zijn veel verschillende soorten drugs op de…

Reageer op het artikel "Waarom gebruiken mensen drugs"

Reacties

Sam, 06-07-2013 17:08 #5
Het artikel is niet volledig. Ik ken nog een reden waarom men drugs gebruikt en dat is het volgende. Als je zonder moederliefde ben opgegroeid dan is er een bepaald leegte te voelen in je. Wanneer je drugs gebruikt, dan krijg je voor een moment heerlijk gevoel, dus lijkt het alsof toch iemand in de wereld van je houdt. Alle leegtes in je worden dan opgevuld voor dat ogenblik. Zo gauw je weer die leegte voelt, dan gebruik je drugs.Gebrek aan moederliefde of liefde is ook een reden voor drugs gebruik.

Herman, 01-06-2013 13:29 #4
Top bankiers bezochten bordelen en snoven zich te pletter na een dag werken
verslaafd aan macht en grootheidswaanzin.
hoe zo doping gebruik in de sport het komt overal voor ook in een bank gesponsorde ploeg en wie is de zondebok de rennen met liefde voor zijn sport
overal zie je piramide systemen. mensen die het heel hard willen bestrijden zijn vaak de probleem veroorzakers. geld is de grootste drug

Sje, 10-02-2013 14:09 #3
De reden waarom mensen drugs gaan gebruiken is gelegen in het feit dat ze bepaalde stofjes in hun brein missen die anderen mensen wel hebben. Drugs compenseren het gebrek aan die stofjes. Iemand die drugs dus blijft gebruiken heeft een neurologische afwijking. Een reden temeer dus om drugsgebruik uit de criminele sfeer te halen en als een afwijking te behandelen.
De aangevoerde redenen hier om drugs te gaan gebruiken ( stoer doen, etc) zijn geen echte redenen. Omdat we niet weten waarom we dingen doen (het brein bepaald dat) zoeken we allemaal psychologische omschrijvingen. Maar die zijn dus niet de echte redenen voor het drugsgebruik.

Charles, 16-07-2012 19:49 #2

Shannon, 17-04-2011 11:56 #1

stoer te doen
uit nieuwsgierigheid
om hun grenzen te verkennen
om verveling
vanwege de spanning

Ook lopen mensen vaak mee omdat het een “trend” is om drugs te gebruiken. Drugs maken in deze tijd deel uit van de jeugdcultuur, die wordt weerspiegeld in de muziek, mode en taal, en velen voelen de druk van vrienden, of van zichzelf, om te experimenteren met het gebruik van drugs

Infoteur: Maxwell
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!