InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Zonder medicijnen genezen van een psychose

Zonder medicijnen genezen van een psychose

Zonder medicijnen genezen van een psychose Hij heeft het gepresteerd: te genezen van zijn psychoses zonder hulp van medicijnen. Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar hij is het levende bewijs van het gelijk. Na zijn besluit het heft in eigen handen te nemen niet te kiezen voor psychiatrische behandeling had hij een lange weg te gaan. Medicatie maakt je weliswaar voor de buitenwereld 'normaal', feitelijk raak je voor je leven medisch afhankelijk. Hij slikt nu vijftien jaar geen medicijnen meer en is niet meer depressief geweest.

Trauma

Joris van Huijstee: Als kind werd ik misbruikt. Van mijn zesde tot mijn 24e stond ik emotioneel stil. Toen kwam het trauma naar boven. Maar mijn geest kon de lichamelijke herbeleving niet aan. Ik was de hele dag voor alles bang. Ik werd opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Iedereen in zo'n instelling heeft een beschadigd kindgedeelte.

Onbegrepen

Een psychose ervaar je alleen zelf, de buitenwereld heeft er geen weet van wat er in je omgaat. Dat maakt het moeilijk begrip te kweken, empathie te wekken. Mensen vinden het eng. Ze weten niet hoe ze met je om moeten gaan. Heel begrijpelijk. Je hebt zelf alle moeite het te leren hanteren. Je geest maakt zich los van je lichaam. Je denkt irrationeel, fantasie en realiteit zijn met elkaar verweven. Je voelt je vreselijk alleen en onbegrepen.

Antipsychotica

De weg naar de psychiater is een gebruikelijke. Ging men vroeger op zoek naar symptomen en stelde op grond daarvan een diagnose, nu gaat het anders. Zenuwartsen richten zich niet meer op het probleem maar op de behandeling. Ze vragen zich direct af: wat kan ik voorschrijven? Ze geloven veelal niet dat je ook zonder medicijnen kunt genezen. Naast praat- en creatieve therapie kreeg Huijstee daarom antipsychotica. Zelf vroeg hij om een hormonenkuur, voor zijn gevoel was dat het krachtvoer dat hem wat hoop zou geven die hem met de medicijnenkuur ontnomen werd.

In een psychose wordt fantasie werkelijkheid. Mensen weten niet hoe er mee om te gaan en zelf weet je het ook niet.

Chemisch gelukkig

Want medicatie brengt veel problemen met zich mee. Voor de bijwerkingen krijg je weer andere medicijnen voorgeschreven. Die batterij geneesmiddelen verziekt je gevoelsleven. Je wordt cynisch sarcastisch en achterdochtig. Je kunt er depressief van worden en zelfs een psychose krijgen... En als je ermee wilt stoppen heb je kans dat je klachten nog verergeren! Zo blijven negen van de tien patiënten hun hele leven afhankelijk van medicijnen en van de psychiatrische inrichting. Met andere woorden: een leven zonder hoop (op verbetering) is een hel.

Doorzetten

Toen van Huijstee na een jaar besloot de medicatie af te wijzen, werd hij ontslagen uit het ziekenhuis; het was alles of niets. Inmiddels had hij wel geleerd zijn angsten onder ogen te zien, erover te praten, ze te ontleden. Genezen was hij alleszins. Hij was echter overtuigd dat een gezonde geest huist in een gezond lichaam. Dat lichaam had hij verziekt met drank en drugs, nu moest hij het helen. Hij stopte met roken, dronk dagelijks drie tot vier liter om zijn blaas aan het werk te houden en zijn beschadigde lever te herstellen en ging elke dag vijf tot tien kilometer wandelen. Ook zocht hij genezing in alternatieve hoek. Geestelijk dwong hij zichzelf naar de toekomst te kijken en door te zetten.

Negen van de tien patiënten blijven hun hele leven afhankelijk van medicijnen en van de psychiatrische inrichting en leiden een leven zonder hoop.

Carrière

Van Huijstee vindt het jammer dat hij geen maatschappelijke carrière heeft kunnen maken. Hij heeft echter wel degelijk een persoonlijke promotie gemaakt door het heft in eigen handen te nemen. In plaats van in bed te blijven liggen, zocht en vond hij een baan als telefonisch verkoper. Nu geeft hij onder meer Nederlandse les aan asielzoekers en schreef een boek over zijn genezingsproces (te downloaden) op www.tijdgeest.nl dat hij ooit hoopt te publiceren.

Reactie van een lezer

"Binnen Nederland is er de organisatie Het NCRM Nederland comité voor de rechten van de mens. Dit is een onderdeel van CCHR een wereldwijde organisatie die zich inzet voor de rechten van de mens. Zij hebben een wereldwijde campagne lopen die heet Psychiatrie: industrie des doods. Deze campagne wordt ondersteund met dvd`s als: "Over lijken gaan, het onvertelde verhaal van de psychotrope middelen" en "Het marketen van psychische stoornissen". Deze dvd's zijn op te vragen via de website van het NCRM."

De psychiatrie zit nog barstensvol vragen. Psychiaters hebben echt niet alle antwoorden, dat zeggen ze zelf ook. Het is dus zeker goed om als patiënt, of familie of vriend(in) van een psychiatrisch patiënt verder te zoeken.
© 2009 - 2017 Stine, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Antipsychotica: soorten en werkingAntipsychotica: soorten en werkingAntipsychotica zijn medicijnen die psychotische verschijnselen kunnen onderdrukken. Bij een psychose wordt onderscheid g…
Psychose, wat is het?Psychose, wat is het?Als jezelf of een bekende in de omgeving een psychose heeft, zijn we er tegenwoordig veel meer open over en dat is op zi…
Schizofrenie: stoppen met antipsychotica tegen psychoses?Schizofrenie: stoppen met antipsychotica tegen psychoses?Veel mensen die psychose gevoelig zijn hebben moeite met het innemen van antipsychotica om de psychose te onderdrukken.…
Psychose: Vroege tekenen, symptomen en waarschuwingssignalenMensen kunnen tijdens hun leven door verschillende oorzaken last krijgen van psychotische klachten. Zo komt een psychose…
Antipsychotica - Medicatie tegen PsychosenAntipsychotica - Medicatie tegen PsychosenAntipsychotica zijn psychofarmaca (medicatie voor psychische en/of psychiatrische klachten) om een psychose te helpen be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 52Hertz, Pixabay
  • http://psychoseanders.wordpress.com/2009/01/14/120/ stuk over het buiten de psychiatrie om gebruiken/benutten van psychosen
  • Psychoseanders.wordpress.com/2009/03/30/vertrouwen-op-het-zelfgenezend-vermogen/ stuk dat gaat over vertrouwen in het zelfgenezend vermogen OOK bij psychosen.
  • www.psychiater.nu/rondetafelgesprek-in-den-haag.html over een rondetafelgesprek in Den Haag waar onder andere gepleit werd voor minder gebruik van antipscychotica in de pscychiatrie.
  • Een tegengeluid komt van Mike Boddé in zijn boek "Pil". Zie voor een interview met hem www.nrcboeken.nl

Reageer op het artikel "Zonder medicijnen genezen van een psychose"

Reacties

Ingrid van de Wetering, 16-08-2014 10:59 #13
Ik ben in 1989 opgenomen geweest met een psychose (waarvoor ik later de officiële diagnose PTSS heb gekregen, wat alleen maar bewijst dat alles een momentopname is… ) Na vier dagen medicatie besloot ik het heft in eigen handen te nemen, omdat ik mezelf letterlijk een 'zombie' voelde worden en dat beangstigde me nog meer dan die 'psychose', waarvan ik donders goed in de gaten had, dat dat mijn eigen angsten en verdriet waren. Kortom: daar moest ik wat mee. Dat moest dus gewoon stiekem, gezien er op me gelet moest worden tijdens het uitdelen van de medicatie. Ik stopte het pilletje onder mijn tong, deed alsof ik het met water wegspoelde, zij 'welterusten', vertrok naar mijn kamer en spuugde het daar uit. Ze hebben het nooit gemerkt. Nu ben ik al 17 jaar docent in het voortgezet onderwijs en juist de kinderen met een bepaalde hulpvraag of problematiek zoals Autisme of NLD, trekken naar me toe of kiezen mij uit als vertrouwens figuur. Ik denk dat ze heel goed aanvoelen, wie uiteindelijk echt begrijpt wat er bij ze speelt. Ik vind het ontzettend jammer dat Joris maatschappelijk gezien, die kans niet heeft gehad. Misschien is dat inmiddels wel zo. Ik hoop het wel, gezien ik me door zijn verhaal niet meer zo alleen en enorm bevestigd voel. Ik wens hem alle goeds! Jammer dat ik dit artikel nu pas lees en het hem niet persoonlijk kan zeggen

Sarah, 28-06-2014 22:14 #12
De Psychiaters of Psychiatrie helpt je verder te gaan met vragen en antwoorden en mensen worden geslagen, mishandeld en daarna geestelijk ziek en krijgen last van hallucinaties door trauma's. Van mijn part was ik met elke probleem in het verleden daar naar Psychiatrie te gaan. Wat blijkt dat heel erg helpt want je kan niet alles opkroppen of alles voor jezelf houden. Als jij vragen, problemen hebt, ergens niet mee eens bent en je maakt bepaalde stoffen in je hersenen niet die je doen relaxeren, of normaal doen functioneren in de samenleving dan ga je naar de comfortable Pscychiatrie die je helpt. Wat bleek dat de Pscychiatrie, de Risperdal heel erg goed was en professioneel maar de extern medicijnen van Baxter en Pfizer, niet goed waren is op internet te finden. Ging ik naar de Pscychiatrie was ik helemaal genezen maar na 4 jaar later bleek Pfizer en Baxter slechte medicijnen te produceren dat weer los stond van mijn mishandeling.

Mirte, 23-02-2014 01:08 #11
Wauw, wat goed Joris! Heel veel succes in je verdere leven!

F. R. Boham, 26-07-2012 20:32 #10
Geachte lezers,
of wie dan ook.Ik voel me zo in de kou gezet.IK slik al meer als 20 jaar anti-psychotica.En nu blijkt dat door dit verhaal van die persoon dat hij genezen is door zelf op zoek te gaan naar medicijnen en dat dat ook blijkbaar werkt.Echt ik moet even bijkomen.Leve de Psychiatrie…!(F**K).

Jeroenvanwouden (infoteur), 14-11-2011 20:58 #9
Ik vind het knap hoor dat men zonder medicatie uiteindelijk het leven weer heeft kunnen oppakken, maar ik denk toch dat ieder geval verschillend is. Ik heb een psychotische depressie of melancholie doorgemaakt, en ben behoorlijk gedrogeerd geweest door allerlei kalmeringsmiddelen. Maar ben dankzij anti-depressiva en anti-psychotica middelen volledig opeknapt. Maar ja dat heeft ook weer een nadeel. Ik heb een baan, en ben echt bang om te moeten minderen of stoppen met medicatie Reactie infoteur, 21-11-2011
Ja, dat ben ik met je eens Jeroen. Vandaar ook dit artikel. Het is goed om te weten dat het uberhaupt kan, ook al zal dat niet voor iedereen gelden. Ieder moet maar voor zichzelf uitvinden wat het beste bij hem/haar past. Ik wens je veel sterkte en misschien is het in de toekomst wel mogelijk om de medicatie geleidelijk af te bouwen.

Jannie de Jager, 26-11-2010 19:27 #8
Is het ook mogelijk om naar "normaal" werk te solliciteren als je een psychose hebt. Ik ben heel hoog opgeleid, maar ik kan alleen als vrijwilliger terecht en niet met mijn opleidingen. Ik werk dus altijd onder mijn nivo en dit vind ik uiteindelijk niet bevredigend?

Lisa, 02-11-2010 23:30 #7
Ik heb zelf 2 jaar geleden een psychose gehad. Het was een erg zware tijd voor me, maar ik ben er helemaal uitgekomen zonder 1 pil geslikt te hebben. We heb ik veel gesprekken gehad met psychologen, maar medicijnen ben ik nooit aan begonnen. Nu, 2 jaar later, gaat het heel erg goed met me. Ik ben sterk van mening dat je mensen niet zomaar vol moet stoppen met medicijnen, je moet het werkelijke probleem aanpakken en dat proberen op te lossen, dat kan door erover te praten en niet door iemand vol te stoppen met medicijnen. Men denkt er tegenwoordig te makkelijk over dat alles op te lossen is met een pilletje.

Ckoch, 23-08-2010 11:39 #6
Ik heb een zoon die psychoses heeft gehad en wil geen medicijnen slikken. Ik zie hem tobben en voelt zich ongelukkig wat te doen?

Pieter-Jan, 27-12-2009 11:35 #5
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat in een zogenaamd ontwikkeld land als Nederland zogenaamde deskundige psychiaters zonder enige voorbehoud diagnoses als schizofrenie kunnen stellen terwijl deze ziekte wetenschappelijk gewoon niet bestaat, mijn vriendin kampt met grote problemen in het functioneren en met haar bewustzijn en we zijn wanhopig op zoek naar iemand die op een alternatieve wijze haar kan genezen, is er iemand die raad weet?
pieterjan. aalders@gmail.com

Gerda, 10-04-2009 10:15 #4
Hallo,
Wat fijn om dit te lezen! Mijn broer van 21 is sinds januari opgenomen in een APZ mbv RM. Hij krijgt dwangmedicatie en vindt dit verschrikkelijk. Hij voelt zich moe en slaapt de hele dag. Ook geeft hij zelf aan dat alles onderdrukt wordt, zijn doorzettingsvermogen en kracht. We hebben een second opinion gehad en hier geven ze ook aan dat hij medicijnen moet slikken. Hij geeft aan dat hij geen psychoses heeft en dat hij geen medicijnen wilt slikken. Het is verschrikkelijk om dit te zien. Bij de huidige APZ bieden ze geen behandeling aan, alleen maar medicatie om zijn psychose te onderdrukken, mijnsinziens een verkeerde insteek. Bij de second opinion bieden ze ook praatsessies aan. Wat nu te doen?

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Vriendelijke groeten,
Gerda Reactie infoteur, 12-04-2009
Hallo Gerda,

Ik denk dat het goed is als je contact opneemt met Ypsilon. Een organisatie voor familieleden van… mensen met schizofrenie, maar ook als je broer eenmalig een psychose heeft gehad zit je hier aan het goede adres. De organisatie heeft veel kennis en ervaring over schizofrenie/psychoses, maar ook info over wat de familie kan doen. Het adres: www.schizofrenieplein.nl

veel succes!
Stine

D. van Landeghem, 31-03-2009 12:05 #3
Marina ik zou het geen 'inzicht in ziekte' noemen maar een proces dat op een bepaalde manier verloopt en waar veel mensen bang voor zijn.
Misschien is die angst wel de helft van het probleem.

Ik wens u veel sterkte met alles.
Met vriendelijke groet

Diana

Marina Cornelissen, 28-03-2009 20:36 #2
Schoondochter met psychotische problemen, weigert medicatie, maar… erger vind ik dat ze weigert te erkennnen wat ze heeft, zoontje "zag" wat er gebeurde, en werd heel bang van zijn mama, ze werd opgenomen, maar… nu ontkent ze het nogmaals aan alles kanten, wat volgens mij heel jammer is, zoontje vertrouwt mama niet meer, wordt voorlopig door oma opgevoed, ik blijf denken dat als ze nu alleen maar probeerde te beseffen en toe te geven dat er wel degelijk iets aan de hand is, dan zou mss de halve genezing al gebeuren, enfin mss wat te optimistisch… hoe krijgt iemand haar zo ver INZICHT IN HAAR ZIEKTE te verwerven… Reactie infoteur, 01-04-2009
Hallo Marina,

misschien heb je iets aan de site www.familievan.nl gericht op familieleden van mensen met psychische problemen. In ieder geval veel sterkte gewenst!
Stine

Diane, 22-03-2009 19:23 #1
Ik hoop dat vele mensen dit zullen lezen en evenzo de moed zullen hebben om zulke ziektes zonder medicijnen te genezen! Proficiat Joris!

Infoteur: Stine
Laatste update: 08-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!